Är du författare? Ser du att ”alla andra” tjatar om sin bok i olika Facebook-grupper men när du berättar om din så händer inget? Vill du veta hur du ska öka sannolikheten att din reklam blir sedd som uppskattad konsumentupplysning istället för oönskad spam? Då ska du läsa denna text.
Jag kommer samtidigt förklara varför jag inte är någon anhängare av reklamförbud i Facebook-grupper. Min uppfattning är att de inte löser vett och etikett-problem utan bara hindrar konstruktiv diskussion.
Nå ut med dina ord via Facebook-grupper
Med pågående pandemi är sociala medier viktiga för att nå ut med sina ord till läsare. Det är inte den enda metoden men det är en som fungerar utmärkt om du använder den rätt. På rak arm skulle jag säga att jag kan tacka sociala medier för sisådär 80-90% av förköpen av min kommande bok Strövtåg i Funäsfjällen. Av dessa så stod Facebook-grupper för en del.
Tyvärr ser jag så många debutanter som missar ordet social i sociala medier och gör allting bakvänt. Det betyder att de slösar energi på något som inte säljer böcker utan bara skapar irritation hos omgivningen. Det riskerar att leda till att debutanten blir desillusionerad och tror att marknadsföring är någon form av hokus-pokus.
Skillnaden på uppskattad reklam och spam
Bra reklam är uppskattad. Bra reklam roar, underhåller, informerar, påverkar och säljer. En del påkostade reklamkampanjer blir till och med virala, för att människor frivilligt sprider och diskuterar den. Bra reklam tas övervägande emot positivt.
Dålig reklam kallar vi för spam. Den är oönskad. Den kan vara oönskad för att den är ointressant eller för att den är tjatig. Massutskick blir ofta klassade som spam. Spam tas övervägande emot negativt.
Skillnaden ligger i mottagarens reaktion. Om du väljer rätt mottagare på din reklam slipper du få den spamklassad. Du kan också förbättra dina möjligheter genom att se till att du är en uppskattad avsändare. Samt förstås fila på ditt innehåll.
Det är lätt att göra rätt
För oss som har en bakgrund inom kommunikation är det fascinerande hur många som lyckas göra fel, när det egentligen är ganska lätt.
Att gå med i tio nya grupper och posta ”kom och köp min bok” i samtliga kan jämföras med att komma till en fest med okända personer och oinbjuden ställa sig på ett bord med en megafon och skrika ”kom och köp min bok”. Få människor skulle bete sig så på en fysisk fest.
Jag har snart predikat för författare i ett decennium att de inte får missa social i sociala medier om de vill bygga en läsekrets den vägen, annars fungerar det inte. I snart ett decennium har jag sett nya författare dyka upp, bli medlemmar i samma författargrupper som jag är, tre gånger posta ”här kan du läsa om mina böcker” och därefter lämna eftersom ingen reagerade positivt på deras inlägg.
En och annan har på utvägen hälsat att jag har fel: ”sociala medier fungerar inte”. Det är lite som att reklamera en nyköpt bil för att den inte rullar om man missat att vrida om startnyckeln, trycka på startknappen, klappa om den eller vad det nu står i manualen är bästa sättet att starta den. Trycker du på bromsen istället för gasen kommer bilen inte att röra sig. Men det är inte bilens fel.
Steg 1 hitta din målgrupp, dina läsare
Första steget är att leta upp relevanta grupper. Notera ordet relevant. Skriver du på en bok om flugfiske är det toppen att gå med i en grupp där du kan diskutera för- och nackdelar med olika flugor. Att dela fiskeskrönor med likasinnade kan ge dig tips till boken samt nya vänner. En del av dina nyfunna vänner kommer säkert att vara intresserade av din bok.
Skriver du en deckare som utspelar sig i Kristinehamn kan det vara relevant att gå med i en grupp för boende i Kristinehamn. Är din hjältinna besatt av knypplad spets kan du garanterat hitta inspiration för att bygga din karaktär, samt nyfikna presumtiva läsare, i handarbetargrupper.
Hitta dina läsare
Det är fullständigt slöseri med både din och andras tid att posta info om din flugfiskebok i handarbetsgruppen. Tid är en bristvara som författare, använd den väl.
