Misstag: Lyssnar på råd i författargrupper

Författargrupper på nätet kan vara helt ovärderliga. Blotta existensen av grupper där du kan umgås med likasinnade från hela landet är fantastisk. De gör att du slipper sitta ensam på din kammare och uppfinna hjulet om och om igen. Istället kan du fråga andra om råd, få pepp och stöd när det går trögt och dela glädjen när det går bra. Du får kollegor oavsett var du bor!

Stockholm-9849

Hur kan det då vara listat som misstag att lyssna på råd i författargrupper? Jo därför att du aldrig ska följa ett råd utan att först värdera det. Tre saker att vara uppmärksam på är den välmenande mytspridaren, den glömske leverantören och den dolda agendan.

  1. Den välmenande mytspridaren. Den som ger dig råd kan vara någon som i all välmening upprepar en gammal myt som hen i sin tur har hört i en författargrupp. Bokbranschen förändras och det finns många ”sanningar” som inte längre gäller (om de någonsin gjort det). Det flyter också runt information och åsikter som förvisso kan rubriceras som vettiga, fast bara gäller för vissa författare under vissa förutsättningar. En lämplig grundregel är att alla som självsäkert utropar att något alltid är på ett visst sätt utan att ange rejäla referenser bör tas med en säck salt.
  2. Den glömske leverantören. Sedan finns det personer som vill sälja sina tjänster till författare och ser en grupp med författaraspiranter som guld värda. Det är i sig inget fel, snarare är det något som kan vara mycket uppskattat för den som är i behov av dessa tjänster och kanske inte vet om att de existerar, eller var man hittar denna typ av leverantörer. Men det gäller att det görs på ett snyggt och öppet sätt där ledstjärnan är att företagaren alltid bör vara öppen med priser och hellre informera än spamma med reklam. En del leverantörer glömmer bort det och skriver att de kan hjälpa till, utan att nämna kostnaden. På detta tema ska jag flika in att det givetvis ska kosta pengar att anlita yrkespersoner, ingen förväntar sig väl att kirurgen ska operera gratis eller att äta middag utan att betala. Det är samma sak med de som arbetar med böcker på professionell basis.
  3. Den dolda agendan. Till sist har vi de som deltar i författargrupper med den dolda agendan att göra reklam för vissa tjänsteleverantörer direkt eller indirekt. Ett enkelt exempel är falska konton som svärtar ner konkurrenterna. Sedan har vi gränsfall, där äkta författare får testa produkter eller tjänster gratis, till rabatterat pris eller till och med mot betalning. Eller blir varumärkets ansikte utåt. Och gör detta utan att redovisa att de är sponsrade. (Lästips David Gaughran: This is the Modern Publishing Business).

Mitt råd är alltså att gärna delta i författargrupper på nätet och fråga om råd, men att alltid värdera råden utifrån, vem är det som ger dem och med vilka motiv? Detta gäller givetvis också tips och råd som du läser på webbsajter. Vem står bakom sajten, vad är syftet med den och vad grundar sig råden i? Du kan börja med att ställa dessa frågor om denna sajt för precis detta besvarade jag i november 2015 i inlägget: Syftet med dinbokdrom.se är att sälja böcker.

Du har precis läst en del ur en bloggserie om misstag författare gör – och vad de borde göra istället. Vill du läsa fler, skaffa boken ”10 misstag författare gör” av Kim M Kimselius, Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *