Publit är utmärkt för bokutgivning (i dessa fall)

I flera år har jag rekommenderat Publit till personer som frågat mig om tips för att ge ut sin bok, senast under kursen Nå ut med din bok tillsammans med Författarförbundet. Denna rekommendation har jag baserat på att Publit är det företag som har flest antal nöjda kunder och minst antal missnöjda kunder, av de företag jag har hört recenseras. Alla andra företag, och de är många, har både nöjda och missnöjda kunder medan Publit i princip bara har den ena kategorin. Vitsorden kommer bland annat från föreningen Egenutgivarnas medlemsforum samt andra författarsammanhang under de sju år jag hållit på. Jag har känt mig rätt trygg med att ge rekommendationen med detta underlag, men nu kan jag kompletterat med egna erfarenheter.

Automatisk utbetalning av pengar

Den aspekt av Publits tjänst som jag uppskattar allra mest just nu är den kvartalsvisa utbetalningen av avansen. Pengarna landar på mitt bankkonto utan att jag lyfter ett finger! Jag behöver inte skicka några mer eller mindre vänligt formulerade versioner av ”skulle det vara möjligt att få mina pengar nu?”. Inga frustration över obesvarade påminnelser, inget svart hål när man försöker få kontakt med en människa som sitter som stoppkloss mellan mig och pengarna som läsarna betalat för min bok. Å vad skönt att få sina pengar utan knussel eller bekymmer (om du inte fattar vad jag talar om kan du läsa här och glädjas åt att du inte har liknande erfarenheter).

Att jag lyfter upp just detta som det allra bästa med Publit är förstås färgat av mina egna erfarenheter av en förlagskonkurs där 1,5 års royalty försvann. Det gör att jag uppskattar extra mycket att jag i dagarna får utbetalat pengar från Publit för den nya upplagan av samma bok.

Från början av februari, när nyutgivningen av Författarboken gjordes, till sista mars beställdes 26 stycken exemplar av Författarboken, vilket ger mig en avans på 2365 kronor. Det betyder att jag är på god väg att uppfylla mitt mål att få igen utgifterna för det nya bokomslaget under våren. Detta hade inte skett utan bokens ambassadörer som hjälpt Författarboken till nya läsare. Stort stort tack!

Publit är en digital distributör

Publit kallar sig själva för distributör, något som förvirrade mig när jag skulle ge ut min första bok 2010. Därför kom företaget inte med på den ambitiösa prisjämförelse jag då gjorde mellan olika bokutgivningsföretag som trycker och distribuerar böcker via print-on-demand. Då valde jag bara bland företag som jag hade träffat fysiskt på Bokmässan. På den tiden värdesatte jag att få en personlig kontakt med företag och ville dessutom ha klämt på böckerna i förväg. Publit förstod jag mig inte på, de var varken fågel eller fisk och deras webbsajt förvirrade mig.

Numera har jag en helt annan bakgrundskunskap och uppskattar att allt är automatiskt på Publit. Det passar mig utmärkt med en webbaserad tjänst där jag kan ladda upp filer för publicering nattetid om jag så vill. Jag kan när som helst logga in och kika om det har sålts någon bok den dagen, veckan eller året. Nuförtiden har jag varken lust eller behov av att betala för att någon ska hålla mig i handen under bokutgivningen.

Jag har dessutom förstått vad Publit menar med att de är en distributör. De lagrar digitala filer och ser till att ”boken” är möjlig att beställa via digitala återförsäljare. När boken beställs i någon form så ser Publit till att den når läsaren i önskat format oavsett om det är tryckt pocket, storpocket, inbundet eller som e-bok. För själva trycket anlitar de i sin tur ett tryckeri. Ännu så länge verkar de inte ha ljudbok men med tanke på vilken raketfart det formatet har just nu är det antagligen bara en tidsfråga.

Tips för att anlita Publit

För att anlita Publit underlättar det att vara godkänd för FA-skatt det vill säg ha ett företag. Det är också nödvändigt att veta hur man skaffar färdiga filer, antingen genom att skapa dem själv eller genom att anlita någon som tar fram dem. E-boksfiler kan Publit fixa mot betalning, men tryckfärdiga filer får man ordna själv. Det är inte så svårt med hjälp av information ur exempelvis Författarboken men kan också lejas ut till någon som har det som sitt yrke. Titta exempelvis under formgivning i den här listan sammanställd av Staffan Öberg.

Det kostar praktiskt taget ingenting att lägga upp en bok hos Publit. De erbjuder också en webbshop som man enkelt kan lägga in på sin webbsajt som en widget. Webbshoppen kapar mellanhänder vilket gör att författare med direktkontakt med läsare kan sälja direkt till dem. Nackdelen med Publit och all print on demand är att styckpriset per pappersbok blir högt. Trycket per bok är nästan dubbelt så dyrt för den nya utgåvan av Författarboken som den förra, trots att den gamla ser maffigare ut med sin rosa välvda rygg.

Publit passar bra för följande

  • Nyutgivning av äldre titlar, så kallad backlist. Detta är intressant för författare som har återfått rättigheterna till tidigare traditionellt utgivna titlar och har, eller kan återskapa, textfilerna. Jag rekommenderar att alltid ha alla sina titlar tillgängliga för beställning, det kan både ge mindre intäkter samt stötta försäljningen av nya titlar.
  • Distribution av pappersböcker som komplement till ljudbok och/eller en tryckt upplaga från ett vanligt boktryckeri. Många småförlag trycker en mindre upplaga till recensionsexemplar och direktförsäljning men låter Publit distribuera de böcker som beställs via nätbokhandel, av bibliotek och liknande.
  • All utgivning av titlar som riktar sig till en smal målgrupp och där boken kan förväntas ha en lång livslängd. Detta då Publit inte kräver någon investering i en upplaga som ska lagras och distribueras. Det är också fiffigt för utgivning av böcker som är riskprojekt då antalet potentiella läsare är osäkert.

Publit passar mindre bra för

  • Författare som vill ha en personlig kontakt att rådfråga, en kontaktperson som hanterar hela processen att ge ut boken utan att författaren behöver så mycket som snegla på någon handbok.
  • Trycka upp en upplaga för att sälja på releasefest, marknader och föreläsningar. Styckpriset blir helt för högt för att det ska vara lönsamt. Beställ upplagor via ett tryckeri (och få som bonus bättre urval av papper).
  • Utgivning av titlar som sålts in hos återförsäljare. Då är det bättre att trycka en upplaga, särskilt om det är en pocket. För att få lönsamhet i pocket krävs stora upplagor och billigt tryckpris.
  • Presentböcker med mycket bilder. Publits tjänster passar i dagsläget bäst för textböcker.

Hade du användning för inlägget, dela det gärna vidare till skrivande vänner. Lycka till med din bokutgivning! 

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *