Enklare att följa nyheterna – vill du göra likadant?

Har man en webbsajt är man aldrig sysslolös. Förutom att det går att lägga oräkneligt med tid på att producera nytt material sväljer webbsajten enkelt ännu fler timmar på förbättringar under huven. Det mesta är sådant som aldrig syns, annat än när det går åt skogen. En del är nödvändigt underhåll, annat är bara ett sätt att smita från bokskrivandet. Jag har offrat flera dagars värdefull skrivtid på att förbättra den här webbsajten. Eftersom flera av er som läser detta också har egna webbsajter så tänkte jag berätta vad jag gjort, så får ni se om det är något ni har nytta av.

Brahehus i höstfärger – foto av Kristina Svensson till manuset med arbetsnamnet “Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm”.

Innan du också offrar flera dagars skrivtid på din webbsajt är det värt att fundera på om det är värt tiden. Mitt svar är att jag tror att det är det. Givetvis får man aldrig ta för mycket av skrivtiden. Det är alltid viktigare att skriva böcker, än att skriva om att skriva böcker eller att skriva om sina böcker. Men det finns trender i omvärlden som gör att egna kanaler är guld värda och att det är klokt att minska sitt beroende av sociala medier.

Minskat beroende av trafik från sociala medier

Förra året sedan skrev jag i en artikel att den här sajten i stort sätt bara får läsare när jag delar länkar till nyskrivet material i olika författargrupper på Facebook. Det står mer i artikeln också, läs den gärna.

Utan Facebook dör denna sida

Sedan dess har saker hänt, både med den här sajten och med Facebook. Om vi börjar med sajten så ökar antalet läsare långsamt. Det är skoj! Det är ingen slump utan det ligger många timmars slit bakom. Jag har exempelvis:

  • skrivit en lång rad med texter som jag tror har värde för författare
  • lagt ner tid på att dela länkar i olika författargrupper med olika mer eller mindre intresseväckande inledningstexter
  • betalt en hel del pengar för att få spridning via Facebook-sidor
  • fått hjälp av många av er läsare som delat länkar till inlägg.

Ändå har det på listan med årets mest lästa inlägg letat sig in en del artiklar som har några år på nacken och såvitt jag minns inte har blivit spridda av mig under året. Det vill säga, dessa artiklar har blivit hittade av läsare i jakt på information. Det är på många sätt toppen, då det gör att sidan får läsare utan att jag aktivt jobbar med att marknadsföra den.

Helst vill jag ju att det räcker med att jag skriver texter och så läser folk dem utan att jag ska behöva lägga en halv söndag på att berätta att nu har jag publicerat något. Det vore bättre att jag la den tiden på att skriva nya texter – eller hur? Särskilt som utvecklingen hos Facebook går mot att ingenting visas utan betalning.

Generellt går utvecklingen i sociala medier mot att bli allt mer sociala, det vill säga de handlar mer och mer om konversationer mellan människor. Olika chatt-tjänster och konversationsgrupper ökar, medan spridningen av länkar från sidor är på väg ner mot noll. Det går att betala för spridning. Det är inte särskilt dyrt per gång, men kan bli en slant om man ska berätta varje gång man publicerat något nytt. Jag lägger hellre mina pengar på finkaffe till mig, än Facebook faktiskt. Därför var det värt min tid att försöka få ordning på en prenumeration på nya-inlägg-tjänst. Återkommer till den strax.

Säkrare sajt med ssl

Den första och viktigaste förbättringen nämnde jag för några veckor sedan. Jag har bytt från http till https. Det gör sajten säkrare för er som besöker den. Det ska i sin tur också bidra till att sajten syns bättre i sökresultaten hos Google. Eller i varje fall att sajten inte straffas ner.

Mina webbsajter ligger hos webbhotellet Binero. De erbjuder SSL-certifikat via Let’s Encrypt. Det var ganska lätt att förstå hur jag skulle göra i menyn. Sedan la jag till ett plugin som heter Really Simple SSL. Jag fick även uppdatera sajtadressen i Google Analytics respektive Search Console.

Snabbare sajt

Något som är viktigt för att Google ska gilla sajten är att den är snabbladdad. Därför har jag städat sajten. Jag har plockat bort den snygga bakgrundsbild som jag var väldigt stolt över när jag la upp den en gång i tiden.

