Meny Stäng

Har du upptäckt mallarna i Canva ännu?

Efter några veckor med tunga ämnen är det hög tid för ett lättsammare inlägg, eller hur? Särskilt som att nyheterna i media just nu är blytunga. Men först ska jag passa på och tacka för gensvaret på några av vinterns texter. Det glädjer mig varje gång jag ser i sociala medier att min text om att sluta tigga har tänt en längtan hos författare att byta attityd.

Har Corona-optimismen dämpats nu?

Kommentarerna i olika grupper på förra helgens spåkula om effekterna av Corona överraskade mig. Överlag var kommentarerna optimistiska, för att inte säga positiva: nu kommer folk få mer tid att läsa. En bokhandlare rapporterade att bokrean minsann går bra i år med 10-20% försäljningsökning. Taggat med #såräddaärfolkuppenbarligeninte. Undrar hur länge han tänkte leva på de intäkterna? Bokhandlare i norra Italien som ligger före oss i virusepidemin rapporterar en 50 % försäljningsminskning.

De flesta som kommenterade mina tankar om Corona verkade tänka ungefär så långt som till nästippen och hade absolut inte reflekterat över vilka effekterna blir på sikt. Vi kan säga så här, om inte bokbranschen tar en rejäl ekonomisk smäll av Corona så har vi bevisat att bokbranschen saknar koppling till världsekonomin samt att bokmässor saknar betydelse. Det är förvisso mycket möjligt att lyssningen på ljudböcker ökar när fler blir sjuka. Men som alla i branschen vet, så betyder det i så fall att författare och förlag får mindre betalt per lyssning (för de delar på en pott).

Optimism och snygga bilder behövs

Nåväl, framtiden kommer att dyka upp alldeles oavsett hur förberedda vi är. Och vi kan alla behöva en stor dos optimism framöver. Det är heller inte fel att uppmuntra människor att passa på och köpa och läsa böcker. Samt förstås föregå med gott exempel.

I handboken Nå ut med din bok har jag lite olika spår för att nå ut med budskapet om böckers förträfflighet. Jag föreslår där att man som författare ska välja huvudsaklig marknadsföringsväg utifrån personlighet. Just nu är det bara den introverta vägen som är riktigt framkomlig, nämligen den digitala. Till detta ändamål behövs snyggt layoutad reklam.

Snygga banners och bokmärken

Alla småföretagare har behov av att ibland kunna sätta text på bild eller i anslutning till bild. Det kan vara för att skapa en snygg banner till sin webbsajt och sociala medier. Eller för att skapa trycksaker som visitkort.

Behovet är närmast oändligt när man väl börjar tänka på det. Recensionscitat ska delas i sociala medier, pressreleaser ska skickas och reklamblad tas fram till mässor. Just till mässor behövs även prislistor och affischer.

När man ändå är igång kan det vara roligt med snygga power point-presentationer, bokmärken och broschyrer. För att inte tala om annonser.

Anlita proffs eller göra själv

Det bästa är ofta att anlita proffs. Förutom att man slipper fundera på vilket verktyg man ska använda så får man kunskap och erfarenhet. Resultatet blir därför oftast bättre.

Men ibland vill man pilla själv. Antingen för att man tror att det ska få fortare, för att man tror det ska bli billigare eller för att man tycker det är roligt. Dessutom så kanske man inte riktigt vet vad man vill ha, och då är det svårt att göra en bra beställning.

Välja rätt verktyg för grafiskt arbete

Förr var det Adobes program som InDesign och PhotoShop som gällde så fort man skulle sammanföra bild och text. De programmen är dyra och har en hög tröskel att lära sig men sedan går det att göra allt. InDesign är fortfarande i princip det enda alternativet för professionell formgivning av böcker med bilder.

Vi som är glada amatörer kämpade på med gratisprogrammet Gimp. Eller slet med andra lösningar.

Canva är lätt att använda

Sedan dök webbprogrammet Canva upp och allt blev mycket enklare för den som vill göra själv. I varje fall blev det enkelt på ytan. Startsträckan för att börja med Canva är låg. Kruxet är att bara för att det finns ett enkelt verktyg så blir man inte en virtuous på formgivning helt plötsligt.

Även enkla trycksaker går att göra

Tricket med Canva är att det finns massor av färdiga mallar som går att använda som inspiration. Jag använder dem aldrig rakt av, då syns det så väl för andra som använder Canva att “ha det där är ju mall si och så”. Men tar man en mall som grund och byter ut bilder och färger, så får man ofta ett helt ok resultat. I varje fall något som ser balanserat och inte hemvävt ut.

