Här kommer en kraftigt bantad snabbversion av inlägget om hur du kommunicerar med dina läsare.
År efter år hamnar e-post högst upp när olika gurus ska lista de viktigaste verktygen för att bygga en läsekrets. Här bjuder jag på mina erfarenheter. De inkluderar både misstag och framgångssagor.
Vill du nå ut med dina böcker till tusentals läsare? Veta vilka trick som funkar allra bäst i år? Få en sammanfattning av vilka trender i bokbranschen som påverkar författare? Då ska du klicka på rubriken och läsa vidare.
Hur gör man för att tömma en lastpall med nytryckta böcker på en vecka? Det berättar jag i detta inlägg.
Är du författare? Ser du att ”alla andra” tjatar om sin bok i olika Facebook-grupper men när du berättar om din så händer inget? Vill du veta hur du ska öka sannolikheten att din reklam blir sedd som uppskattad konsumentupplysning istället för oönskad spam? Då ska du läsa denna text.
Det finns många oväntade delar i planeringen av en bokutgivning eller en crowdfunding-kampanj. En är att på förhand räkna ut vad den tryckta boken kommer kosta att skicka.
Tänk igenom namnfrågan ordentligt innan du debuterar och använd gärna flera författarnamn för olika genre så underlättar du för nätbokhandeln att sälja dina böcker.
Dessa steg ligger bakom omslaget till boken ”Din biografi”.
1) Analys: hur ser liknande böcker ut?
2) Beslut: välja stil som passar den aktuella bokens innehåll.
3) Testa: skaffa foto och göra skisser.
4) Göra: göra klart omslaget.
Så fort du blir publicerad författare blir du också företagare. Du behöver ha ordning på ekonomi och avtal. Med lite koll kan du undvika bondfångare och ha roligare. Denna text rekommenderas varmt att läsa för alla blivande författare.
En och annan menar att crowdfunding-plattformar är sätt att finansiera sin bok men det är ett misstag. Däremot kan de vara utmärkta kanaler för att marknadsföra och sälja en praktiskt taget färdig bok – om du redan har finansieringen klar och lockar med ett handgjort svärd.