Erbjud bokhandeln att sälja din bok på kommission är ett vanligt råd till debutanter som bekostat utgivningen av sin egen bok i pappersformat. Är det ett bra råd eller ett som hamnar i mytfacket? Det tänkte jag reda ut i ett blogginlägg som började som en diskussion hos föreningen Egenutgivarna.
Vill du inte läsa hela texten så är det korta svarat på frågan i rubriken ”troligen”. Men jag har slutat att erbjuda kommissionsförsäljning till butiker.
Vad menas med kommissionsförsäljning?
Kommissionsförsäljning innebär att en butik säljer dina böcker åt dig, men att det är du (eller förlaget) som äger varje exemplar ända tills en kund köper dem. Du får betalt när kunder har köpt böckerna. Beloppet minskas med en provision som går till butiken, vanligen 20-50% av det pris som kunden betalar. Butiken är en mellanman som kallas för kommissionär. Du (eller förlaget) är kommittent.
Det är på många sätt bra för dig att sprida ut dina böcker i olika butiker. Istället för att dina böcker ligger och dammar på ett lager, så exponeras de för presumtiva kunder. Det ökar sannolikheten att böckerna når ut till läsare. Först och främst kan människor spontanköpa boken i den aktuella butiken. Men det är också marknadsföring. Personer som ser boken i butiken kan beställa den på nätet senare. Att ha sina böcker i butiker ökar din försäljning samtidigt som du slipper att betala för lagring av böckerna.
Minskar tröskeln för att ta in en titel av okänd författare
För butiken är kommissionsförsäljning attraktivt för att butiksägaren slipper ta den ekonomiska risken. De betalar dig först efter att de fått betalt och behöver inte ligga ute med pengar för ett kostsamt lager. Det minskar tröskeln för att de tar in böcker som de är osäkra på om de är säljbara. Många bokhandlare kräver kommission för att testa en debutant i butiken. Om titeln skulle visa sig sälja bra, kan de sedan övergå till att köpa in böcker.
Kommissionären, butiken, kan vara en bokhandel men det kan lika gärna vara en pizzeria, hotell eller pub. Alla ställen som du är stamgäst på, kan vara värt att fråga om de vill sälja din bok.
Administrationen ökar
Givetvis finns det nackdelar och en är att administrationen ökar, både för dig och för den som säljer boken. Du måste hålla ordning på hur många böcker du ställt ut på olika ställen och kommissionären behöver hålla ordning på många som sålts. Ni behöver ha regelbunden kontakt där detta avhandlas. Det är inget problem om du har en eller möjligen två utgivna titlar och de finns på tre-fyra stamställen där du ändå är med jämna mellanrum. Men det blir genast mindre roligt om du har ett dussin titlar utspridda på ett dussin olika återförsäljare i olika länder. Då är det lätt hänt att glömma bort att kräva in pengar från någon återförsäljare för någon titel.
En del författare och butiker skriver kommissionsavtal där de reglerar vem som är ansvarig för exemplar som förstörs, hur ofta som redovisning ska ske och liknande. Det är en bra idé men det gäller att komma ihåg att böcker i det stora hela är en billig vara. Jag har sett överambitiösa kommissionsavtal där kommissionären lovar redovisa antal sålda exemplar varje månad. Det blir i de allra flesta fall ohållbart om man inte har en stab av gratisarbetande administratörer.
Nackdelen om ni inte har skriftligt avtal är att om butiken går i konkurs förlorar du böckerna och eventuella intäkter. Med skriftligt avtal kan du hävda din separationsrätt till konkursförvaltaren, bevisa att du äger böckerna och hämta hem dem. Det gäller förstås att hålla sig framme vid rätt tillfälle och veta om att butiken gått i konkurs.
Motsatsen: försäljning mot faktura
Motsatsen till kommissionsförsäljning är att du levererar böcker till butiken och fakturerar dessa till f-pris . Butiken gör sedan vad sjutton de vill med böckerna eftersom de äger just de exemplaren. De kan sälja dem till normalpris, lockpris eller ge bort dem. Normalpris är ungefär det dubbla jämfört med priset de köpte in dem för. Du kan inte bestämma priset för vi har fri prissättning i Sverige. Jag får ändå ofta frågor vad boken ska kosta och då svarar jag att ”du får göra som du vill men den kostar si och så i andra butiker”.
Den stora fördelen är att detta är smidigt för båda parter. Du fakturerar i samband med leverans och sedan är just den affärstransaktionen klar. Du behöver inte hålla ordning på vilka butiker som har boken och hur många exemplar. Kanske mejlar du butiken någon gång och frågar om de behöver fler exemplar, eller berättar att du gett ut en till bok. Eller så hör butiken av sig till dig och berättar att kunderna önskar att du skriver mer om ditt eller datt i nästa bok.