Från början var mallarna i Canva mest avpassade för sociala medier. Det har i och för sig alltid gått att skapa egna format men nu finns det mallar för allt möjligt.

CV, bokomslag (till e-böcker) och olika former av trycksaker. Dessutom går det att beställa tryck direkt ur programmet. Det är något jag ännu inte provat men är nyfiken på.

Det här är en version av en broschyr-text till potentiella återförsäljare.

Fördelen med betalversionen

Jag har i flera år använt mig av gratisversionen av Canva men överväger att börja betala. Orsaken är inte att jag vill ha tillgång till drösvis med fler typsnitt, jag har tillräckligt svårt att välja ändå. Det jag vill åt är funktionen att kunna byta format.

Med gratisversionen så börjar jag med något som ska passa på Instagram och när jag väl har byggt det klart, så kommer jag garanterat på att jag skulle vilja ha den på webben eller i tryckformat istället. Då måste jag börja om. Det tar massor av tid.

Varning för att tidstjuveri

I början skrev jag att man “tror” att man ska spara pengar och tid genom att göra det själv. Ha! Varje gång jag öppnar Canva för att göra något så tar det mig oändligt mycket mer tid än man kan tro. Jag kan sitta och byta typsnitt i en hel dag.

Då hade det såklart varit billigare att anlita ett proffs och betala en tusenlapp för att få jobbet gjort. Men jag hade inte lärt mig något.

Proffsen sparar tid med Adobe Spark

Det finns såklart många alternativ till Canva. David Gaughran presenterade nyligen en lista med 12 gratis verktyg för författare.

Har man ett stort behov kan man spara tid på att använda Adobe Spark istället. Har inte provat det själv men min svägerska som driver den trevliga inredningsbutiken Kulform tipsar om det. Fördelen med det programmet är att man kan ställa in sin grafiska profil och sedan lägga upp lite bilder. Med några enkla knapptryck genererar programmet sedan olika varianter som alla passar in. Det är bara att plocka en av dem. Nackdel med programmet är att det hör till Adobe-sviten vilket betyder att det är dyrt. Dessutom funkar det ej på video.

Prenumerera på tips för författare

Har du nyligen anmält dig som prenumerant utan att få något mejl? Jag ber om ursäkt, något hade hänt vilket gjort att alla nya adresser hamnade i en separat hög. Jag hoppas att jag fått ordning på det tekniska trasslet så att alla som prenumererar ska så sina mejl.

Posted in Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

2 Comments

  1. Holger Wästlund

    Hej Kristina, Jättebra och intressant som vanligt!
    Artikeln handlar ju inte om ljudböcker primärt men när du skriver att “som alla i branschen vet, så betyder det i så fall att författare och förlag får mindre betalt per lyssning (för de delar på en pott)” så erkänner jag direkt att det visste inte jag. Jag har ju bara en ljudbok nedladdad på Axiell Media och då får man betalt per köp på Adlibris och Bokus eller per lån på bibliotek. Kan du berätta mer om betalningsmodeller inom ljudboksbranschen eller kan du tipsa om var jag kan läsa om detta? Det vore väldigt värdefullt för mig.
    Ett jättestort tack!
    Varma hälsningar,
    Holger

    • Kristina Svensson

      Hej Holger,

      Kul att du gillar och tack för att du kommenterar. Jo många företag som säljer abonnemangstjänster använder “revenue share”-modell när de ska fördela ut pengar på förlag/författare. Det betyder att alla titlar som konsumerats delar på en pott. Ju fler lyssningar/läsningar, ju större andel av potten. Vanligen finns det en komponent om längd så att det inte ska bli samma peng för en tegelsten som en pamflett. Både Storytel och Kindle unlimited är upplagda på detta sätt. Ju fler kunder som lyssnar eller läser e-böcker, ju mer sjunker ersättningen per titel För ett par år sedan var det stort rabalder när det visade sig att Bonniers hade ett specialavtal, de får en fast ersättning per lyssnad bok. Läs om det här hos Boktugg.
      Nu är det inte hela sanningen att ersättningen sjunker ju fler som är hemma och lyssnar. Totalen kan ju också öka, om det blir fler kunder till abonnemangstjänsterna och de lyssnar mer på dina titlar. Men det är inte ett rakt samband mellan “fler som är hemma så ökar intäkterna för författare” vilket en del verkar tro.
      Hoppas detta förklarade det hela
      Kristina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.