Konsten att nörda ner sig i valet av papper till boken

Majoriteten av alla författare behöver aldrig bry sig inte om att välja papper. En del för att deras verk främst ges ut som ljudbok och e-bok. Andra för att deras bok ges ut i alla format av ett förlag som har standardpapper till de tryckta utgåvorna. Inte ens de författare som ger ut sin bok själva i tryckt form och fattar alla beslut, behöver alltid bry sig om att välja papper. Om de anlitar exempelvis Publit finns det bara ett papper att välja på (ett fult).

Just nu känns det som att jag lägger så mycket tid på att välja papper att jag lätt kompenserar för alla författare som inte bryr sig. Det beror på att jag håller på med inte bara en utan två böcker med färgfoton. Det är böcker där bilderna spelar en stor roll för totalintrycket och då är pappersvalet viktigt.

För min reseguide Mitt Nice behövde jag aldrig (kunde inte) välja papper då den är beställd och utgiven av ett externt förlag. Här är jag på återbesök på ett av ställena som är med i boken.

Vikten viktigast

Den viktigaste faktorn vid pappersvalet är för de flesta vikten. Papperet är vid sidan om omfånget det som mest påverkar totalvikten på boken. Jag vet inte hur många egenutgivare som gråtit en skvätt när de insett att deras färdiga bok med emballage väger 520 gram och därmed precis hamnar över en porto-gräns.

Oavsett hur du distribuerar dina böcker är det på många sätt en fördel om böckerna är lätta. Boken blir lättare att hantera för alla inblandade. Den är lättare för läsaren att hålla i under läsningen och det är lättare för dig när du ska släpa kartonger till mässor, releasefest eller föreläsningar.

Lätta papper är dessutom oftast billigare, vilket aldrig är fel eftersom det är tufft att få bokutgivning att gå ihop ekonomiskt. Papperet får dock inte vara för lätt för alla typer av böcker. Du kan inte välja ett pocketpapper till en kaffebordsbok, en sådan ska ha en viss tyngd för att kännas gedigen. Rätt papper till rätt bok.

Hur jag valde papper till min debutbok Jakten på den perfekta puben 2010 har jag glömt, men jag tror att jag valde ett lite för dyrt papper i förhållande till formatet. Det gjorde att boken var relativt dyr att trycka, men på håll såg den ut som en pocketbok. Effekten var att en del personer förväntade sig att betala mindre för den, än vad jag hade betalt för trycket.

Bulk och ytvikt ger lagom tjockt papper

Jag skrev i inledningen att jag tycker Publit har ett fult papper (eller snarare tryckeriet Holmbergs som de anlitar). Det beror bland annat på att papperet är så tunt att texten syns igenom. Det har också en ful struktur och tråkig färg.

När du ska välja papper till din skrivare är ytvikten det vanligaste sättet för att få ett tjockare eller tunnare papper. 90 gram per kvadratmeter är tjockare än ett märkt 80 gram per kvadratmeter. Men när vi kommer till papper till böcker finns det fler sätt att få papperet att upplevas tjockare och mindre genomskinligt.

Det ena är bulk. Bulken ger papperet volym, utan att addera vikt. Ett papper med hög bulk är mindre genomskinligt, än ett papper med låg bulk med samma ytvikt. Bulken gör papperet fluffigt.

Sedan kan papperet också vara bestruket på olika sätt. Då är det tillsatt fyllnadsmaterial som kalk eller lera. Det ger ofta en blank yta men det finns mattbestrukna papper också.

Så här ser papperet ut om man ger ut sin bok via Publit. Jag tycker att det är gräsligt men jag fattar att jag är pappersnörd och att de flesta läsare inte köper denna bok för papperets skull, utan för vad de kan lära sig av att läsa den.

Vitt papper bara till fotoböcker

I Författarboken rekommenderar jag för en textbok någon form av cremefärgat eller gultonat papper. Det är behagligare att läsa text på ett svagt färgat papper än ett rent vitt papper. För de böcker jag håller på med nu blir det vitt papper för att bilderna ska komma till sin rätt.

Jag har vandrat runt i bokhandeln och tittat på böcker, jag har klämt på mina tidigare böcker (där jag inte valt papperet själv) och så har jag frågat tryckeriet. Jag anlitar Bulls Graphics till de här böckerna och de har skickat många prover på de papper de föreslår.

Skrivarpapper är vitt, men till textböcker är det bättre med ett cremefärgat.

Bestruket papper enklare att förutspå resultatet

Till boken Rivieran inom räckhåll valde jag och Maria Unde Westerberg papperet Multi art silk 130 gram. Det är ett pappar som James på Bulls Graphics rekommenderade och vi tycker att det såg matt och lättbläddrat ut. Den boken ska bli en reseguide som är smidig att ta med på resan. Då får papperet inte vara för styvt och tjockt.

Till Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm ville jag helst ha ett obestruket papper. Jag gillar strukturen i det obestrukna papper och att det är helt matt. Obestrukna papper är svårare att förutspå slutresultatet och därför kostade jag på ett provtryck.

När jag fick hem provtrycket ändrade jag mig. Alla bilder blev grådaskiga. Det går och fixa med andra profiler och med trixande med bilderna. Men jag vet inte hur man gör det så jag bytte till bestruket papper, Arctic matt 150 gram. I ett svep blev varje bok en dryg tia dyrare. Nu håller jag tummarna för att det blir snyggt. Papperet ser rätt trist ut men det viktigaste är ju inte vad jag tycker om papperet, utan att läsarna tycker att boken blir fin.

Provtryck inför utgivningen av Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm. Stora ark med multi Offset 120 gram, ett papper som såg snyggt ut i provbok. Men alla mina bilder blev grådaskiga.

Kan inte alla skriva ut papperet i boken?

Jag får återkomma med rapport om hur resultatet blev av allt mitt väljande. Tills vidare vill jag komma med en uppmaning. Kan vi alla komma överens om att skriva ut namnet på papperet i kolofonen? Det vill säga den sida först eller sist i boken där det finns information om vem som skrivit boken och var den är tryckt.

Magno natural 140 gram hittade jag i en bok om Tågsemester. Det är lite för naturfärgat för min smak, men hade en snygg känsla. En annan bok var tryckt med Garda matt 150 gram. För glansigt för mig.

Om alla gjorde så skulle det underlättar för oss pappersnördar när vi går runt och klämmer på vackra böcker i bokhandeln och på biblioteken.
PS! Här kan du se hur Smultronställenboken kommer se ut.

Mer läsning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.