Bokomslaget är den del av bokutgivningen som är vanligast att mikroförläggare anlitar en utomstående för att göra. Här har jag samlat tips för att bli en bättre beställare av bokomslag, något som kan spara dig pengar och ge dig ett bättre slutresultat. Komplettera gärna texten med den information som står i mina handböcker eller sådant jag skrivit tidigare om bokomslag.
Proffsigt bokomslag ger din bok bättre chans
Bokomslaget, mer specifikt framsidan, ska inte bara förmedla vem som skrivit boken och vad boken heter. Framsidan ska få den presumtiva läsaren att klicka hem boken från nätbokhandeln, välja den på Storytel eller plocka upp den på en mässa. Det räcker inte med att bokomslaget är snyggt, det ska attrahera rätt personer och ge dem en hint om vad de kan förvänta sig. Det sistnämnda är viktigt. Bokomslaget ska på några få sekunder ge betraktaren information om vad det är för typ av bok. Detta gör att förpackningen är ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten.
Att skapa ett bokomslag som möter alla krav är en konst. Därför är formgivning av bokomslag ett område där det är vanligt att mikroförläggare anlitar proffs. När jag frågat i föreningen Egenutgivarnas medlemsforum så är det den del som flest lägger pengar på.
Måste jag kosta på ett bokomslag?
Nej. Din bok är inte körd om du inte har råd att anlita ett proffs utan nöjer dig med att köpa en bild och lägga på titeln själv rakt upp och ner. Boken kommer att få det tuffare i konkurrensen, men det är upp till dig att bedöma vad som är rätt för dig och ditt manus i aktuell situation. Det är plättlätt att ge ut en bok efter konstens alla regler, men det är svårt att kompromissa så att bokutgivningen går ihop. Rätt bokomslag hjälper till att sälja din bok, men säljer det tillräckligt många extra ex för att motivera kostnaden? Svaret på den frågan varierar från manus till manus. Har du skrivit ner dina memoarer för den närmaste familjen kommer boken troligtvis aldrig att sälja tillräckligt för att motivera ett tiotusen-kronors omslag rent ekonomiskt. Sedan är det kanske värt det av andra skäl.
Alldeles oavsett hur mycket du kostar på ditt bokomslag idag så kommer omslaget att kännas dammigt om några år. Det går nämligen trender i omslagsdesign vilket gör att det är en bra idé att med jämna mellanrum byta bokomslag på hela sin katalog med utgivna böcker. Blir ditt bokomslag inte optimalt denna gång har du alltså chans att göra en bättre version senare. Det är inte så dumt eftersom du då har mer kunskap om hur läsarna uppfattar boken.
Välj en formgivare med stil
Första steget är att välja rätt formgivare. Det viktigaste är att hitta en designer med ett formspråk som passar för din bok. När jag gav ut min första bok var de flesta omslagsdesigner anställda på större förlag. Åtminstone hade jag svårt att hitta några när jag googlade (det kan ha varit jag som använde fel sökord). Idag får jag fram hur många frilansare som helst när jag letar. Många har lagt ut en portfölj med exempel på sina verk på sin webbsajt.
Det finns också flera sammanställningar av grafiska formgivare på nätet. Ett annat sätt är att titta bland nyutgivna böcker i samma genre som din och se om det står vem som formgett boken.
Ett tredje alternativ är att köpa den årliga katalogen Swedish Illustrators & Graphic Designers med flera hundra svenska designers. Det är inte så dumt, det går fortare att bläddra bland exemplen i katalogen och hitta några med en stil som passar ditt manus.
Har du inte råd att anlita någon som gör ett originalomslag från scratch så finns det en hel del som säljer genre-mässigt gångbara omslag till en billig penning. Går du denna väg, välj stilrent och enkelt.
Börja i god tid före utgivningsdatum
När du hittat någon eller några formgivare som passar är det dags att kontakta dessa och diskutera ditt omslag samt be om en offert. Du vill veta pris, villkor och tillgänglighet. Det är heller inte fel att få en känsla för hur ni kommunicerar.
Det är bra att börja med detta i god tid före bokutgivningen. Populära formgivare kan vara uppbokade långt i förväg. Har du sparat omslagsbeställningen till slutet har du begränsat dina möjligheter. Sedan är det heller inte fel att ha omslaget i god tid så att du kan lägga upp bilden i bokinfo tidigt. Särskilt om du tänker arbeta med förbeställningar.
Du vill också veta om formgivaren ger dig rätt att använda omslaget till olika tryckningar, utgåvor och format (det vill du).
Håll nere priset genom bra beställning
Formgivaren tar antingen ett fast pris eller timarvode. Be formgivaren specificera hur många ändringsvändor som ingår i det fasta priset. Arbetar formgivaren på timarvode beror slutpriset på hur många ändringar du ber om. För att undvika att notan skenar iväg och respektera formgivarens arbetstid är det bra att ha tänkt igenom omslaget noga så att du kan göra en bra beställning. Det finns en del enkla fakta.
- författarnamn
- bokens titel
- format, storlek och bindningstyp
- ev blurb (recensionscitat) om du ska ha det på framsidan
- om det ska vara något special som prägling, UV-lack.
