Meny Stäng

Undvik dessa vanliga misstag med bilder i böcker

När jag skulle ge ut min första illustrerade presentbok på eget förlag var jag ganska nervös för bilderna. Vad behövde jag göra? Skulle det bli bra? Budgeten för trycket var med marginal rejält mycket högre än för mina tidigare utgivningar. Skulle något bli fel var det en ekonomisk katastrof.

På bokmässan i Göteborg 2018 träffade jag James Eliasson från Bulls Graphics. Han svarade tålmodigt på mina frågor och visade upp några riktigt snygga böcker som de hade tryckt. Jag valde att anlita Bulls Graphics för trycket och fick mycket hjälp på vägen av James och hans medarbetare.

Därför kändes det naturligt att be experterna på Bulls Graphics dela med sig av lite tips till min serie om bilder i böcker.

Delar av Bulls Graphics monter på Bokmässan 2019.

Berätta vad ni gör i det som kallas för prepress

Kontrollerar det trycktekniska i kundens digitala material;

  • upplösning på bilder
  • total färgmängd
  • färgrymd (cmyk/rgb/pantone)
  • inbäddat typsnitt

Vi försöker också objektivt betrakta materialet och ha åsikter om följande:

  • mörka/ljus bilder
  • färgstick i bilder
  • lite/inget utfall
  • även andra skönhetsfel om vi upptäcker sådana

Finns det något vanligt fel som ni vill varna för när det gäller bilder?

  • Att det inte blir bra om man tar bilder från nätet vare sig upphovsrättsligt eller kvalitetsmässigt.
  • Att gamla bilder oftast behöver justeras i ett bildbehandlingsprogram för att nå en optimal kvalitet.
  • Att icc-profilen förväntas göra bilden bättre, medan den i själva verket bara justerar den totala färgmängden.
  • Att en bild i Photoshop är 300 dpi, och i InDesign monteras i 200% då blir den effektiva upplösningen bara 150 dpi, o.s.v.

Hur stor andel av böcker ni trycker är självbiografier/memoarer och besläktade böcker?

Det är en ökande andel speciellt om vi skulle lägga till jubileumsböcker för företag och organisationer. Nu skall tilläggas att detta är från en mindre del av vår produktion. Om vi skulle få till en siffra så är det cirka 5 % av vår produktion.

Hur stor är prisskillnaden mellan bok utan bilder, svart-vitt och färg för en bok i vanlig-bok-storlek?

(Jag vet att det är som att fråga efter längden på ett snöre – men går det att ge någon procent-angivelse på något format som är vanligt?)

Detta är väldigt svårt då två faktorer påverkar mest, omfånget (antal sidor) och upplagan (antal exemplar). Men om vi skall försöka oss på att ange något skulle jag säga att det är mellan 40-50 % dyrare att trycka i färg än i svartvitt.

Vilka papper rekommenderar ni för böcker med bilder?

Det har blivit oerhört populärt att trycka färgböcker på obestruket papper. Det är ingen tvekan om att det är en skön känsla med obestruket papper men det har två nackdelar, den första är att det är svårt att visa fysiskt hur slutresultatet kommer att bli utan att göra ett ganska dyrt pressprovtryck och den andra är att man i princip alltid måste göra en ”handpåläggning” på bilderna det vill säga arbeta med bilderna i ett bildbehandlingsprogram.

Ett alternativ till detta är att använda ett mattbestruket papper. Detta är ett papperstyp som har ett lager bestrykning på ytan. Denna papperstyp har finns med varumärken som G-Print, Arctic Matt, Arctic Volume. Detta gör att bilderna får en bättre kontrast än på obestruket papper samtidigt som det har en tillräckligt matt yta för att vara behagligt för en längre tids läsning.

Har ni tips på vad man ska tänka på om man ska anlita formgivare?

Här tänker jag att det i stort sett gäller samma urvalskriterier som när man skall anlita en hantverkare.

  • Kan jag kommunicera på ett bra sätt med formgivaren?
  • Vad har formgivaren tidigare gjort för produktion?
  • Har formgivaren specifikt jobbat med böcker?
  • Gillar du formgivarens formspråk i böcker hen gjort?
  • Kan formgivaren på ett tydligt sätt förklara hur hen tar betalt?

Tack för svaren!

Stort tack James för svaren som jag är övertygad om kommer hjälpa andra i samma situation som jag var i för 1,5 år sedan när jag kom till er monter på Bokmässan.

En roligt detalj är att i år stod jag faktiskt i Bulls Graphics monter under Bokmässan och tipsade andra som funderade på att ge ut böcker. Alla var imponerade över hur fina mina böcker var!

Maria Unde Westerberg och Kristina Svensson i Bulls Graphics monter under Bokmässan 2019.

Detta var den avslutande delen i min serie om bilder i böcker. Åtminstone tror jag att det var den sista men kommer det in ett gäng med förslag på saker jag glömt så blir det kanske ett till inlägg eller så använder jag den infon för att omarbeta texterna till boken.

Publicerad iTips för publicering

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.