Syftet med dinbokdrom.se är att sälja böcker

När jag gav ut min debutbok saknade jag någon att ställa frågor till och tyckte att det var svårt att hitta information. Därför skrev jag och Joanna Björkqvist Förverkliga din bokdröm. Tre år senare hade jag lärt mig mer vilket resulterade i #författarboken. Idag finns det många sajter som erbjuder tips och råd till aspirerande författare. Utmaningen är istället att värdera informationen på dem. Det kan vara värt att ta reda på vem som står bakom sajten, dennes kvalifikationer samt eventuella bindningar till olika företag. Här kommer denna info för dinbokdrom.se. Jag börjar med syfte och innehåll på sajten.

forfattarboken -7021

Fem typer av innehåll på dinbokdrom.se

Dinbokdrom.se startades sommaren 2012 som komplement till boken Förverkliga din bokdröm skriven av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson. Sommaren 2015 lades #författarboken till.

Idag är dinbokdrom.se en oberoende sajt som drivs av Kristina Svensson för att sprida information om böckerna #författarboken och Förverkliga din bokdröm. Mer specifikt har sajten fem typer av innehåll som delvis samverkar.

1) Tips – för att sälja böcker

Innehållsmarknadsföring eller content marketing är ett sätt att sälja böcker, särskilt fackböcker. En förenklad version av hur det går till är att jag som författare skriver artiklar i mitt specialämne. Det kan vara utdrag ur boken, fördjupningar, listor eller olika guider. Dessa utformar jag så att de är lätta att hitta för dig som söker efter information. Du läser texten, blir så imponerad av innehållet att du genast vill ha hela paketet och klickar på köp boken.

Exempel: Ge ditt manus en skjuts med proffshjälp.

2) Uppdateringar – service till läsarna

Det händer hela tiden saker i bokbranschen vilket sakta men säkert gör böckerna ouppdaterade. Genom att ha en sida med uppdateringar håller jag böckerna aktuella längre. Det är en service till de som köpt boken. Dessutom har jag infon samlad när det är dags att uppdatera manuset för att trycka nästa upplaga.

3) Författardokumentär – motvikt till mediabilden

I Förverkliga din bokdröm delar 27 personer med sig av sina erfarenheter. Urvalet av personer var delvis slumpmässigt, Joanna Björkqvist frågade efter frivilliga i en grupp på Facebook och intervjuade alla som räckte upp handen. Intervjuerna gjordes våren 2012. Två år senare gjorde vi uppföljningsintervjuer med ett urval av författarna, något som upprepades 2015.

Ursprungstanken med uppföljningarna var precis som övriga uppdateringar, att hålla boken aktuell och ge service till de som köpt boken. Därefter har ideologiska skäl tagit över som drivkraft. De författarporträtt som vi läser i media berättar ofta historien efter att författaren slagit igenom och ibland syns det inte riktigt hur många års slit som ligger bakom. Jag tänker att årliga intervjuer under en längre period skulle kunna skapa en intressant dokumentär över ett antal författarkarriärer. Jag hoppas att jag har möjlighet att avsätta tid till detta.

4) Info om böckerna – marknadsföring

Sajten är böckerna skyltfönster på nätet. Vilket betyder att alla klassiska delar som en författarsajt bör ha givetvis finns här (även om en del pga teknikproblem kan vara lite svårt att hitta igen just nu). Här finns (bör finnas) recensioner, kontaktinformation, bokomslag, pressbilder samt information om någon av böckerna finns till salu på Bokmässan eller liknande.

5) Blogg om bokbranschen – för att kunna kommentera

En av mina drivkrafter för att publicera texter på nätet är att jag gillar att dela med mig av saker jag lärt mig längs min egen resa i bokbranschen. Om jag lägger ner tid på en prisjämförelse kan jag lika gärna låta andra få nytta av den. Om jag lär mig något nytt som är en aha-upplevelse vill jag gärna dela med mig. Ibland läser jag något som jag tycker är stolligt/upprörande/intressant och vill kommentera det. Detta är exempel på typer av texter som jag skrivit om på andra sajter tidigare, men av olika skäl ville flytta.

Samtidigt som sajten breddades från att vara ett komplement till en bok till två flyttade jag hit mitt bloggande om bokbranschen och bokutgivning. Det känns praktiskt att ha allt samlat och istället för att starta en ny sajt enkom för detta återanvände jag en som redan fanns.

Exempel: Vad är bäst, förlag eller egenutgivning.

Kristina Svensson – oberoende författare

Jag som driver den här sajten debuterade 2010 med Jakten på den perfekta puben som jag gav ut via en bokutgivningstjänst. Året efter var jag en av grundarna till den ideella föreningen Egenutgivarna, där jag sedan 2013 är vanlig medlem.

Kristina Svensson pratar om Nice-8314

Under 2014 arbetade jag på ett av de större bokutgivningsföretagen och var dess talesperson utåt för ett av varumärkena. Det är en roll jag sedan lämnat och jag har idag inga band till företaget.

2015 höll jag sammanlagt sex kurser runt om i landet på uppdrag av Författarförbundet. Rubriken var egenutgivning, men kan översättas till allt en författare behöver veta om juridik, bokutgivning och marknadsföring för att navigera i bokbranschen. #författarboken var kurslitteratur vid dessa tillfällen.

Mina böcker är utgivna via bokutgivningstjänst, på hybridförlag, eget förlag samt traditionellt förlag. Min huvudsakliga inriktning på skrivandet just nu är böcker om och från franska Rivieran.

Jag tror på samarbeten, att om författare hjälps åt får vi både kollegor att prata med och draghjälp för att nå ut med våra böcker. Därför är jag aktiv i nätverket Täbyförfattarna.

Mitt budskap i kurser, böcker och vid privat coaching är att författare bör skaffa sig kunskap om vilka olika alternativ det finns så att du kan välja den väg som är rätt för dig och dina böcker. Tipsar jag om någon tjänst eller vara gör jag det för att jag gillar den eller på annat sätt tror att du som läser kan ha nytta av den. Mina inkomstkällor är bokförsäljning, kurser samt diverse icke-bokrelaterade uppdrag (exempel). Jag skriver också kortare texter och säljer emellanåt ett foto eller två.

Om du har haft nytta av någon artikel dela den gärna med en skrivande vän. Vill du stötta sajten, hålla den reklamfri och uppmuntra mig att lägga mer tid den går det bra att skicka dricks till bankgiro nr 875-5373. 

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *