Meny Stäng

Utan Facebook dör denna sida

Rubriken är kanske en smula tillspetsad men bara lite. Den här webbsajten är i hög grad beroende av att jag skriver nya artiklar och delar dem i relevanta grupper på Facebook för att ha läsare. Tar jag en paus någon vecka eller låter bli att dela länkarna, så störtdyker besöksantalen.

Jag har varit medveten om detta länge men det blev extra tydligt när jag i början av sommaren gjorde en djupdykning i Google Analytics. Syftet var egentligen att jag skulle reda ut en fråga för en av mina uppdragsgivare. För att få lite jämförelsematerial kikade jag även på några av mina egna sidor. Denna stack ut jämfört med de andra på flera sätt. Men först några ord om Google Analytics. Jag lånar en text jag skrivit tidigare.

Glädjedödaren Google Analytics

Google Analytics är ofta rena glädjedödaren. När andra statistikprogram redovisar tusentals besökare så säger Google Analytics nej, det var 200 varav 100 var robotar och 40 från ryska spamsajter. Av resterande 60 hade 40 gått fel för de lämnade sidan inom tre sekunder och kan omöjligt ha läst särskilt mycket. Men de övriga 20 är sanna fans och läser allt du skriver för de har besökt sidan över 200 gånger. Det är klart, någon av IP-adresserna kanske du ska räkna bort för det är antagligen du själv (och tar du även bort dig själv när du loggar in på kontoret, stugan och så vidare så börjar man undra om familjen ljuger när de säger att de läser det man skriver). Ungefär så ser Google Analytics statistik ut.

Den där formuleringen tyckte jag var såpass bra att jag återanvänder. Den är hämtad från Annons eller innehållsmarkandsföring på Facebook?

Trogna besökare som läser på mobilen

Jag är regelbundet inne på Google Analytics och kikar om det är någon som bryr sig om vad jag skriver och i så fall vilka texter det är som sprids. Det som var nytt i den här genomgången var att jag tittade på längre perioder och jämförde olika år, samt olika sajter. Förverkliga din bokdröm stack ut ur mitt jämförelsematerial på flera sätt, något som gjorde att jag återupptog mina studier av besöksstatistiken under helgen.

  1. Fler besökare via mobil och plattor än dator. Andelen ökar från år till år på alla sajter men är störst på dinbokdrom.se.
  2. Sociala medier är den kanal som genererar flest besök och bland dessa dominerar Facebook överlägset.
  3. Jag har trogna läsare som återkommer.

Det finns en hel del slutsatser att dra av detta. Det kan vara värt att påminna om att det övergripande syftet med den här sajten är att jag vill sprida mina handböcker för författare. Detta försöker jag uppnå genom att ge smakprov ur böckerna, erbjuda uppdateringar som komplement till böckerna och ibland debattera något som sker i bokbranschen. Jag testar också utkast och idéer till kommande böcker. Eftersom spridningen av böckerna är syftet med sajten så är det av intresse för mig att sajten hela tiden lockar nya besökare och att de på ett trevligt och icke-säljigt sätt påminns om att det finns böcker att läsa.

Liknande länkar viktigare än menyernas innehåll

Om vi börjar uppifrån i listan med det faktum att sajten har fler besökare via mobil än dator så betyder det att jag kan sluta att ödsla tid på att fundera vilka artiklar som är så viktiga att de ska ligga uppe i snurran på förstasidan. Varken snurran med utvalda artiklar, eller kolumnerna i foten med vanliga etiketter, syns i mobilen. Dessa hjälper alltså inte besökaren att hitta mina böcker.

Däremot har ”liknande länkar” (kallas för närvarande ”mer läsning” på denna sajt) en prominent position för den som läser en artikel på mobilen. ”Mer läsning”-länkarna kommer direkt under artikeln, före delaknapparna (kan diskuteras hur bra det är). Dessutom har länkarna både bild och rubrik. Om dessa är relevanta kan de locka läsaren att läsa vidare.

Om jag lägger ihop detta med min önskan att sprida mina böcker så bör jag se till att skriva mer artiklar om böckerna, med bilder på böckerna, istället för bilder på blommor, kaffekoppar och allt möjligt annat som jag brukar blanda upp med.

Få prenumeranter gör mig beroende av Facebook

Den här sajten får hälften av sina besök via sociala medier och nästan inga från Google. Jag vet inte om det är vanligt men jämfört med mina andra sajter är det extremt. För alla andra dominerar Google.

Av de sociala medierna är Facebook överlägset. Det går inte att särskilja i statistiken vilka läsare som kommer från Facebook-sidor respektive Facebook-grupper, men mitt intryck är att besöken från grupperna dominerar. Om jag delar något med marknadsföring i rubriken i någon stor författargrupp så blir det nästan jämnt en topp i besöksstatistiken.

Det låter ju fint att jag vet hur jag ska få folk att komma hit, men det går ej att för-inställa så att ett förberett inlägg postas vid lämplig tid. Det tar också tid då det krävs att man skriver en bra ”påannonseringar” som lockar människor att ta sig tid att klicka på länken och läsa, inte bara börja debattera rubriken. Det gäller att sticka ut, men inte så mycket att länken blir raderad av någon admin.

Kan jag underlätta prenumerationer?

Med tanke på att sajten har så många återkommande läsare – ett tecken på att det finns de som uppskattar innehållet – så drömmer jag om att läsarna själva ska kunna hålla koll på när det kommer ett nytt inlägg, utan att jag ska behöva lägga tid på att informera om det i en massa FB-grupper. Det kanske låter arrogant men jag vet att det finns läsare som vill samma sak och har efterfrågat att få notifikationer (för de har annat för sig än att bevaka FB-grupper – som att skriva böcker).

Jag delar förstås länkarna också på mina FB-sidor men det är sällan jag är beredd att betala för att de ska spridas. Det känns liksom en smula onödigt att jag ska gödsla Facebook med pengar för att personer som vill veta när jag skrivit något nytt ska få reda på det.

Idag erbjuder jag prenumeration av nya inlägg via RSS-läsare eller Feedburner som levererar varje artikel som ett mejl. Feedburner är en urgammal teknik som inte har uppdaterats på åratal. Jag tänker att jag borde leta upp något bättre prenumerationsalternativ. Någon som känner till något?

Jag avrundar med en bild på senast utgivna handboken som jag varit inblandad i. Ta gärna en titt på utbudet om du inte redan har läst allihop. 

Fortsättning (oktober 2018)

Saker har hänt. Läs fortsättningen på den här frågan som blivit allt mer aktuell.

Publicerad iBlandade författartips

Mer läsning

3 kommentarer

  1. Webbtanten

    Jag använder MailChimp för att skicka ut nya inlägg via mail. Kanske kan vara något istället för Feedburner (som jag aldrig använt själv)

    Du kanske måste jobba mer med din sökmotoroptimering för att få fler besökare via google. Tänk vad din målgrupp använder för sökfraser för att hitta det du skriver om och optimera utvalda inlägg.

    • Kristina Svensson

      Hej Webbtanten,

      Vad trevligt att du skrivit här, ber om ursäkt att jag inte sett ditt svar och godkänt det. Brukar få notiser när det finns nya kommentarer på sajten men si, om något sådant har skickats har det fastnat i spamfilter. Aha, jag använder MailChimp till annat och tyckte att jag såg något med RSS men har inte forskat vidare, ska genast göra detta. Feedburner känns stenålders och det vore bra att byta till något modernare.

      Det märkliga med SEO tycker jag är att jag tror att jag sökoptimerar mina sajter ungefär lika mycket/lite. Men den här sticker ut med att den verkligen inte får någon söktrafik, till skillnad från exempelvis Tomatsallad som lever på Google. Min teori är att jag för det första glömt hur många års arbete jag la i början på att fixa med Tomatsallad som också innehåller mångdubbelt fler inlägg. Sedan tror jag också att konkurrensen är hårdare på sökord för den här sajten. Det finns idag så många företag som erbjuder tjänster för författare, att konkurrensen är mördande. Men jag ska ha det i åtanke och kanske skriva några inlägg som kan dra trafik.

  2. Pingback: Reflektioner: Mitt år (i sociala medier) 2017 | Kristina Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.