Myten att din bok bara har en chans

Din bok har bara en chans att göra intryck, har den korrfel och taffligt bokomslag är den chanslös.

Har du stött på ovanstående uttalande någon gång? Eller någon variant som handlar om att ifall du inte kostar på din bok lektörsläsning, formgivning, en PR-konsult eller vad det nu är, så är boken körd och din författarkarriär i ruiner? I den här texten ska jag förklara att detta är en myt, vilka som sprider denna myt och varför den kan vara farlig.

Sprids av frilansare som söker uppdrag

En del av de som sprider att du måste kosta på din bok ett dyrt bokomslag, eller annan tjänst, för annars är den körd, är frilansare som söker uppdrag. När jag skriver detta låter det som om frilansarna var en grupp illasinnade människor som försöker lura människor på pengar. Så är det i de flesta fall inte alls.

Formgivarna, korrekturläsarna, lektörerna och alla andra som pratar om vikten av att lägga ner arbete och pengar på din bok, är yrkespersoner. Som sådana är det naturligt att de blir upprörda över alla exempel på uselt utgivna böcker de ser. De ser dessutom felen inom “sitt” område mycket tydligare än gemene man.

Formgivarna ser vartenda illa komponerat och bedrövligt utfört bokomslag medan korrläsaren snubblar över korrekturfelen som finns i alla utgivna böcker. Det är fullt naturligt att man blir en smula överkänslig inom sitt område.

Jag är likadan. Jag vrider mig varenda gång jag ser en nybörjare kasta sig ut i branschen utan att skaffa sig den mest rudimentära information. Den finns ju här på min blogg och i mina handböcker (dessutom väldigt billigt i förhållande till vilken tid och pengar de kan spara).

Ett attraktivt bokomslag är viktigt

Jag har alltså full förståelse för att de frilansare som ägnar sig åt innehållsmarknadsföring (bjuder på smakprov på sin kunskap som marknadsföring) poängterar sitt områdes betydelse. Jag håller dessutom med. Om vi tar bokomslag till exempel. Det är jätteviktigt.

Bokomslaget till Rivieran inom räckhåll.

Titta på omslaget för Rivieran inom räckhåll. Det är beställt helt från grunden efter en idé att efterlikna ikoniska reklamaffischer från la belle epoque med en modern twist. Bilden är inte skapat i en handvändning utan Anna Gunneström har slitit. Jag och Maria Unde Westerberg valde att kosta på detta bokomslag samt ett laminat som gör boken “gosig”. Vi är övertygade om att detta var rätt val för denna bok. Det betyder inte att det är rätt för alla böcker. Det krävs kanaler för att kunna sälja tillräckligt många böcker för att det ska löna sig, enbart ett snyggt bokomslag säljer inte boken.

Kom ihåg vad jag brukar säga: det är plättlätt att ge ut en snygg bok efter konstens alla regler, det svåra är att ge ut en bok med vinst.

Myten var mindre mytig förr

Precis som flera av de andra myterna jag avfärdar i min bloggserie finns det ett korn av sanning i myten att en bok enbart har en chans. En gång i tiden var en bok en bok och det fanns grindvakter som kunde ge den tummen upp eller tummen ner. Gjorde de tummen ner kunde upplagan i princip skickas på makulering.

Men bokbranschen har ändrats. Numera är det ännu tydligare att vi skriver inte böcker, vi skapar immateriella tillgångar som vi kan licensera ut på olika sätt. Ponera att du skapat en fiktiv värld och skrivit 1 miljon ord i olika historier som utspelar sig i denna värld. Du kan då licensiera ut detta till 10 tryckta böcker på olika språk, ljudboksföljetong i 30 avsnitt, tecknad serie, McDonalds-plastfigurer och så vidare. Ni fattar poängen. Du skapar något, det går att hyra ut på många sätt. Varje sätt har sin egen paketering.

Första bokomslaget inte det sista

Någonstans ska din resa som författare börja och för många börjar det med en egenutgiven pappersbok utgiven med en begränsad budget. Ibland med åtskilliga nybörjarfel i utgivningen. Det är förstås onödigt att göra misstag, när det idag finns så mycket lättillgänglig information. Å andra sidan är learning by doing ett kraftfullt sätt att lära sig på.

Det finns ett ord för dåligt utgivna böcker: osålda. Det betyder att de inte hotar världslitteraturen alldeles oavsett hur många nybörjare-utgivna titlar som trycks.

En del debutanter ger upp efter första verket, andra fortsätter, lär sig av sina misstag och blir allt skickligare författare och mikroförläggare. Det betyder att verken blir allt bättre och de ges ut allt proffsigare. Några ger ut sina äldre verk igen, med ny paketering. Ibland omarbetade.

En del hyr ut sina verk till specialiserade företag, som pocketförlag eller ljudboksförlag. Jag har tappat räkningen på hur många egenutgivna serier jag såg bli upp-plockade av offensiva ljudboksförlag, ompaketerade och utgivna igen i början av ljudboksboomen. En del fick också ny titel.

Så länge någon jobbar, kan ditt verk spridas

Förutom att ditt verk kan bli så mycket mer än en bok, är det helt andra vägar för att nå ut med sina verk numera. Det är inte en grindvakt som ska övertygas, det är att tusen alldeles vanliga läsare agerar som ambassadörer och sprider boken, som är det väsentliga.

För att du ska få tag i dessa ambassadörer behöver du börja publicera dig. Manus i en digital byrålåda skapar ingen läsekrets. Låt dig inte stoppas av uttalanden om alla måsten.

Här passar det fint att nämna min bok Nå ut med din bok – marknadsföring för författare.

Så länge någon jobbar med att sprida din bok, har den en chans att nå ut till läsare. Den är aldrig körd, förrän ingen pratar om den. Och det finns alltid möjlighet för dig att prata om den.

Det spär på prestationspressen

I inledningen lovade jag att förklara varför det är farligt när sådana här myter sprids. Som vanligt när jag är i farten så är de inte farliga för alla, för en hel del författaraspiranter är detta mitt i prick vad de behöver höra. Men alla typer av “du måste göra detta annars är din karriär körd” spär på prestationspressen.

För alla som är prestationsprinsar eller prestationsprinsessor och perfektionister är detta hälsovådligt. Att ideligen höra att du måste redigera mer och kosta på sin bok mer pengar, leder till oändligt många sömnlösa nätter och överarbete. Vilket leder till den berömda väggen. Därifrån blir det inga böcker alls skrivna.

Det är dessutom inte säkert att det de där extra timmarna förbättrar boken i läsarnas ögon. Som slutkläm lämnar jag en länk till On Writing Shit av JA Konrath. Läs!

Mer läsning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.