Meny Stäng

5 skäl för och emot eget förlag

I en del kretsar är jag känd som en förespråkare för egenutgivning. I andra är jag känd som Rivieranexpert. I de flesta är jag inte känd alls. Det lustiga är att jag egentligen inte är för eller emot egenutgivning, jag är för att författare tar ett eget ansvar för sin författarkarriär och fattar aktiva beslut. Jag tycker också att det är bättre om dessa beslut baseras på fakta än på myter.

Utifrån att bokbranschen just nu genomgår en stor omvandling tycker jag att eget förlag ofta är det vettigare valet för närvarande. Det gäller särskilt för vissa författare, format och manus. För andra titlar, format och författare kan traditionellt förlagskontrakt vara en bättre väg. Förutsatt att det är ett bra förlag med ett vettigt förlagsavtal förstås.

Två handböcker som alla författare har nytta av att läsa.

Det här med när egenutgivning är bra eller mindre bra är dock något jag helt slutat att debattera i författargrupper. Jag har ledsnat på människor som grävt ner huvudet i sanden och argumenterar utifrån förutsättningar som gällde på 1900-talet. Det sista året har jag också prioriterat att blogga om ämnen som är relevanta för alla författare, inte specifikt de med egna förlag.

Drivkrafterna för egenutgivning förändras

För ett år sedan var det någon på Twitter som frågade mig hur min syn på egenutgivning förändrats genom åren. Jag påbörjade då ett blogginlägg om drivkrafterna för att driva mikroförlag. Blogginlägget kom aldrig längre än till utkastlådan. Men när Ann Ljungberg bjöd in mig att prata på en konferens för egenutgivare dammade jag av utkastet.

Här ska jag berätta om skälen till att de flesta av mina manus ges ut på eget förlag för närvarande. Listan ser inte riktigt ut som den gjorde när jag för sju år sedan skrev 5 skäl till att ge ut din bok själv. Det beror delvis på att jag har andra erfarenheter idag och delvis på att branschen har förändrats. Skriver jag en lista om några år kanske den inte alls ser ut så här. Din lista ser kanske inte ut som min. Men här får du se hur min ser ut 2019.

1) Jag bestämmer innehållet i boken

Att ha bestämmanderätt över innehållet är den viktigaste punkten för mig. Jag skriver böcker i ämnen som jag även bloggar och föreläser om. Jag lägger (överdrivet) mycket tid på att studera besöksstatistiken på bloggen. Jag ser vilka artiklar som många hittar till och vilka de läser länge.

Läsare av mina tidigare böcker och blogginlägg skriver mejl och kommentarer i sociala medier. Dessa ger mig information om vad de vill läsa mer om. Det är guld värt för mig. För jag har fler intressen än jag någonsin har möjlighet att skriva böcker om. Därför behöver jag välja ut och prioritera.

Jag vill hellre lägga tid på att skriva klart de av mina bokidéer som det finns en marknad för, än att lägga tid på att skriva böcker som ingen utomstående är intresserad av.

Det är givetvis så att jag kan ha helt fel. Men det är roligare att gå back på grund av egna misstag, än på grund av andras. Dessutom blir jag mer stolt över boken om jag har valt innehållet. Och stolthet över boken är en bra grund för att marknadsföra den.

2) Jag kan planera min författarkarriär

Förutom att jag bestämmer innehållet bestämmer jag också att boken ska ges ut och när. Jag bestämmer också i vilka format den ska vara tillgänglig och hur länge. Det här gör att jag kan planera min författarkarriär.

Jag kan göra upp en plan för vilka av alla mina bokidéer jag ska förverkliga, samt i vilken ordning de ska ges ut. Sedan är det bara att göra.

Det är förstås lättare sagt än gjort att skriva och ge ut en bok. Men att det inte är några hinder i vägen ökar sannolikheten för att jag lägger min energi på rätt saker: mina läsare och att skriva.

Sedan är det underbart att få göra precis som jag vill. När alla tjatar om ljud kan jag välja att ge ut en kaffebordsbok bara för att jag alltid har drömt om en sådan. Jag kan välja precis hur dyrt papper som helst – om jag lagt undan tillräckligt med pengar för det. Vill jag att boken ska gå med vinst måste jag kanske kompromissa men vill jag kan jag kosta på boken precis allt jag vill.

3) Det känns som det tar mindre tid

Att ge ut själv innebär att jag behöver vara projektledare för hela bokprojektet. Jag lejer ut vissa moment, men min arbetsbörda ökar. Ändå har jag skrivit att det tar mindre tid. Hur går det ihop?

Det är för att jag inte behöver lägga tid på diskussioner. Jag behöver inte lägga tid på att skriva om ett manus utifrån någon annans tycke och smak. Det här betyder inte att jag inte tar in synpunkter på mina manus. Men det är jag som har sista ordet. Om jag bedömer att läsarna är intresserad av ett visst ämne eller en viss vinkel så skriver jag om det. Jag behöver inte både analysera vad som är säljbart, argumentera för att övertyga någon annan och sedan genomföra det. Det går fortare och ger mindre huvudvärk att ha det i egen regi.

Förutsatt förstås att man verkligen fattar beslut och inte sitter och velar.

4) Minskad ekonomisk risk

I och med den digitala samhällsrevolutionen genomgår bokbranschen ett stålbad. En del företag går i konkurs, andra försöker klara sig genom fula avtal. Med eget förlag minskar jag risken att drabbas av dessa.

Jag blir inte immun mot konkurser med eget förlag. Jag kan fortfarande drabbas ekonomiskt om distributörer eller bokhandlare går i konkurs. Men jag minskar risken genom att det är färre mellanhänder mellan mig och läsarna.

Därför skriver jag att det är en mindre ekonomisk risk att ge ut själv, även om jag står för hela investeringen själv. För att ytterligare minska risken att drabbas i konkurser lägger jag inte alla ägg i en korg och fakturerar tätt.

5) Jag spenderar min energi på rätt saker

Kreativa personer som skapar verk samt konsumenter består. Allt annat har förändrats och kommer förändras igen. Forntida berättare satt runt lägerelden eller knackade in budskap i sten. Snabbspolar vi framåt passerar vi papyrusrullar och handskrifter innan vi når massmarknadspocket och ljudboksabonnemang.

Det väsentliga som författare eller annan konstnär är att lägga sin energi på att utveckla sitt konstnärskap, skapa verk och att nå ut med dem till konsumenter.

Att jaga agenter, förläggare och samla refuseringsbrev på hög befrämjar ingen karriär. Att debattera huruvida det är en bra idé eller ej är verkligen slöseri med tid.

Den här bilden kan illustrera att det handlar om att välja väg där alla vägar har sina för respektive nackdelar. Bilden är från nordvästra hörnet av Wales.

Nackdelar med att ge ut på eget förlag

Allt är inte fantastiskt med att vara både författare och mikroförläggare. Det finns stunder då det är tungt att dra lasset på egen hand. Självklart ska jag även redovisa nackdelarna.

1) Dyr distribution av pappersupplagan

Stordrift har fördelar. Framförallt vid distribution av pappersböcker är stordrift en fördel. Det är bara att ta in en offert på tryck av pocketböcker och se skillnaden i styckpris om du trycker 500 eller 50 000.

Eller köp ett förfrankerat bubbelbrev hos PostNord. Det kostar 55 kronor för mellanstorleken (och 79 om du gjorde din bok för stor). Gråt en skvätt över att portot är dyrare än vad många mikroförlag har som vinstmarginal per bok.

Stora förlag har möjlighet att få mycket bättre avtal än småförlag med distributörer. Så är det bara. Just pocket är för övrigt ett format som passar bäst vid stordrift. Det är därför toppen att hyra ut ditt manus till ett renodlat pocketförlag om de är intresserade.

2) Omväg krävs för distribution av ljudbok

Ingen kan ha missat tillväxten för strömmande ljudböcker. I dagsläget är det dock inte säkert att de stora jättarna vill teckna avtal med dig om ditt mikroförlag har enstaka titlar. Det finns omvägar att gå, men det ökar antalet mellanhänder.

En ny mellanhand är Findaway Voices. Har ej provat dem själv men Tina Back tipsade mig om dem. Fixa ljudfil, ladda upp, använda Findaway som distributör för 20% kommission per lyssning.

3) Du har lite säljdata

Den som har mest data vinner. Så kan digitaliseringen förenklat beskrivas. Tänk på vad Amazon känner till om köpmönster från miljoner och åter miljoner kunder runt om i världen. Med ett mikroförlag har du inte ens en droppe i havet i jämförelse. Du kan trösta dig med att du inte är ensam, ingen i den svenska bokbranschen är i närheten av denna datamängd.

Det du har istället är personliga relationer med dina kärnläsare eller ambassadörer.

4) Saknar samarbetspartner för marknadsföringen

När det gäller att marknadsföra och nå ut med dina verk är det en stor fördel att vara flera stycken som hjälps åt. Samarbetar du med ett etablerat förlag har du dessutom en samarbetspartners som har gjort det förr, har viktiga kontakter och kan paketera din bok tillsammans med andra. Det betyder inte att du slipper marknadsföra, men det blir effektivare för att ni hjälps åt.

Lösningen om du driver mikroförlag är att samarbeta med andra. Det kan vara andra författare eller helt andra personer. Du hittar inspiration och massor av tips i solrosboken.

5) Du måste vara projektledare själv

Om du avskyr att fatta beslut, inte kan sätta upp en projektplan och har svårt att hålla ordning på kvitton är det en uppförsbacke att vara sin egen projektledare.

Du kan anlita ett bokutgivningsföretag som sköter delar av detta åt dig men helt kan du aldrig avgå som chef för Författare AB.

Hur ser din lista ut?

Det var hur min lista ser ut idag. Fokus är på de punkter som är viktiga för mig. För andra är kanske tidsaspekten den viktigaste, att boken kommer ut inom en viss tidsrymd.

Jag har utelämnat en del saker som andra kanske tycker hör hit. Punkter som korrekturläsning, bokomslag och införsäljning i centrala inköp räknar jag inte in. Det är plättlätt att ge ut en bok efter konstens alla regler. Det svåra är att ge ut en lönsam bok. Då måste man kompromissa och väga hur många korrvändor man ska kosta på en viss bok. Men det är samma avvägning oavsett storlek på förlag.

Jag har också i stort utelämnat ekonomi som faktor. Det ser lite olika ut beroende på vilken tidshorisont du räknar på och dina förutsättningar. Det blir kanske ett ämne för en helt annan lista. Hur ser din lista ut?

För sju år sedan såg listan annorlunda ut

För sju år sedan såg listan med fördelar att ge ut själv delvis annorlunda ut. Delvis för att den inte byggde på mina privata synpunkter utan var en sammanställning av flera personers synpunkter. Nedanstående version har jag hämtat ur Förverkliga din bokdröm som jag skrev med Joanna Björkqvist 2012.

1) Bättre lägga energi på att ge ut boken än på att jaga förlag.

Svenskar är ett skrivande folk. Samtidigt är det tufft att bli antagen av ett stort förlag. De största förlagen får in många manus varje dag samtidigt som de ger ut en debutant kanske vartannat år.

Bättre att lägga energi, tid och pengar på att ge ut boken själv och vara säker på att få hålla din alldeles egen bok i handen, än att slösa krut på att skicka pappersbuntar kors och tvärs över landet till förlag där de ändå med stor sannolik­het hamnar i pappersåtervinningen.

Är det så att du ändå helst vill bli utgiven av ett etablerat förlag är dörren på inget sätt stängd för att du gett ut boken själv först, snarare tvärtom. Säljer du många böcker på egen hand visar du för presumtiva förlag att din bok har läsare, något som lockar vinstdrivande företag. Att ge ut själv ökar alltså dina möjligheter att bli antagen och att förhandla fram bra villkor med ett stort förlag.

Även om ditt eget förlag bara skulle ge ut en enda bok i tio exem­plar kan du stolt säga att du gjorde det. Du gav ut en bok. Vi lovar att det är roligare än att samla på refuserings­brev.

