Meny Stäng

Förändringstakten i bokbranschen accelererar när gamla motorn stannar

Det är en intressant tid att vara författare. Så kan de senaste veckorna sammanfattas. Om vi börjar med de trevliga nyheterna så har det startats en hel del initiativ bland författare att stötta varandra, exempelvis genom att handla varandras böcker och ge bort i presenter. Det kan vara att köpa böcker från samma förlag (Idus) eller handla i sin lokala bokhandel (#jagbokhandlar startades visserligen före corona men är ännu mer aktuellt nu).

Att ge bort kollegors böcker i present är dubbelt bra eftersom man både stöttar sin kollega i och med inköpet, och inspirerar till läsning hos mottagaren av presenten. Det är positivt med alla insatser som gör att läsning ökar i alla åldrar. De vanor som grundläggs nu kan ju vara något som folk bibehåller senare.

Fysiska bokhandeln fortsatt kämpigt

Det finns annat som är mindre poisitivt. Läget för den fysiska bokhandeln är fortsatt kämpigt. Både Svensk Bokhandel och Boktugg har rapporterat om fortsatt försäljningsras, typ ner 37% vecka 17. Förändringen är inte jämnt fördelat över landet. De bokaffärer som ligger i köpcenter i storstäder tappar mer än bokhandeln på mindre orter.

En gissning är att det är två faktorer som samverkar. Dels är det i storstäder som covid-19-epidemin slagit hårdast hittills och i köpcentrum är det svårt att hålla avstånd så där är det just nu ödsligt. Men på mindre orter värnar man om sin bokhandel. Dessutom är det lättare att bedöma om det är folktomt i en butik som ligger på en affärsgata, än inne i en galleria.

Dansk bokhandelskedja i konkurs

Läget är likadant över stora delar av världen. I veckan kom nyheten från Danmark att den äldsta och största bokhandelskedjan, Ar­nold Busck, gått i konkurs. (Just denna nyhet var jag tidigt ute med i Sverige eftersom jag är med i en dansk författargrupp där den delades).

Från USA glunkas det att Barnes & Noble försöker dra ut på betalningarna. Deras butiker är ju stängda men de har också digital försäljning. (Info från David Gaughran som citerade olika nyhetsbrev från Draft2Digital). Det pågår också olika stödinitiativ, till exempel #SaveIndieBookstores som samlar in pengar för att rädda oberoende bokhandlare.

Svenska bokmässan blir digital?

När de internationella bokmässorna ställdes in en efter en i våras trodde jag inte att den svenska skulle drabbas, den är ju först i september. Men nu ser det inte så lovande ut. Något ska det bli, men det ser inte ut att bli någon utställning utan snarare några digitala seminarier eller något i den stilen.

Det är bra att mässdelen försvinner för om det är något som sprider sjukdomar så är det den. Alla deltagare brukar bli sjuka efter mässan. Sedan är det också allvarligt för branschens långsiktiga överlevnad. Själva mässan är för många bara en kuliss, det är bakom kulisserna som alla möten sker där affärer för framtiden görs upp. För många deltagare är Bokmässan de dagar då nästa års uppdrag och affärer görs upp.

Motorn i den traditionella delen stannar

Om man lägger ihop det jag skrivit som hastigast i denna text, med den bild jag tecknar i övriga texter från våren om bokbranschen, det vill säga dessa:

Så framträder en bild av en bransch där motorn har stannat eftersom den byggde på fysiska möten och intäkter från fysiska föremål. Agenter träffar inte varandra på internationella bokmässor längre vilket gör att titlar inte säljs till andra länder. Media är uppslukade av covid-19-rapportering vilket gör att traditionella förlag skjuter upp lansering av nya böcker tills det går att nå ut i media. Bokhandeln säljer inte tryckta böcker eftersom människor inte besöker butiker. Istället kommer böckerna att returneras till förlag så småningom (vilket betyder att förlagen ska betala tillbaka pengarna till bokhandeln). Förlagens intäkter minskar, några kommer gå i konkurs och nästa år minskar royalty-utbetalningarna till författare.

Utrymme för kreativitet och uppfinningsrikedom

Det sista var såklart en kraftigt avkortad och förenklad bild. Jag hade till exempel inte med nätbokhandeln där försäljningen ökar eller det digitala segmentet som också ökar. Problemet är att det sistnämnda i dagsläget inte kompenserar tappet på den fysiska sidan för många av förlagen. Bilden är därför lite dyster för många delar av branschen. Men inte för hela.

Både David Gaughran och Kristine Kathryn Rusch har i sina senaste texter ingjutit en smula hopp och framtidstro i sina läsare. Det är nämligen i sådana här situationer som det finns utrymme för uppfinningsrikedom. Det var i den förra ekonomiska krisen 2008 som indie-revolutionen kom igång på riktigt påminner David Gaughran.

Skriv böcker, fokus på läsarna

Om jag sammanfattar deras råd så är det att fortsätta som vanligt. Skriv böcker, ge ut dem i den takt som du brukar göra och håll kontakt med dina läsare. Samt håll utkik efter nya tjänster och möjligheter. Särskilt sådana som fungerar digitalt.

Just nu är det för många särskilt goda möjligheter att skriva böcker. När kalendern rensas finns oändligt med skrivtid. Utmaningen är hur detta ska omvandlas till intäkter (för oss som har författandet som yrke och inte som hobby). Det finns anledning att återkomma till ämnet författarekonomi.

Promenaddags

Detta var ett ganska snabbt skrivet inlägg för jag ska ut och promenera med kameran i hand. Jag har startat ett litet sidorprojekt att dokumentera hur ripor byter från vinterdräkt till sommardito. Detta tarvar dagliga besök på fjället, något som ger motion och säkert är nyttigt i långa loppet.

I övrigt har jag under den gångna veckan varit riktigt flitig och bloggat på min andra sajt.

Ha en bra skrivdag!

Publicerad ibokbranschen

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.