Ökar intresset av att sälja boken
Mitt intryck är att butiker som köpt in mina böcker säljer dem mer aktivt än de som är kommissionärer. De som har betalt för sina exemplar har större intresse av att tjäna pengar på dem. Det är bland dessa jag hittar butiker som ställer boken på en prominent plats i butiken och som aktivt tipsar kunder ”den här boken är en perfekt present som alla bör ha i sina hem”.
Ett annat intryck är att det är mest bokhandlare som vill ha kommission, inte andra typer av butiker. Det kanske handlar om att bokhandlare generellt har en låg omsättning eller att det är branschtypiskt. I bokbranschen är det standard att erbjuda full returrätt på alla böcker. Det betyder att bokhandelskedjorna köper in böcker, ställer dem i hyllorna i ett par månader och sedan skickar tillbaka samtliga osålda exemplar och får full återbetalning för dem från förlagen. (Vill du veta mer om centrala inköp har jag skrivit en guide till Boktugg Insider).
Alternativ: direktswish eller längre fakturatid
Jag har förlorat åtskilliga kartonger med böcker när butiker och hotell som haft böcker på kommission har gått i konkurs. Jag har inte hunnit eller haft möjlighet att bråka utan har följt mitt eget råd att skaka av mig och gå vidare (jag var lite mindre glad första gången jag förlorade pengar på en konkurs men det berodde på att jag kände mig lurad).
Men huvudanledningen till att jag slutat med kommissionsförsäljning är den ökade administrationen. Jag har såpass många titlar ute och såpass många återförsäljare att det är helt hopplöst om de ska ha kommissionsförsäljning. Dessutom hoppas jag öka både antalet titlar och antalet återförsäljare de kommande åren. För mig är det allra enklast om alla beställer via den externa distributören som jag anlitar. Jag brukar dock erbjuda att leverera kartonger av nya titlar direkt till återförsäljare fraktfritt. Ibland med rabatt jämfört med normalt f-pris. Genom att butikerna slipper betala frakt kan de sälja boken till ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till nätbokhandeln samtidigt som de tjänar pengar. Genom att jag kapar en mellanhand får jag ändå hyfsat betalt för dessa exemplar.
Mitt mål är att minska antalet speciallösningar. För kommande titlar planerar jag att försöka locka med längre fakturatid för att få butikerna att beställa större kvantiteter. Detta för att minska ner antalet småfakturor. Med 60 eller till och med 90 dagars fakturatid har butiken gott om tid på sig att sälja böckerna, innan de ska betala förlaget (mig).
Swisha författaren (förlaget) direkt
Ett alternativ till kommissionsförsäljning är att låna försäljningsyta hos en näringsidkare. Du ställer upp dina böcker och en skylt. Kunderna swishar betalningen direkt till dig. Eller snarare direkt till ditt företag/förlag för du vill givetvis inte skylta med ditt privata telefonnummer, utan använder ditt företags-swishnummer. Näringsidkaren får inte en krona, men ställer upp mot goodwill.
Jag känner flera författare som använder denna modell med framgång. Min kollega Maria Unde Westerberg säljer vår gemensamma bok Rivieran inom räckhåll på sitt lokala bageri. Niclas Franklin har sålt 200 exemplar av sina Göteborgsdeckare. Ingen av dem har fått några exemplar stulna.
Jag har även sett detta i en obemannad väntkur på en ö. I en plastficka låg ett par böcker med swishnummer. I en väntkur kanske risken för svinn är större än i en butik så detta passar bäst för böcker med ett lågt tryckpris.
Sammanfattning kommissionsförsäljning
Sammanfattningsvis har kommissionsförsäljning en del fördelar och kan vara ett bra alternativ för vissa författare och titlar. Jag skulle säga att det är en vettig inkörsport, men det är såklart upp till var och en.
Kommissionsförsäljning passar:
- Debutanter, eller författare med ett begränsat antal titlar, som är i början av sin karriär och prioriterar att bygga upp en läsekrets.
- För pocketböcker, eller andra relativt billigt utgivna böcker.
- Eller restupplagor som du inte har råd att lagra.
- Hos butiker och näringsställen där du är stammis eller besöker ofta.
- Bokhandlare som du väldigt gärna vill samarbeta med. Erbjud dig komma dig och signera böcker som du bär med dig dit.
Bidra gärna med dina erfarenheter
Det här inlägget började som en diskussion i föreningen Egenutgivarnas medlemsforum. Föreningens verksamhet har varit lite låg under pandemin men förhoppningsvis är den på väg att ta fart igen. Vill du vara med och utbyta erfarenheter med likasinnade? Överväg att bli medlem.
Har du haft nytta av den här bloggen och vill stötta den så ha mina böcker i åtanke när du behöver en present.