A och O för en effektiv annons är det visuella intrycket. Annonsen ska på ett ögonblick fånga den presumtiva köparens intresse och göra att han eller hon stannar upp istället för att snabbt flytta uppmärksamheten vidare (med suckar över all reklam). Förutom att väcka uppmärksamhet så ska annonsen signalera vad det är för typ av vara och ge köplust. Det är ganska höga krav som på flera sätt liknar kraven på ett bokomslag.
Annonskampanj för Författarboken
Förra veckan inledde jag en bloggserie om annonsering i sociala medier, mer specifikt i Facebook. Jag berättade varför jag valt Författarboken som experimentobjekt och att syftet med annonseringen den här gången (förutom själva experimenterandet) är att sälja fler böcker. Detta blir inlägg två. Om inget kommer emellan så ska det snart dyka upp fler inlägg (de publiceras söndagsmornar så titta in då). Jag blandar goda råd som jag samlat på mig från olika håll med att rapportera om mina egna äventyr i annonsdjungeln.
Bilder till Facebookannonser
En annons i sociala medier kan bestå av stillbilder eller rörlig bild, bygga på en illustration eller ett foto och innehålla större eller mindre mängder text. Jag avskyr rörliga bilder och är kass på att göra grafiska arbeten. Däremot är jag en hyfsad fotograf så mitt val av medium är ganska enkelt: foto med separat text. I varje fall om jag ska göra annonsen själv. Det blir ofta en snyggare annons om det är text i eller på bilden, men eftersom Facebook ändå brukar avslå annonsbilder med hänvisning till att det är för mycket text känns det onödigt att lägga ut pengar på detta. Kanske experimenterar jag lite i Canva om jag får tid.
Bildens budskap
Bilden ska signalera vad det är för något som ska säljas, vem den riktar sig till och varför denna person behöver varan. Det är lättare sagt än gjort.
Författarboken är på ett sätt otidsenlig. Medan andra författare nischar sina handböcker och skriver Excel for Writers eller Twitter for Writers så skrev jag en handbok med fyra sidor register i ett försök att skapa det kompletta uppslagsverket. (Det är inget fel på de nämnda titlarna, tvärtom har de författarna nog gjort det enklare för sig på flera sätt). Detta gör att bokens tänkta målgrupp innehåller allt från blivande debutanter till rutinerade författare med fler år i branschen än vad jag själv har. Det gör att annonsen ska tilltala många olika personer. Alternativt så nischar jag in mig på några.
Jag tänker att bilden ska säga
Det här är en bok du måste ha i bokhyllan för att kunna plocka fram när du har frågor, om du är en skrivande person som vill publicera och sälja böcker samt förstå branschen du verkar i.
Exakt hur detta ska göras har jag ännu inte listat ut och det är därför det här annonsprojektet inte startat förrän nu.
Människa plus bok
I väntan på den perfekta bildidén så blev jag peppad av min svägerska att starta med en bild med den klassiska kombinationen bok plus människa för att testa inför fars dag. Bilder på människor lockar generellt mer i sociala medier än föremål. Eftersom det var inför fars dag behövde vi en manlig modell. En sådan rekryterades raskt. Värre var att jag enbart har ett enda exemplar av Författarboken (provtrycket) och det bar jag inte med mig. Vi började därför att prova med en annan bok med samma storlek. Det vi försöker få fram är hur bok och människa ska placeras för att passa i de format som Facebook har på sina annonser.
Facebooks vanligaste annonsformat är antingen liggande eller kvadrater. Rekommenderad storlek på bilderna ökar för varje år men när detta skrivs är 1200 x 628 pixlar och 1080×1080 pixlar två gångbara versioner. Därför behövs minst två varianter av varje bild. Ska man dessutom placera en bild på Pinterest behövs en smal stående bild också. Samma bild blir sällan bra i alla formaten så man behöver ta flera bilder som liknar varandra.
Brasa, blommor och bubbel
Förutom manlig modell och bok var vår plan att inkludera de klassiska tillbehören brasa, kaffekopp och blommor. Dessa är närmast obligatoriska när en bok ska visas på Instagram (fast då med stearinljus istället för brasa som levande ljus-inslag). Vår tanke var att vår manlige författare skulle sitta bekvämt tillbakalutad i en elegant fåtölj framför brasan och skriva på ett odödligt epos med en kaffe och Författarboken nära till hands. Ni vet sådär som författare alltid jobbar. I godan ro. Nyduschad och nystylad med all tid i världen i den välorganiserade och ombonade skrivhörnan.
Nu är det ju inte riktigt så det ser ut i verkligheten. I verkligheten så får man slita sin modell från hans andra uppgifter, navigera mellan leksaker och försöka pricka in en neutral bakgrund utan att få med sopskyffel eller diskhögar i bild (alternativt beskära bilden kraftigt). Sedan kan det dyka upp oväntade extra bidrag som i bilden ovan.
