Meny Stäng

Alla snackar om Corona och ingen köper böcker

En och annan politiker har lyckats få mediautrymme för sina PR-trick men i övrigt har Coronaviruset eller COVID-19 toppat alla nyheter i veckan. Det går inte att öppna några sociala medier utan att drunkna i länkar, kommentarer och memes. En del är oroliga, medan andra driver med deras oro. Jag tänkte försöka undvika att skriva något om själva viruset, utan vill istället spåna på effekterna för bokbranschen i stort och för enskilda författare.

Jag spår att våren blir skakig och att:

  • Intäkterna i branschen påverkas negativt av Corona, men effekterna är ojämnt fördelat. Konsumtionen av en del titlar/genre ökar medan andra minskar.
  • Corona slår hårdare mot den traditionella delen av branschen, och påskyndar därmed den digitala omställningen (som ej handlar om ljudbok kontra pocket).
  • Författare hanterar situationen bäst genom att fokusera på att skriva fler verk.

Jobba hemifrån har ingen dött av

Skulle jag skrivit något om själva viruset hade jag lagt mig i mittenfåran och förordat respekt för sina medmänniskor. Här har vi ett nytt virus som riskgrupperna (de som riskerar att dö av viruset) inte kan vaccinera sig emot. Därmed kan alla andra lämpligen visa hänsyn genom att hålla sig hemma om de är sjuka (och inte göra sig lustiga över att människor med andra förutsättningar är oroliga). Rekommendationen att visa hänsyn genom att stanna hemma för att undvika att smitta ner andra gäller för övrigt även vid kräksjuka och andra virus. De flesta med kontorsjobb kan utan större åthävor arbeta hemifrån ett par veckor utan att det har annan effekt än att effektiviteten går upp då de slipper restid till kontoret.

Att bromsa smittspridningen torde vara A och O. Om ett av Stockholmssjukhusen gick upp i stabsläge tidigare i vintras för att de inte mäktade med den vanliga säsongsinfluensan så fattar alla att det är väsentligt att hålla nere antalet fall som behöver sjukhusvård. Därmed sätter jag punkt för virus-rantandet.

Bokmässor ställs in, sportevent körs utan publik

De senaste veckorna har jag jobbat med planering inför en mässa i Storbritannien som jag skulle deltagit i för en uppdragsgivares räkning. I veckan kom besked att mässan ställts in.

Jag var inte särskilt förvånad för Boktugg har under veckan rapporterat om det ena inställda bokmässan efter det andra. Många sportevent går samma väg, eller körs utan publik. Folkfesten i Holmenkollen är avblåst, publiken får stanna hemma framför teven. Samma sak för skidskyttarna som denna helg tävlar i Nove Mesto. Där brukar det normalt vara ett stort publiktryck. Vanliga år säljs 100 000 biljetter.

Fatta vilket enormt tapp för arrangörerna att missa intäkter från 100 000 besökare. Den faktura jag skulle skickat efter mässan i UK är en piss i Mississippi i jämförelse, även om den syns i min plånbok (jag debiterar de timmar jag jobbar så om uppgifter ställs in debiterar jag inte).

Mindre pengar i plånboken

De ekonomiska effekterna av själva Corona, samt av oron för Corona, påverkar en hel del människor. De siffror som jag sett flimra förbi i flödet har alla visat samma bild. Hotellbokningarna i Rom minskar med 90 %, Kinas import av olja har minskat med 20% och i Lund har en lunchrestaurang på Universitetsområdet tappat hälften av kundunderlaget efter sportlovet. Flygbolag ställer sina flyg på marken. Stordalen varslar personal på Clarion Post i Göteborg och aktiemarknaden leker jojo.

Detta är inte enbart av ondo. Miljön och klimatet tackar så mycket för det minskade resandet. Utsläppen av kväveoxid i Wuhan i Kina har gått ner och växthusutsläppen minskat med 25% sedan coronautbrottet stängde många fabriker i det området. Inget ont som inte har något gott med sig.

Men det blir tufft för småföretagare i många branscher när kunderna uteblir. Förresten kan det bli jobbigt även för människor med vanliga anställningar. Blir det neddragningar på storföretagen för att de inte får komponenter från Kina, ja då minskar många hushålls disponibla inkomst.

Alla i karantän får mer tid för underhållning

Om förra avsnittet hade en deppig underton så är det dags att vara lite mer positiv. Alla människor som är krassliga, satta i karantän eller hemförlovade behöver underhållning. Alla som skippar utlandsresan eller det stora eventet för att minska smittspridning, eller för att de vill hålla i pengarna, behöver också sysselsättning. Det betyder ljusa tider för all underhållning som levereras digitalt.

Netflix aktie lär vara en av de som stiger (har ej dubbelkollat). Storytel planerar för mer egenproducerat innehåll. Även vissa tryckta böcker går åt. Albert Camus bok Pesten från 1948 har fått en renässans.

Det är också ljusa tider för de som säljer handsprit och levererar hem mat skulle jag tro. Kanske kan Coronaviruset bli ett lyft för lokalproducerad mat? (Sverige är självförsörjande på morötter, socker och mjöl så det blir mer morotskakor).

