3 tips för en lyckad releasefest

Efter hundratals ensamma timmar framför datorn är det dags för releasefest. Du och din bok i centrum för nyfikna ögon. En kö av entusiastiska läsare som väntar på att du ska signera boken de just köpt. Superlativen haglar. Låter det underbart? Det är det!

Releasefester är författaryrkets guldkant. Här kommer några tips för hur du får din drömrelease. Det är delvis en fortsättning på tips för en trevlig releasefest.

Maria Unde Westerberg och Kristina Svensson som skrivit boken Rivieran inom räckhåll.

1) Se till att du är på plats

Det här låter kanske som en självklar punkt, men jag lyckades faktiskt missa veckans releasefest för boken Rivieran inom räckhåll i min hemstad Göteborg eftersom jag var i Antibes. Vi är två författare till den boken och den andra (Maria Unde Westerberg) var däremot där och rapporterar att det var underbart.

På temat plats kan vi även prata om lämpliga lokaler. Fler människor kommer att dyka upp om du har releasen i en lokal centralt placerad nära kollektivtrafik, än om du har den på en loge i någon gudsförgäten skogsglänta. Samtidigt gäller att ju billigare ju bättre. Vill du att din releasefest ska sluta på plus är gratis ett lagom pris. (Att ett förlag betalar för en lokal är inte gratis, det är ett förskott på framtida intäkter från bokförsäljning.)

Fler kommer till releasen om de lätt kan slinka förbi en stund på väg till eller från jobbet.

Leta samarbetspartner med lokal

Det perfekta sättet att lösa lokalfrågan på är att samarbeta med någon som har en lokal. Det kan vara en bokhandel, bibliotek, restaurang eller som i vårt fall en resebyrå. En bonus är att du och din samarbetspartner kan hjälpas åt att locka människor till releasen och därmed blir det fler deltagare, än om du skulle hyra en lokal.

Givetvis ska din samarbetspartner också få ut något av samarbetet, annars är det inget samarbete. Det kan handla om att presentera sin verksamhet, få en del av intäkterna från försäljningen eller att alla deltagare handlar vin i baren.

Bilder från Gamla stans bokhandel i Stockholm. I Göteborg var releasen hos Resia.

2) Bjud in alla till releasen

Det viktigaste på releasen är förstås du och din bok, men det är roligt med gäster. Ju fler ju bättre ur marknadsföringssynpunkt. Planerar du ett öppet evenemang skapa ett evenemang i sociala medier och bjud in vitt och brett. Börja i god tid och påminn lite lagom utan att tjata hål i huvudet på folk. Missa inte att påminna samma dag.

På Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll kom folk som fått mitt ny-bok-utskick på morgonen, följare på Instagram och vänner till familjen. Samt ännu fler som Maria bjudit in. Däremot var det flera personer som sagt att de skulle komma, som inte dök upp. Det är alltid ett visst manfall så bjud in fler än du har utrymme för. Själva inbjudan i sig är en bra marknadsföring, så sprid den.

Var stolt över din prestation att ha skrivit en bok.

Avböj/inbjud blommor i inbjudan

En detalj som kan vara bra att ange i inbjudan är huruvida du vill att folk ska ta med presenter och blommor till dig, eller om du helst ser att de låter bli. Vilket som är rätt är upp till dig. Jag tänker att ifall det är din första bok och du har bjudit dina närmaste vänner hem till dig själv så låt dem ta med drivor av blommor och presenter om de vill!

Men är du ute på en turné av releaser i landet, då är blommor extremt opraktiskt att hantera och det är mycket mer uppskattat om människor lägger pengar på att köpa en extra bok. För att folk ska slippa fundera kan du skriva det i inbjudan.

Att få blommor och presenter är underbart men kanske uppskattar du ännu mer om folk köper en extra bok istället?

3) Ha hjälpredor på plats

Människor kommer till releasen för att träffa dig (eller er, om ni är flera författare). Då är ditt jobb att lägga all tid på att mingla med de som kommit dit. Hur lång pratstund du kan ha med var och en beror på hur många som kommit. Se till att fördela din tid så rättvist som möjligt så att alla får byta några ord med dig.

Det här betyder att du behöver ha hjälpredor på plats som avlastar dig med saker som du inte kan lägga tid på. Hur många hjälpande händer som behövs beror på storleken på releasen. Under Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll tog Helena från Gamla stans bokhandel hand om all försäljning och våra familjemedlemmar skötte servering och undanplock. Det var helt ovärderligt!

Jag tycker det är roligt att alltid signera med en penna i bokens färg.

Exempel på saker du behöver hjälp med

  • Ta betalt för böcker.
  • Pricka av mot gästlista om du har en sådan.
  • Moderera ett samtal eller intervjua dig.
  • Fotografera evenemanget, både dig och gästerna.
  • Posta utdrag ur intervjuer på sociala medier.
  • Servera dryck.
  • Fylla på med mer tilltugg.
  • Ta hand om blommor och presenter.
  • Städa undan använda glas.
  • Mingla och prata med gästerna så att alla känner sig välkomna.

Måste man ha releasefest?

Låter ovanstående oöverstigligt? Funderar du på om du överhuvudtaget ska ha en fest? Ser du på det rent affärsmässigt kan det vara en ekonomiskt tveksam affär. I varje fall om du tänker vara generös med vad du bjuder på. Men det är en milstolpe i din författarkarriär och det kan vara ett bra startskott för försäljningen. Dessutom är det helt underbart att andra människor vill fira det du skapat!

Är du helt slutkörd eller verkligen avskyr att prata med människor kan det vara bättre att bara gå ut och fira med dina närmaste. Det gjorde Simona Ahrnstedt för att fira en av sina titlar. För en annan höll förlaget en brakfest. Hon har skrivit om några av sina releasefester tillsammans med praktiska tips för dig som ska gå på en releasefest.

Jag tycker att det är guldkanten på författarlivet att få träffa läsare!

Mitt intryck är att många debutanter ser fram emot sin releasefest, så låter det exempelvis i den här enkäten hos om releasefest i debutantbloggen. Medan produktiva författare som Kim M. Kimselius inte har en separat release för varje bok, utan har ett öppet hus istället.

Blandade bonustips

  • Se till att ha marginal mellan tänkt leveransdag och releasefest. Det kan brinna i tryckeriet, papperet kan ta slut, Posten/DHL/Schenker kan köra till fel stad med fel paket. Det är så trist att ha release utan bok.
  • Det kan vara bättre ordna fest veckan efter lön än före.
  • Ha flera bra pennor att skriva med. Jag brukar alltid matcha med bokens färg, vilket betyder turkosa pennor till den senaste boken.
  • Överväg att signera ett gäng böcker i förväg. Det sparar tid som du kan lägga på att prata med gästerna.
  • En del bjuder in lokalmedia till releasen. Det kan bli bra, men då hamnar eventet som sådant i fokus snarare än boken.
  • Sätt på dig något färgglatt så syns du på fotona.
En roll-up är inte så dumt. Då syns det på bilder vilken release bilderna är ifrån.

Alla bilder i texten är från Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll. En gemytlig och underbar kväll.

Mer läsning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.