En del kopplingar till sociala medier har också försvunnit. En Twitter-widget försvann då Twitter har slutat stödja #-listor. En box med info om vad jag publicerat på Facebooksidan försvann också då den tog tid att ladda in. Jag har också lagt till smush-plugin som ska krympa bilder och cacheplugin som ska skapa kopior av sidor och göra sajten mer snabbladdad.

Dessutom har jag faktiskt tittat på min mobil denna gång, inte på datorn, när jag bedömde hur sajten ser ut. De flesta av er som är här läser nämligen inte på datorn, därför är det dumt av mig att utforma sajten så att den ska se snygg och lättnavigerad ut i datorn.

Ny slogan och presentation

Något som är ständigt pågående är hur jag presenterar sajten. Den började som ett komplement till boken Förverkliga din bokdröm och i början var vi två skribenter. Sedan förde den en tynande tillvaro i några år. Under dessa år skrev jag många och långa texter med författartips på min egen sajt och på föreningen Egenutgivarnas sajt.

Den här sajten använde jag till årliga författarintervjuer med de medverkande i boken.

Sedan fick jag för mig att min egen sajt skulle enbart handla om mig och därmed flyttade allt författar-tipsande hit. Det har tagit några år att få ihop tillräckligt med material för att Google ska skicka hit några läsare. Jag har också valt att prioritera att skriva sådant jag tycker är intressant, snarare än sådant som Google skulle uppskatta.

I årets runda av förbättringar har jag lagt till här och där att det är jag, Kristina Svensson, som är avsändare. Jag har också börjat använda bilder på alla böcker jag medverkar i, snarare än enbart författarhandböckerna. Det är ju en viss skillnad på att läsa texter skrivna av någon som enbart skriver författartips, och någon som även jobbar med annat.

Enklare att följa nya inlägg

Den stora förändringen är att jag äntligen har bytt ut gamla Feedburner. Den tjänsten slutade uppdateras 2012. När jag loggade in upptäckte jag att 60 personer försökt att prenumerera, men inte fått tjänsten att fungera. Det är ju jättetråkigt att det finns läsare som vill följa vad jag skriver, men inte får mejlen för att tjänsten är urgammal.

I takt med att e-post får ett uppsving (eller snarare att alla inser att e-post håller ställningarna) har antalet tjänster för att skicka blogginlägg med mejl ökat. Jag har tidigare försökt att få Mailchimp att fungera på en annan sajt. Men misslyckats.

Denna gång provade jag plugin:et Email subscirption från Icegram. Fördelen är att då lagras e-postadresserna på sajten, inte på någon extern tjänst. Det är en fördel sedan GDPR började gälla. För att få tjänsten att följa GDPR ska den användas med ett GDPR-plugin. Det senare skapade dock en jätteful pop-up-ruta som täckte hela sajten. Jag avskyr pop-up-rutor så jag har fuskat lite. Om du prenumererar kommer du upptäcka att jag placerat GDPR-informationen i steg två där du ska bekräfta prenumerationen. Det är ju inte helt enligt regelverket men jag tänker att du som läser det här är intelligent. Om du fyller i din e-postadress och klickar prenumerera så förstår du konsekvenserna av din handling och blir inte överraskad över att det leder till att du prenumererar…

Jag gör ju inte som vissa författare som mejlar hej vilt. Inga namn nämnda men jag fick två sådana mejl häromdagen. De saknade dessutom möjlighet att avregistrera sig.

Viktigt är att inte välja “cron” i alternativen. Jag testade det först och då hamnade mejlet i en evighetskö där det ligger kvar fortfarande. Välj “sänd direkt” istället. Det där är det enda som var bättre med Feedburner. Där kunde jag välja tid på dygnet som texten skulle skickas, oavsett när det publicerades.

Har du fler förbättringstips?

För min del sätter jag punkt för denna förbättringsrunda nu. Jag har lagt tillräckligt med tid på detta. Det är hög tid att börja packa istället. Snart kommer ett helt nytt gränssnitt för wordpress och då blir det mycket nytt att lära sig.

Har du några andra förbättringsförslag? Någon feedback du vill ge om hur du tycker att sajten uppför sig? Skriv gärna en kommentar.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.