Är du författare? Ser du att ”alla andra” tjatar om sin bok i olika Facebook-grupper men när du berättar om din så händer inget? Vill du veta hur du ska öka sannolikheten att din reklam blir sedd som uppskattad konsumentupplysning istället för oönskad spam? Då ska du läsa denna text.
Det finns många oväntade delar i planeringen av en bokutgivning eller en crowdfunding-kampanj. En är att på förhand räkna ut vad den tryckta boken kommer kosta att skicka.
Tänk igenom namnfrågan ordentligt innan du debuterar och använd gärna flera författarnamn för olika genre så underlättar du för nätbokhandeln att sälja dina böcker.
Dessa steg ligger bakom omslaget till boken ”Din biografi”.
1) Analys: hur ser liknande böcker ut?
2) Beslut: välja stil som passar den aktuella bokens innehåll.
3) Testa: skaffa foto och göra skisser.
4) Göra: göra klart omslaget.
Så fort du blir publicerad författare blir du också företagare. Du behöver ha ordning på ekonomi och avtal. Med lite koll kan du undvika bondfångare och ha roligare. Denna text rekommenderas varmt att läsa för alla blivande författare.
En och annan menar att crowdfunding-plattformar är sätt att finansiera sin bok men det är ett misstag. Däremot kan de vara utmärkta kanaler för att marknadsföra och sälja en praktiskt taget färdig bok – om du redan har finansieringen klar och lockar med ett handgjort svärd.
Veckans tips blir kort och koncist: är ni två eller flera som ska bearbeta en text se till att jobba på samma sätt (och välj en modern teknisk lösning och inte runsten). Ni kommer spara många gråa hår om den som ska redigera språket gör det direkt i manuset, inte på en pappersutskrift eller pdf. Ännu mer kreativt och kul kan det bli om ni samarbetar om en gemensam bok.
Många drömmer om att skriva en bok och blir avundsjuka om du sätter igång. Låt dem vara det och sätt igång och skriv om ditt liv!
Skrivdagbok kan hjälpa dig lösa upp skrivkramp, håller ordning på research och hjälper dig bli klar med din självbiografi eller roman. Här kan du läsa om hur du kan lägga upp den och vad du kan ha i den.
Canva och andra gratis layout-verktyg är guld värda för författare. Med dessa kan vi lätt (?!) skapa snygga banners, reklamblad och annonser. Alternativt slösa bort en massa tid.