Meny Stäng

Kategori: bokbranschen

Författare verkar inte ensamma utan i ett sammanhang. Vårt sammanhang, år bransch, är under konstant utveckling. Digitaliseringen gör att nya företag dyker upp och andra försvinner. Den stora pandemin 2020 ökade förändringstakten.

Det här är en relativt ny kategori på sajten där jag kommenterar artiklar jag läst och skissa på vart framtiden är på väg samt hur författare bäst kan rusta sig för denna framtid. För jag är övertygad om att skapande består och konsumtion består men att det däremot ändras en hel del i mellanleden.

Är det bokhandeln som ryker under Coronakrisen?

Digitaliseringen av bokbranschen tar jätteskutt på grund av covid-19 pandemin. Den fysiska bokhandeln hör till de delar som tar störst stryk. Butiker stänger temporärt eller för gott runt om i västvärlden. Vad kan vi som författare och bokälskare göra?

Alla snackar om Corona och ingen köper böcker

Jag spår att våren blir skakig i bokbranschen men att intäkterna generellt går ner. Värst drabbas den traditionella delen av branschen. Författare hanterar situationen bäst genom att fokusera på att skriva fler verk. Läsa går förstås också bra.

Framtidsspaningar med både hopp och utmaningar

Framtiden för författare ser ljus ut – förutsatt att vi inte fastnar för bondfångare eller i inlärd hjälplöshet. Det handlar om att lägga energi på rätt saker. Så kan ett antal framtidsspaningar sammanfattas. Vill du veta vad som är rätt saker, klicka på rubriken och läs.

Därför minskar storförlagens försäljning

Mike Shatzkin är en Manhattanboende föreläsare som har 50 års erfarenhet av förlagsbranschen. Jag har läst hans årskrönika som fokuserar på lönsamheten idag jämfört med för 30 år sedan ur de stora förlagens perspektiv.

Bokmässan 2018: sammanfattningen

Vilken författare talar flest om? Vem hade snyggaste naglarna på mässan? Och såldes några böcker? Här sammanfattar jag min rapportering från Bokmässan 2018.

Nu drar jag igång författartipsen igen!

Författarhösten kickstartar med ny bok från Tre hattar, en del sommarreflektioner och en uppmaning. Samt en lista med intressanta artiklar jag läst i sommar. De flesta handlar om marknadsföring, det är ju något av mitt huvudområde just nu.