Meny Stäng

Vem skriver du för? 5 målgrupper för din författarwebbsajt

Hej hej!

Hoppas att du som läser detta har haft en bra jul- och nyårshelg. Min helg har innehållit för mycket snuva och för lite snö, men har annars varit bra. Jag har passat på och ägnat mig åt författarelaterat arbete mellan diverse familjeaktiviteter. Det vill säga, jag har inte skrivit en rad på mina manus, men jag har gjort annat. Jag har bland annat spenderat dagar på att gräva runt i fotoarkivet efter bilder till min kommande kaffebordsbok Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm.

Struktur och snabbhet viktigt för webbsajter

Dessutom har jag städat min reseblogg Tomatsallad. Tidigare i höstas berättade jag att jag rensat på den här sajten och gjort alla mina sajter säkrare med ett litet S. Nu har turen kommit till min reseblogg. Den har fått ett nytt utseende och jag har plockat bort gamla och nya plugin. Det är mest sådana plugin som skapat bling-bling, funktioner som jag tyckt varit fiffiga, men som gjort att sidan blivit långsammare att ladda.

Mest tid har jag lagt på att plocka bort halvskrivna sidor, dubbletter och annat äldre material. Flera dussin taggar som jag bara använt någon enstaka gång har försvunnit. Allt jag plockat bort har jag ersatt med länkar till nya ämnesmässigt fylliga sidor (som denna om Sverige). Jag har även skapat nya menyer. Detta för att underlätta för både mänskliga läsare och Google att hitta bland mina över tusen artiklar.

Inspirationen till allt detta jobb kommer dels från att WordPress har släppt en ny version som jag installerat och försökt vänja mig vid. Men framförallt har jag fått inspiration från artiklar från Yoast. I dessa betonar Yoastfolket vikten av en snabb och välstrukturerad webbsajt för att sajten ska bli högt rankad av Google och därmed hittad.

Med tanke på denna insats känns webbsajt som ett naturligt ämne för årets första författartips. Webbsajt är ett ämne jag skrivit om flera gånger i mina handböcker. Jag hävdar att alla författare behöver en webbsajt, men att ingen författare bör lägga så mycket tid som jag lägger på mina. Grunden för webbsajtens utseende, funktion och innehåll är målgruppen. Vem skriver du för på din webbsajt?

5 målgrupper för din författarwebbsajt

  1. Dina läsare
  2. Media
  3. Bokbranschen
  4. Du själv
  5. Presumtiva läsare

Dina läsare

De viktigaste personerna när du planerar eller uppdaterar din webbsajt är dina läsare. Oavsett om de räknas i ental eller hundratusentals så är läsarna de allra viktigaste personerna för att sprida dina verk och därmed den viktigaste målgruppen för din webbsajt. Det är läsarna som är mest nyfikna på dina kommande verk. Det är läsare som kan tipsa andra om dina böcker.

Läsarna hittar till din webbsajt genom att söka efter ditt namn eller dina boktitlar, genom länkar i dina böcker eller via sociala medier. De är relativt lätta att locka till din webbsajt.

Via Google Analytics kan du se vilka sidor som de stannar längst på, varifrån de kommer och hur stor andel som återkommer. Hur ofta de återkommer beror både på vilka läsare du riktar dig till, och hur ofta du uppdaterar din webbsajt.

Ett annat sätt att få reda på vad som är av intresse är att helt enkelt fråga läsarna vad de är intresserade av att läsa mer om. Det är lättare att få svar i sociala medier än på en webbsajt (I Författarboken motiverar jag varför du bör ha en webbsajt och inte bara kan förlita dig på sociala medier).

Vanligt är att läsarna letar efter kontaktinformation för att kunna ställa frågor, vill veta när nästa bok i en serie kommer ut eller var de kan få tag i en äldre titel. De kan även vara nyfikna på bakom-kulisserna-reportage, bortplockade scener och var du hittar inspiration. Andra är mer nyfikna på ditt privatliv. Det är upp till dig om du vill tillfredsställa denna eventuella nyfikenhet.

Du måste erbjuda läsarna en möjlighet att prenumerera på information om när nästa bok kommer ut (och du måste komma ihåg att skicka dessa brev). Detta är obligatoriskt! (Ja jag vet att jag inte har något sådant för mina författarhandböcker utan bara för reseböckerna, men det var aldrig meningen att det skulle bli en serie).

Media

En del författare lägger ner mycket energi på att synas i traditionell media, andra ingen alls. Oavsett hur mycket tid du lägger på detta så händer det att media vill kontakta dig och skriva om dig. Det är då en fördel om det finns kontaktinformation på din sajt.