Du måste hitta grupper där presumtiva läsare finns. Det betyder att du behöver veta vilka som är dina läsare. Samt vilka som inte är det. Det är möjligt att dina läsare inte överhuvudtaget finns på Facebook. Det är möjligt att det är bättre att nå dina läsare vi annonser i specialpress. Eller genom vykort.
Steg 2 stärk ditt rykte som avsändare
Dags för nästa självklarhet: var aktiv i gruppen. Det betyder inte att du ska posta tio inlägg om din bok per dag. Tvärtom. Börja med att läsa och besvara andras inlägg. Prata med folk. Peppa de som är ledsna, gläds med de som är glada eller bara visa att du sett andras inlägg.
Efter ett tag kan du börja starta egna konversationer. Lyft sådant som du själv vill se mer av. Vill du se fler glasstips i matgruppen, dela med dig av dina bästa glassrecept oavsett om det har något med din bok att göra eller ej.
Det är inte fel att ställa frågor. Men det ska vara genuina sådana, inte ”ni som ändå bara pratar skit, kan ni inte ge mig en lista med allt jag behöver till ett projekt” (inte ett påhittat exempel utan ett jag sett).
Etablera dig själv som expert på ditt område
Att vara aktiv i olika grupper är en fantastisk möjlighet att etablera dig som expert. Bjud på din tid genom att besvara frågor där du besitter kunskap. Sakta men säkert kommer du bli känd bland gruppens medlemmar som kunnig inom ett visst område. Du bygger ditt varumärke vilket på sikt hjälper dig vidga din läsekrets. Det är ett ganska långsamt sätt men det ger en solid grund.
Lite nu och då kan du såklart nämna din bok i förbigående. Exempelvis ”Jag hade samma funderingar och så här löste jag det i min bok si och så”. Eller ”här kommer det korta svaret på din fråga, vill du ha en längre kan du kika på min bok”.
Steg 3 formulera ditt budskap
Förutom att posta i rätt grupper och se till att du är rätt avsändare i betydelsen en person som är välsedd i gruppen, så kan du öka dina chanser genom att formulera dig rätt. Är du mycket välkänd och gruppen liten kan det räcka med ”äntligen” och en bild på boken.
Är det en större grupp behöver du skriva en längre text som du formulerar specifikt för den gruppen. Alla grupper är olika så du kan inte posta samma text överallt och tro att det ska vara framgångsrikt. På samma sätt som du inte skickar samma pressrelease till DN som till Fiskejournalen (för det skulle du väl aldrig drömma om?).
Idéer på hur du kan formulera dig
Hur ska du då formulera dig? Krångla inte till det alltför mycket. Det är bättre skriva rakt ur hjärtat än att låta som en reklambyrå varit framme. Knyt an till något tidigare inlägg, ge konkreta exempel på hjälp du fått längs vägen, namnge vilka av gruppens medlemmar som hjälpt dig, tipsa om saker du lärt dig eller vad som nu är relevant i den gruppen.
Behöver du inspiration, ta en titt på hur andra formulerat sig. Välj din inspiration väl. Kopiera inte från inlägg som fått 2 likes varav ett är från författaren själv. Titta istället på de som fått många likes och analysera varför.
OBS! Andra författare är inte din målgrupp
Nu kommer vi till något som är viktigt. Andra författare är inte din målgrupp. De är min målgrupp för mina handböcker för författare. Men det betyder inte att de är min målgrupp för mina reseguider eller din målgrupp om du skrivit en självbiografi eller roman.
Det betyder att författargrupper inte är där du ska posta information om din bok. Att göra det är lite som att försöka sälja hembakade bullar till en bagare.
Det är ok att posta din debutbok en gång
Författarkollegor är visserligen de som allra bäst kan förstå lyckan i att första gången hålla sin debutbok i handen, att första gången få ett stipendium och de andra milstolparna i en författarkarriär. I princip alla unnar andra att uppleva detta och vill gärna glädjas med andra. En gång.
Författarkollegor vill särskilt gärna glädjas med dig om du är någon som de känner till eftersom du varit aktiv i gruppen ett tag. Så det är inte nödvändigtvis fel att posta ”nu är boken klar”-inlägg i författargrupper som du är aktiv i sedan en tid tillbaka (helst en tidsrymd som räknas åtminstone i månader).
Notera aktiv i.