2) Du får boken precis som du vill ha den.

Oavsett om du gör allt själv eller lejer ut vartenda steg i utgiv­ningsprocessen till proffs så är det du, och bara du, som har sista ordet. Ingen kräver att du ska byta namn på din huvudperson eller skriva om boken från kärleksroman till deckare. Du bestäm­mer allt själv och kan få din bok pre­cis som du vill. Med hårda pärmar, mjuka pärmar, chockrosa, trekantig eller vad du vill – du bestämmer.

3) Boken kommer ut snabbare.

Du kan i teorin ge ut boken på en kväll (i betydelsen göra den tillgänglig för beställningar), men i praktiken tar det givet­vis längre tid. Du kan dock lätt få ut din bok snabbare än vad de traditionella förlagens långa ledtider tillåter. Förde­larna med det är att din entusiasm för boken är intakt och innehållet aktuellt.

4) Behåll hela vinsten själv.

Om boken ges ut av ett stort förlag får du bara en liten del av eventuell vinst, för en pocketbok kanske någon enstaka krona per bok. Ger du ut boken på eget förlag är hela vins­ten din.

5) Du får vara del av en växande rörelse.

I USA talas det mer och mer om independent, eller indie, authors. Den svenska motsvarigheten blir oberoende förfat­tare, vilket lätt för tankarna till självständig­het, framåtanda och styrka. Genom den ökade egenut­giv­ningen och e‑böckernas framfart förändras bokbranschen för alltid. Var med i den nya folkrörelsen att skriva och ge ut böcker.

6) Din bok får obegränsad livslängd.

Hos de stora förlagen är livslängden på en bok i allmänhet 18 månader. Ger du ut boken själv väljer du hur länge den ska vara tillgänglig för köp.

7) Det finns inga bra skäl till att inte ge ut din bok.

Ska man hårdra det så är den enda skillnaden på böcker ut­givna av författaren och av stora förlag vem som tagit den ekonomiska risken.

Allt annat som ibland tas upp som skillnader, bland annat korrekturläsning, bokomslag eller försäljning till bokhandlare kan du lära dig eller betala experter att göra åt dig.

Det tar tid och mycket energi att ge ut en bok. Men att stan­na halvvägs och samla bokmanus i byrålådan – hur kul är det?

Lyssna på mig när jag utvecklar detta

Om du tycker att detta var intressant finns det möjlighet att lyssna på mig när jag pratar mer om detta ämne och utvecklar det vidare. Nämligen på den Egenutgivarkonferens som Ann Ljungberg ordnar 2-4 maj 2019. Jag återkommer med länk till konferensen.

Uppdatering: konferensen verkar aldrig ha blivit av.

Publicerad iTips för publicering

Mer läsning

3 kommentarer

  1. Lisa Persson

    Hej
    Om jag ger ut min konstbok
    Är det fördel att ha ett eget förlag –
    Eller inget alls är lika bra ?

    Ser det mer seriöst ut att bilda ett förlag i sin enskilda firma?
    Jag håller på med en retrospektiv konstbok i ” coffee table stil ”. Säljer i egna kanaler och via gallerier .

    Tack
    L

    • Kristina Svensson

      Hej Lisa
      Det låter som en fin bok. Jag är särskilt förtjust i stora illustrerade böcker.
      Någon form av utgivare behöver din bok ha. Men förlag är ingen särskild företagstyp, det är bara att klistra på en etikett. Har du en enskild firma har du redan ett företag. Ta ditt vanliga företagsnamn och lägg till förlag. När du beställer ISBN från KB så kopplar du det till ditt nya förlagsnamn och vips har du ett förlag.
      Hälsar
      Kristina

  2. Lisa Persson

    Tack snälla för snabbt svar!
    Har redan beställt och fått mitt ISBN nr
    Och angav organisationsnr

    Då skriver jag helt enkelt Förlag framför när jag färdigställer boken . Kul

    Ha en fin helg
    Med vänlig hälsning, Lisa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.