Andra saker som ska skickas till formgivaren i något skede.
- ISBN för tryckt bok (för att skapa baksidan)
- förlagslogga
- baksidestext
- författarfoto i tryckformat
Det svåra kan vara själva formuleringen av kravspecen. Det är väldigt lätt att skapa sig en detaljerad bild i huvudet, exempelvis måla upp en nyckelscen ur boken, och sedan önska sig precis det. Det leder möjligen till att du blir nöjd, men inte att du ger din bok bästa förutsättningar. Bokomslaget ska sälja boken vilket det gör genom att ge läsaren en ledtråd av bokens innehåll, inte illustrera handlingen. Du riskerar att det blir riktigt dyrt innan du har knôkat in alla detaljer du tänkt dig och fått till scenen precis som i ditt huvud. Alla dessa detaljer gör i sin tur ditt omslag överlastat, vilket förvirrar de presumtiva läsarna.
Beställ funktion och känsla, inte detaljer
Du anlitar en formgivare för att han eller hon är expert på att skapa bokomslag som sänder rätt signaler. Om vederbörande är proffs vet han eller hon dessutom vad som är trendigt just nu i branschen och hur andra böcker i din genre ser ut just nu. Det är denna kunskap som du betalar för. Därför är det klokt att beställa funktionen ”attraktivt bokomslag” och låta bli att lägga dig i detaljerna.
Berätta i korta drag vad din bok handlar om, vilken känsla du vill att bokomslaget ska ge och vilken målgrupp manuset har. Skicka med två-tre bilder på bokomslag du gillar från samma genre. Det är heller inte fel att nämna en (1) sak som ska vara i fokus på bokomslaget.
När jag beställde bokomslaget till Nå ut med din bok var min beställning tämligen kortfattad: kaxigt. Det räckte eftersom designern läst Författarboken och därmed vet ungefär vad och hur jag skriver. En tid senare fick jag tre skisser i olika nyanser. Jag plockade bort undertiteln och gjorde några smärre förändringar på baksidan, men det var i princip allt. Hade jag låtit bli att lägga så mycket tid på att fundera över färg hade det här bokomslaget varit snabbt fixat både för mig och formgivaren. Att spara in tid både för sig själv och för de man anlitar är klokt.
Du betalar för kunskap, inte för utförande
Det är bättre att tänka på känslan, än på detaljerna när du ger instruktioner till din grafiska designer. Du vill ha funktionen ”säljande bokomslag”, inte en ”galopperande vit enhörning från höger med en rött hjärta, en lans, tre dansande keruber och si och så färgkoder”.
Samma sak när du ska ge feedback. Om du tycker att ditt namn syns för dåligt på första skissen, säg inte ”jag vill ha mitt namn större” för då kommer du få precis det. Det är betydligt bättre att säga ”kan du göra mitt namn synligare?”. Då kan formgivaren välja bästa lösningen utifrån förutsättningarna. Bland verktygen är bland annat att ändra graden (storleken), byta typsnitt, ändra färgkontrasterna eller att flytta namnet till en synligare plats på omslaget. Resultatet blir garanterat bättre än om du bakbinder din formgivare med alltför detaljerade instruktioner i din feedback.
Om du inte är helt nöjd med helhetsintrycket, berätta vad som känns fel och vilket intryck du vill ha istället. Försök inte lösa problemet genom att komma med detaljförslag. Det är formgivarens jobb att använda sin erfarenhet och kunskap till att översätta dina önskemål, inte att utföra dina instruktioner. Att säga ”flytta enhörningen en halv centimeter till vänster och spegelvänd harpan” är fel feedback. Det är bättre att säga att omslaget ser läskigt ut snarare än romantiskt, att det tilltalar fel ålderskategori eller vad som du nu upplever är problemet.
Resultatet blir bättre och det sparar både dig och formgivaren många gråa hår om du ger feedback på rätt sätt. Fundera ett varv och samla gärna in feedback från flera håll innan du återvänder till formgivaren.
Fler tips för att beställa bokomslag
Vill du ha fler tips för att bli en bättre beställare av bokomslag finns det en bok om bokomslag som jag läst och rekommenderat tidigare. Hos BookBub har jag sett ett blogginlägg med 12 frågor du ska ställa. Det handlar bland annat om designprocessen, hur lång tid det tar för att få det slutgiltiga omslaget samt om formgivaren kan bistå med annat som 3D skisser av omslaget. De har också tipset att fråga om du kan få InDesign-filerna för att själv kunna göra mindre ändringar i efterhand. Exempelvis lägga till en blurb till andra upplagan.
Tina Back har skrivit ett blogginlägg med vettiga tips för att välja illustrationer till bokomslag. Bland annat att alltid läsa användarvillkoren noga när man köper bilder samt undvika de mest uttjatade motiven. Hon avrundar sin text med dessa frågor.
- Ser boken ut att höra hemma bland liknande böcker?
- Sticker omslaget ut bland andra böcker i samma nisch?
- Ger omslaget rätt magkänsla för innehållet?
- Ser omslaget ut som om något av de stora förlagen gett ut boken?
Har du anlitat rätt formgivare och gjort en bra beställning ska du kunna svara ja på alla frågorna.
Lycka till med ditt bokomslag!