Under en period konsumeras bara nyheter

Det kan dock ta ett tag innan konsumtionen av underhållning tar fart och syns i författarnas plånböcker. Kris Katryn Rush som jag citerade rätt flitigt i förra veckans text om licensiering drar paralleller mellan Corona och hur bokbranschen påverkades av attacken på World Trade Center 11 september 2001. Då praktiskt taget dog bokförsäljningen i ett halvår i USA. Ingen brydde sig om vanliga saker som böcker, utan allt handlade om att knarka nyheter. Efter ett halvår så repade sig försäljningen igen. De första genre som återuppstod var de som erbjöd läsarna underhållning och verklighetsflykt. Det tog tid innan faktaböcker återhämtade sig.

Den gången var konkurserna talrika bland de förlag och författare som inte hade nog sparpengar för att övervintra en period med begränsade intäkter. Kris spår att något liknande är att vänta denna gång. Hon spår också att reseguider är den genre som sist kommer att repa sig. Vilket förstår är trist för mig för mina reseguider brukar sälja betydligt bättre än de titlar jag skrivit för författare. Jag vet inte om det är en slump men jag tycker att det varit en markant nedgång i söktrafiken till min reseblogg sista veckan.

Påskyndar branschens digitalisering

För branschen i stort så gissar jag att Corona kommer att påskynda den digitala omställningen ytterligare. Notera att när jag pratar om bokbranschens digitalisering så tänker jag inte primärt på vilket format som innehållet konsumeras i. Det handlar inte om ljudbok kontra pocket utan helheten, det vill säga hur lagras, distribueras, hittas och säljs olika titlar.

Förr: papperstidning, bokhandel och förlag. Nu: algoritmer, nätet och IT-företag. Det är här den stora förändringen sker, den som förändrar strukturer och maktbalansen i branschen.

Corona slår hårdare mot den traditionella delen

Alla inställda bokmässor drabbar främst den traditionella delen av branschen, de som redan var ganska hårt pressade. Många förlag har redan lagt ut pengarna för att åka, men utan att komma iväg och sälja något. De missar möten där de skulle sälja titlar till översättningar, eller hitta nya titlar att översätta.

Fortsätter eller förvärras smittspridningen och/eller oron för smittspridning så kan det också bli färre människor som besöker fysiska boksigneringar, bokreleaser och föreläsningar. Det betyder tapp för bokhandel och författare (i de fall de skulle få betalt).

Vissa författare vinner, andra drabbas hårdare

Författare som har en stark förankring digitalt kan vara lugnare, de är inte lika utsatta för effekterna av Corona i det långa loppet. Sedan spelar det förstås också roll vad man har skrivit för titlar.

Anna Bendréus Kinding spår goda tider för sin barnbok Se upp för prosit. Tajmingen är mindre lyckad för Marko T Wramen och Anna W Thorbjörnsson som ska ha release för Tåg och mat i Italien samma vecka som hela Lombardiet satts i karantän. Jag är optimist och håller tummarna för att en del av de som avstår från att resa fysiskt vill sitta hemma i soffan, bläddra bland vackra bilder och resa i fantasin.

Sedan tror jag att semestra i eget fordon i Sverige kan bli sommarens trend (med min Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm som vägvisare).

Perfekt tid för att skriva böcker

Det är inte helt lätt att spå effekterna av Corona men en sak är säker: det är alltid rätt för författare att fokusera på att skriva nya verk. Kanske är det extra bra just nu att stänga in sig med datorn och hamra på tangenterna så snabbt det bara går.

Då har vi nya titlar att lansera lagom tills folk har ledsnat på att snacka om Corona, media letar efter något annat att skriva om och bokförsäljningen tar fart igen. Om du är frisk, inte tillhör någon riskgrupp och inte har någon anledning att tro att du är smittbärare så uppmanar jag alla att tvätta händerna ordentligt och stötta sina lokala småföretagare. Besök ditt bageri, fik och andra butiker som du vill ha kvar.

(Just när det gäller handtvätt så är det skojigaste tipset jag sett att tvätta händerna som om du hade hackat en jalapeno och är på väg att plocka ut kontaktlinserna).

Skriv din självbiografi

För de flesta författare så spelar det ingen större roll vilken effekt Corona har på bokbranschen eftersom skrivandet är en hobby. För er samt för nytillkomna läsare avrundar jag med att tipsa om min text med tips för att skriva sin självbiografi. Den här våren är kanske en perfekt tid för att ta tag i sina memoarer?

För er som är yrkesförfattare och har större delen av er inkomst från bokbranschen så påminner jag om vikten av att se till att få in utestående fodringar. Läs mina tips för hur du ska skydda dig själv från ekonomiska förluster vid konkurser.

Bilderna i inlägget är mest till pynt. De flesta kommer från Carolina Rediviva i Uppsala och har tidigare synts i min reseblogg. Det kändes rätt att illustrera med en institution som står stadigt.

Publicerad ibokbranschen, Livet som författare

Mer läsning

1 kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.