Ännu bättre är det om det finns fria bilder i tryckkvalitet. Med fria bilder menar jag sådana bilder som media kan använda utan att betala fotografen. Ett bra foto kan göra att en notis blir ett uppslag. Glöm inte att ange fotografens namn samt i vilka sammanhang bilden får användas.

Bokbranschens aktörer

Med bokbranschens aktörer menar jag alla som jobbar i branschen, exempelvis förläggare, bokhandlare och andra författare. De kan besöka din webbsajt för att beställa någon av dina titlar eller utvärdera om de ska ta kontakt med dig för eventuellt samarbete i någon form. Det kan handla om att ge dig i uppdrag att skriva en bok eller hålla ett föredrag.

De hittar dig genom att söka på nätet, läsa adressen på ett visitkort som du gett personen i fråga eller klicka på en länk i något mejl som du skickat ut. Besöket på din webbsajt handlar kanske om att komplettera den bild de fått genom ett kort personligt möte.

Det intryck du vill ge dem bestämmer du själv men i allmänhet är det inte fel att framställa dig som en så etablerad författare som möjligt. Det vill säga du lyfter fram eventuella utmärkelser och media så att de syns. Samt förstås dina böcker. Om du är en van föreläsare är det bra att skriva det med referenser.

Kom ihåg att bokbranschens aktörer kan branschen. Det är därmed ingen vits att blåsa upp dina siffror och kalla dig bästsäljare, om du inte har substans bakom ordet. I annat fall får det motsatt effekt, att du framstår som mindre trovärdig.

Du själv

Om du precis börjat skriva på ditt första manus låter detta kanske otroligt men du själv är faktiskt en målgrupp för din webbsajt. Om du fortsätter skriva kommer det en tid när du har publicerat många böcker i många olika format. Kanske på olika språk, med olika omslag och på olika förlag. Du behöver en plats där du samlar ihop alla bokomslag, alla köplänkar och citat ur alla recensioner.

Du kan givetvis göra detta i en mapp på datorn eller någonstans i molnet. Men din egen webbsajt är ett ypperligt ställe för detta. Bygg sajten så att det är lätt och logiskt för dig att hitta, eller ha en bra sökfunktion. Tro mig, du kommer att ha användning för detta.

Du kan även använda din webbsajt för att samla research och testa utkast på olika kapitel. Ge dessa texter lämpliga etiketter så att det syns vad det är och till vilket manus de hör.

Presumtiva läsare

De allra flesta författare drömmer om fler läsare. Fler läsare betyder att fler människor blir roade, upplysta eller vad som nu är målet med just ditt författarskap. Fler läsare betyder också potentiellt bättre ekonomi för dig.

Därför vill de flesta av oss nå fler och nya läsare. En webbsajt är ett sätt att nå dem. Det är ett relativt långsamt sätt men å andra sidan så fungerar det dygnet runt året runt. Att nå nya läsare sker i minst två steg. Det ena är att locka dem till din webbsajt, nästa är att de via webbsajten ska lockas att konsumera någon av dina böcker. Båda stegen har sina utmaningar. När jag jobbade med research till Nå ut med din bok läste jag flera experter som menar att författare generellt lägger för mycket fokus på första fasen, att bli upptäckta. När det är bättre valuta för energin att fokusera på att få de som blivit nyfikna att faktiskt läsa boken eller böckerna.

Skriver du faktaböcker kan du jobba med innehållsmarknadsföring eller content marketing. I korthet handlar det om att du skriver många texter om ditt faktaämne och ser till att de är lätta att hitta för den som söker efter fakta i ämnet. Sedan satsar du på att folk som söker efter ditt ämne hittar dem, läser dem och så småningom ser dig som expert i området och någon de vill läsa mer av.

Det är förresten det jag strävar efter att göra med denna webbsajt och min reseblogg. Fast för helt olika böcker.

Anpassa sajten efter målgruppen

Orsaken till att jag lagt dessa målgrupper i den här ordningen är att jag uppfattar att många (inklusive jag själv) är fullt upptagna med att skriva till den femte gruppen. Men vi glömmer de andra fyra. Och jag tror att det kan finnas en poäng med att ha allihop i huvudet när man jobbar med sin webbsajt.

Vill du läsa fler tips för din webbsajt? Läs mer i mina handböcker eller håll tummarna för att jag skriver något mer om detta ämne snart. Ha en bra dag!

PS! Bilderna i detta inlägg är hämtade från Fabriken Furillen på Gotland, det är ett av mina senaste blogginlägg på min reseblogg.

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.