Meny Stäng

Välja färg på bokomslaget är lika svårt varje gång

Hur otroligt det än låter så har jag fastnat på frågan om färg på ett bokomslag – igen! Det är helt absurt hur lätt det är att fastna på något som faktiskt inte är särskilt komplicerat. Den här gången är det ”bara” nyanser det handlar om. Jag väljer mellan solrosgult, apelsinorange och blodapelsin till Nå ut med din bok.

Bokomslag ska signalera genre

Kraven på ett bokomslag är höga. På ett ögonblick ska det ge betraktaren en bild av bokens innehåll, samt locka den presumtiva läsaren att vilja veta mer om boken (förutsatt att bokens genre och ämne är av intresse). Detta är inte lätt, särskilt inte som olika människor har olika åsikt om vad som är attraktivt.

Det finns många komponenter i ett bokomslag som val av typsnitt för titeln och författarnamnet, storleken och placeringen av texterna, illustrationerna och till sist färgskalan. Färgen är det som är lättast att ha en åsikt om. Därför är det kanske inte så underligt att jag fastnar där om och om igen.

Färger uppfattas olika

När jag gav ut första upplagan av #författarboken stod valet mellan vitt och svart. Jag tryckte upp små upplagor med vitt respektive svart omslag. Sedan ordnade jag en tävling i sociala medier. Svart vann en knapp seger och huvudupplagan blev därför svart. Jag var nöjd då det var den färg jag ville ha hela tiden. Det var andra som tyckte att vitt var snyggt.

Utfallet i svart-vitt-tävlingen blev mycket jämnare än vad jag hade förväntat mig, något som var en tankeställare. Dessutom fick jag in massor av tänkvärda kommentarer på färgvalet. De visar tydligt hur olika människor uppfattar färger. En färg som en person tycker är elegant associerar en annan till gamla stenciler.

Varken vitt eller svart är aktuellt just nu. I somras insåg jag att nästan alla mina utgivna böcker har färgstarka bokomslag. Jag skissade på att min hög med böcker behövde utökas med en solrosgul, en turkosblå och en lavendellila. Jag fördelade dessa färger på olika pågående manus. Ingen av dem är utgiven ännu och ingen av dem är Nå ut med din bok som är på gång att få ett bokomslag i en gul-orange nyans.

Kaxigt bokomslag till Nå ut med din bok

förra veckans inlägg berättade jag att Anneli Pettersson på Amala + Kamala bett att få göra bokomslaget till Nå ut med din bok. Jag blev jätteglad för det sparar mig massor med tid då jag slipper leta en bokomslagsdesigner. Anneli har läst Författarboken och känner till hur jag skriver (dessutom är hon en fan av boken). Det besparar mig tid att förklara, vilket gör hela kalaset billigare.

Anneli frågade vad jag var ute efter och min beställning var ganska kort: jag vill ha ett kaxigt bokomslag. Jag tycker nämligen att Nå ut med din bok är kaxigare än mina tidigare handböcker för författare. Förvisso skissar jag fortfarande upp olika vägar och uppmanar läsaren att själv välja, men jag är tydligare än tidigare om vad som faktiskt är slöseri med tid. En och annan omhuldad myt blir kanske pulveriserad på kuppen.

Andra sätt att beställa bokomslag på är att skicka bilder av omslag man gillar, berätta om bokens innehåll eller andra detaljer. Men jag nöjde mig med att säga ”kaxigt”. Anneli föreslog att omslaget skulle knyta an till Författarboken så att böckerna liknar varandra. Det tyckte jag lät som en bra idé och skickade över logga, författarporträtt, ISBN, baksidestext, titel och undertitel.

Apelsinorange bokomslag till Tre hattar-bok

Det första förslaget från Anneli på omslag till Nå ut med din bok var apelsinorange. Jag tyckte att det var skitsnyggt! Men det var lustigt att av alla nyanser som finns i paletten hade Anneli prickat in en som är aktuell för 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär, vilket är det tungvrickande namnet på nästa bok från Tre hattar det vill säga mig, Lennart Guldbrandsson och Kim M Kimselius. Utgivningen för den boken närmar sig också.

Jag har alltid trott att samarbetsboken skulle bli solrosgul, samma nyans som fodret i min jacka på bilden. Men efter en omröstning bland presumtiva läsare bytte den färg till orange. Även denna gång var det jämnt och riktigt intressant att läsa motiveringarna för och emot de olika nyanserna.

Vi skjuter därför upp gult som omslagsfärg till en senare bok i Tre hattar-serien. Vår plan är att ifall vi fortsätter att ha saker att säga så ska vi göra en regnbåge. Vi började med rött och har avverkat violett. Denna gång blir det orange. Kvar är gult, grönt, indigo och blått (varför finns det inte rosa och turkos i regnbågar?).

Risk för sammanblandning?

Är det bra eller dåligt att ge ut två böcker till nästan samma målgrupp tätt på varandra med samma nyans på bokomslaget? Å ena sidan kanske det är bra, det signalerar att författarhandböcker ska vara apelsinfärgade. Å andra sidan kanske läsarna blandar ihop dem och tror att det är en och samma bok. Vilket ju vore synd om det innebär att de nöjer sig med den ena, när det finns två.

Jag kastade ut frågan till ett par kollegor och fick blandade svar. Minst en fattade inte att jag frågade om två olika böcker så uppenbart finns risk för sammanblandning. Anneli gjorde därför två varianter till, en solrosgul och en i blodapelsin. Dessutom flyttade hon enligt mina önskemål undertiteln till baksidan. (Jag funderar nu på om den kanske borde flytta tillbaka).

Provtryck får avgöra

Efter att ha vridit och vänt på färgfrågan har jag eliminerat den gula nyansen. Det är mest ett känslomässigt beslut. Jag tyckte att gult passade fint till boken om samarbete, men inte till marknadsföringsboken. Dessutom blir kontrasten mellan den gula bakgrunden och den vita texten lite för låg, vilket gör mitt namn svårläst. Då återstår apelsin och blodapelsin. Jag gillar båda två och har olika favoriter olika dagar. Det är lika jämnt när jag frågar vänner och bekanta vilken färg de gillar bäst.

Kanske ska jag helt enkelt göra ett provtryck av boken och se hur färgerna blir. Ofta blir de mattare i tryck, än de ser ut på en datorskärm. Sedan kan jag ta den nyans som jag tycker passar bäst till boken. Jag tror jag hoppar över att ordna en tävling denna gång, även om det alltid är fascinerande att höra hur andra tänker.

Jag tror också att jag ska släppa två-böcker-samtidigt-frågan. Båda böckerna ska förhoppningsvis leva under en lång tid och då kommer de ingå i en färgstark samling av böcker. Att ett par av dem har likartade färger är oundvikligt (Mitt Provence har förresten också orange rygg). När böckerna gavs ut i förhållande till varandra är i det långa perspektivet oväsentligt. Varje bok ska få den färg som är bäst för just den boken.

Det närmar sig utgivning för Nå ut med din bok. Jag hoppas att jag snart har valt färg och kan lägga upp boken för förbeställning. Sedan hoppas jag förstås att du är nyfiken på den!

Publicerad iTips för publicering

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.