Skjut inte upp din författarkarriär. Börja bygga din läsekrets nu. Det gör du genom att låta dina manus nå ut till läsare.
Under redigeringsfasen är det lätt att komma på förbättringar av manuset. Men är de på riktigt förbättringar? Fråga läsarna innan du sätter igång en tidsödande omskrivning. Det sparar tid, ökar engagemanget och förbättrar boken.
Har du hört att du ska redigera ditt manus tills du kräks? Gör inte det. Är du uthållig kan du redigera ihjäl ditt manus så det passerar bästa versionen och blir sämre.
Ge inte gratisläsarna onda ögat utan se dem som en gratis marknadsföringsresurs. Det är ett råd i uppföljningen av upphovsrättsdiskussionerna. Sedan avrundar jag med inbjudan att träffa mig under Bokmässan.
Det är först när en människa av kött och blod upplever ett verk som magi uppstår. Därför är det viktigt för alla yrkesförfattare att sträva efter att skapa attraktiva verk som har potential att nå ut till konsumenter. Här kommer tre enkla steg för hur du gör för att hitta din bästa bokidé.
Den ena titeln är en sprudlande inspirationsbok för lyckade samarbeten, den andra en matnyttig kurs i modern marknadsföring för författare. Den ena riktar sig till alla kreativa yrkespersoner som vill utvecklas tillsammans med andra – utan att gå på energikrävande minor. Den andra boken läser nya och gamla författare som vill nå ut med sina ord så enkelt som möjligt utan att fastna i gårdagens metoder.
Hjärnan är duktig på att läsa det den vet att du menar, snarare än det som är skrivet på pappret. Det är en anledning till att du behöver ta till en del knep för korrekturläsningen.
Är det värt pengarna att betala för native advertising, annonser utformade som redaktionella artiklar. Det korta svaret är att det beror på räckvidd samt kvalitet. Ett längre svar får du om du klickar på rubriken eller läser ”Nå ut med din bok”.
Ibland blir det helt fel även med de bästa intentioner, som när jag råkade sända ut signalen att jag inte litar på mina läsare. Det var särskilt dumt då jag predikar vikten av att behandla sina läsare väl. Denna läsning är särskilt för er som är på väg att ge ut en e-bok.
Pris är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som kan hjälpa din bok att hitta sina läsare. Rätt pris beror bland annat på genre, läsare och format. Även andra faktorer spelar in, som ditt mål med boken, konkurrensen och om du är debutant eller har en etablerad läsekrets.