Helt annan sak att använda din bok som case
”Men Kristina, jag har minsann sett att du postat bilder av dina reseguider i författargrupper”.
Ja. Det har jag. Men du måste skilja på ”kom och köp”-spam samt att använda sin bok eller böcker som ett case när man delar med sig av erfarenheter som är relevanta för mottagarna att ta del av.
Jag sysslar framförallt med innehållsmarknadsföring. Det betyder att jag delar med mig av kunskaper jag förvärvat. Ibland bygger jag mina texter på sådant jag läst och ibland på egna erfarenheter. Därför kan det dyka upp inlägg i stil med ”lärdomar från min första kickstarter”. Eller ”tio saker jag önskar jag gjort annorlunda i min första bokutgivning” eller ”så skapade jag läsarrekord”. Dessa artiklar pyntar jag ibland med bilder av böcker, ibland bilder ur böcker.
Checklista innan du postar
Målgrupp, avsändare och budskap är tre saker som avgör hur framgångsrik din information är. Allihop kan du påverka.
- Målgrupp/läsare – är en övervägande del av gruppens medlemmar presumtiva läsare av din bok (eller intresserade av din artikel)?
- Avsändare/förberedelser – har du etablerat en relation med gruppens medlemmar så att ditt namn som avsändare uppfattas positivt?
- Budskap/formulering – har du lyft fram något som är relevant för gruppens medlemmar i din text?
Reklamförbud ingen bra lösning
En effekt av att det råder okunskap om vad som är fungerande reklam, eller en utbred slapphet, är att det i många grupper blir väl många ”spam-spam” i förhållande till ”superintressant konversation som alla gillar”. Det brukar leda till tröttsamma metadiskussioner om riktlinjer och ibland reklamförbud.
Jag gillar inte reklamförbud för om jag ska följa dem bokstavligt så ska jag inte öppna munnen. För jag vet att ifall jag tar av min dyrbara tid för att besvara frågor så kan det på sikt innebära att jag säljer böcker. Kanske inte nödvändigtvis till den som jag hjälpte men det kan finnas någon annan som ser det jag skriver och tre veckor senare står på biblioteket och känner igen mitt namn. Därför lånar han eller hon en av mina böcker. På nästa släktträff så träffar han eller hon en kusin som berättar om sitt problem varpå min läsare säger ”kolla in Kristina Svenssons bok si och så”. På så sätt bygger jag min läsekrets en läsare i taget.
Reklamförbud alltför trubbigt
Ett annat sätt att göra reklam är att posta en länk till en artikel. Då kombinerar man det sociala inslaget i grupper med innehållsmarknadsföring. Det är något jag gör ibland. Jag har även gjort det i en del grupper som enligt riktlinjerna ska vara reklamfria. Hittills har jag aldrig fått någon länk raderad utan istället drösvis med glada tummar och positiva kommentarer. Det brukar också trilla in en del privata meddelanden i stil med ”du är en av de få som postar vettiga saker i gruppen si och så”.
Med andra ord verkar det vara en smula trubbigt att införa reklamförbud, när man egentligen vill få bort dåligt formulerad och icke relevant spam.
5 skäl till varför du inte ska spamma författargrupper
Sammanfattning av inlägget kommer här i punktform.
- I de allra flesta fall är författarkollegor inte målgruppen för din bok (om det inte är en handbok för författare). Det betyder att det finns bättre saker du kan lägga din tid på.
- Eftersom ditt inlägg i de flesta fall inte är relevant för gruppen, tvingas administratörerna att lägga tid på att radera det, eller åtminstone överväga att radera ditt inlägg. Det är tid de kunde lagt på bättre saker.
- Ditt inlägg kan inspirera andra nybörjare att göra likadant i tron att det är en bra idé. Det betyder att de slösar tid på en aktivitet som inte ger dem fler läsare.
- Om andelen spam i gruppen överstiger relevanta diskussioner kommer de medlemmar som har erfarenhet att tröttna och lämna gruppen. Då minskar dina möjligheter att få gratis hjälp av dem.
- Att lägga tid på saker som inte ger dig fler läsare kan göra att författarlivet känns onödigt tungt och slitsamt. Det blir också lättare för lurendrejare att lura på dig kostsamma och icke fungerande paket om du inte lär dig vad som fungerar.