Att det överhuvudtaget blev några bilder är tack vare att vi hade flera (totalt fyra) kamerahus vilket gjorde att jag snabbt kunde växla mellan olika objektiv medan modellen provade att hålla boken på olika sätt. I huset som dessa bilder är tagna finns det gott om blixtar, stativ och annan utrustning för en professionell ljussättning men det blev inte tid att bära fram dessa denna gång. Vi hann heller inte tända brasan. Huvudorsaken är att vi har olika dygnsrytm. Lättaste tiden att fånga min modell är kl 22-00:30 medan min författartid i allmänhet är kl 05-10. Men jag har några bilder att börja experimentera med. Det är ändå viktigare att börja, än att ha de perfekta bilderna.
Detta är andra delen i en planerad serie om annonsering i sociala medier. Läs första delen Annonser som katalysator för att nå ut med din bok eller botanisera bland förslagen till mer läsning. Gillar du att titta på bilder bakom kulisserna kanske artikeln Bokomslaget som nästan blåste bort är något för dig?
Tack för att du delar med dig av försöken! Jag har lite frågor. Är helt okunnig i marknadsföring så jag ser det som privat konsumentperson. Jag har ju redan dina böcker så jag är ju passé som köpare
Hur tänker du kring det du själv säger, att så här ser det inte ut i verkligheten? Varför väljer du författarschabloner – brasa och fåtölj – i st för diskmaskin eller lortig hörna i garaget?
Själv är jag allergisk mot annonser med fräscha modeller som främst ser ut som – modeller. Jag är kanske inte representativ. Men jag föreställer mig att den som vill ta steget att bli författare kanske inte har allting i så där perfekt kontroll från början, utan det måste göras bäst det kan, insmuget i vardagens kaos.
Bygger marknadsföringen på en gemensam överenskommelse om schabloner?
Undrar Christina Claesson
Hej Christina,
Stort tack för detta meddelande. Vet du, jag har funderat i samma banor. Häromdagen när jag var ute i skogen så tänkte jag: men vad fasen håller jag på och sliter med att ta dessa stiliga reklamfoton av mina böcker. Borde jag inte ha ett riktigt tummat och välläst exemplar fullt med anteckningar istället? Skulle inte det passa bättre till just den här boken? Jag vet precis hur boken skulle se ut. Under en av mina kurser i våras kom det fram en kvinna med ett ex av förra upplagan av #författarboken (den som jag delade ut 2015 till alla som gick kursen i egenutgivning Författarförbundet genomförde). Hon bad mig att signera den. Boken höll på att falla isär. Den såg ut som den överlevt ett decennium i lånebiblioteket på en charterort och blivit läst av generationer av semesterfirare. Jag blev jättestolt för bevisligen hade min bok varit till nytta. Och jag undrar om det inte är ett sådant exemplar jag borde annonsera istället? Just den boken var förvisso vit och nuvarande upplaga är svart men ändå.
Jag funderar på samma sätt med hur man beskriver boken. Jag har några tänkte blogginlägg i skallen om detta. Experimenterandet fortsätter (hoppas jag för det är intressant). Tack för dina kommentarer.
Hälsar Kristina
Du vet, hur ens favoritkokbok ser ut? Lösa blad, flottiga marginaler, utrivna tidningsrecept och anteckningar. P-biljetter som bokmärke.
Jag har en återkommande bild i huvudet, som jag fick av en intervju med Eva Eriksson som tecknade Vilda bebin. Hon illustrerade medan hon var hemma med småbarn. Enda fredade platsen för alla teckningar var ovanpå pianot (gammalt, högt). Så där stod hon och illustrerade hela boken.
Hur många författare skriver inte som TJUVAR? Man stjäl tid från familj, arbetsgivare, sig själv och egen sömn. Gör en bild av en orakad snubbe i pyjamas, pannlampa, sittande i sista lediga vrån, i smyg.
Man säljer en dröm, inte verkligheten. Därav modeller, kaffekoppar i motljus och allt det där.
Jag tippar att det skulle gå att köra en kampanj med mer skit i hörnena, men då behöver den byggas kring personer, typ ica-reklamen. Något som är svårare att göra i fb-annonsformat.
Du har givetvis rätt Tina men å vad lockande det är med en antikampanj. Men gissningsvis har du helt rätt i att det då behöver jobbas på så att ironin syns. Annars är risken platt fall. Men det lockar i alla fall…
Verklighetens bilder är kanske en kommande trend? Visst har Ikea en kampanj med små filmer från ”Där livet händer” som inte alls visar upp några glättade miljöer. Kanske är det där tummade exemplaret framtidens annons-bete. Annars är det nog som Tina Back skriver: Det är drömbilderna som gör att man sträcker sig efter det man redan inte har. Jag vet inte vad folk har för bild framför sig när de tänker ”min framtid som författare”. Men jag tror inte att det är deras kladdiga diskbänk. Även om det är den som blir huvudsaklig arbetsmiljö även i framtiden. Eller pianot då ;-)
Tack för spaningen Eva, har glömt bort IKEA-reklamen men du har rätt. Det finns en sådan trend. Och alla författare vet att verkligheten ser ungefär sådan ut, men det är inte därför folk drömmer om att bli författare. Jag får se vad det blir för bilder i nästa omgång :-).
Pingback: Julkampanjen för "Författarboken" - hur gick det? | Förverkliga din bokdröm