Jag vill också poängtera att det går utmärkt att vara författare och nå ut med sina ord även om man högaktningsfullt struntar i sociala medier. David Gaughran har så rätt när han påpekar att det är bättre att bli riktigt bra på ett sätt att nå ut än att dutta med allt. Om du inte gillar att vara social, skippa sociala medier.
Dela inlägget eller läs mer
Är du irriterad över någon som du upplever spammar? Skicka detta inlägg till personen ifråga. Det kan ju vara någon som sett att andra författare delar sina böcker i författargrupper och tror att det är ett sätt att sälja sin bok.
Vill du ha fler idéer på hur du ska nå ut med dina ord läs mina tips på hur du kan marknadsföra din bok samt vanliga misstag. Begrunda båda delar och hitta ditt sätt.
Lycka till!
Mycket bra tips! Det där med målgrupp är det absolut svåraste. Det är ju enkelt om det handlar om fackböcker, men skönlitteratur är värre, särskilt om man överlappar flera genrer. Så, hur gafflar man in sin målgrupp?
Hej Tobias!
Stort tack, jag hoppas att mitt inlägg kan göra att vi får roligare diskussioner i diverse författargrupper när vi slipper vada genom drivor av spam (de värsta syndarna är antagligen svåra att påverka men kan man minska ner antalet som kopierar dem så kan det ju vara en vinst i sig).
Du har helt rätt i att det är mycket enklare att hitta läsare samt kanaler för att nå dessa för vissa böcker. Särskilt för böcker som är kraftigt specialiserade (å andra sidan så kan målgrupperna vara så små att det är svårt att få ihop bokens budget).
Ett par idéer kommer här.
1) Försök beskriva din ideala läsare, den du såg framför dig när du skrev boken (för du har antagligen anpassat språket till en viss åldersgrupp och eventuellt utbildningsnivå också). Kör du fast kan du göra omvänt, beskriva de som absolut inte kommer läsa din bok. Ju fler detaljer du kan få med ju bättre. Vad läser han eller hon i övrigt? Finns det en tidning alla läser kan det vara den du ska annonsera i. Finns det kollegor vars böcker liknar din? Kan ni byta läsare med varandra?
2) Hitta saker i boken som du kan knyta an till. I den FB-grupp där jag delade inlägget kom ett bra exempel från Irene Andersson. En kvinna som skrivit en roman som utspelar sig på en irländsk pub. Hon lät trycka ett gäng underlägg, med info om hennes bok på, och placera dem på irländska pubar i Sverige.
3) Hitta saker i din personlighet att knyta an till. Är du tidigare SM-mästare i fäktning och har en bifigur som fäktas, kontakta gamla fäktningsbekanta och be dem hjälpa dig in i de kretsarna med din bok.
Som du hör bygger alla exempel på innehåll i boken eller egenskaper hos dig, de utgår inte från att det är en bok. Det är för nästan alla författare mer lönsamt att sälja sin bok på en lokal julmarknad, än på Bokmässan i Göteborg.
Till sist så tänker jag tipsa om en helt annan metod som är den jag skulle använda om jag skrev genrelitteratur (deckare, feelgood, romance, fantasy eller liknande). Den bygger på att du skriver serier.
Skriv bok ett, ge ut, berätta för de som du tror kommer vilja veta (även om det bara är 5 personer). I slutet av boken tipsar du folk om hur de kan följa dig (FB-grupp, nyhetsbrev, sms eller vad som helst).
Skriv bok två, ge ut, berätta för alla som bett om info att boken finns.
Skriv bok tre, ge ut, berätta för alla som läst bok ett och två och bett om info att boken finns.
Upprepa. När du är redo att ge ut bok 4-5 så bör du ha ett ganska gediget underlag att basera en mer offensiv marknadsföring på. Dels har du samlat ett gäng som gillar dina böcker, dels vet du mer om vilka de är pga olika läsarbrev. Med 4-5 böcker i serie kan du också jobba med prissänkning av ettan och annonsering och få lönsamhet i det, vilket kan vara svårt med en ensam bok.
Lycka till!
Jättebra inlägg! Som alltid!
Tack ska du ha Kim!
Det var ett tag sedan jag skrev något på den här sidan så extra kul när det blir läst och använt.