Meny Stäng

Därför minskar storförlagens försäljning

För några år sedan gjorde jag ett försök att sammanfatta och kommentera intressanta branschartiklar. Min tanke var att det skulle bli ett stående inslag på bloggen, men serien dog ut redan efter ett inlägg. Nu gör jag ett nytt försök, men för att hålla det mer hanterbart nöjer jag mig med en artikel i taget. Jag hittade ett gäng intressanta årskrönikor som jag hoppas hinna sammanfatta och kommentera.

Det här inlägget är en förlängning av det jag skrev när jag delade länken i sociala medier. Dagens årskrönika är skriven av Mike Shatzkin.

2020: Zero Year Thoughts About the Changes in Book Publishing av Mike Shatzkin en av författarna till the Book Business

Mike Shatzkin skriver om bokbranschens förändring

Mike Shatzkin är en Manhattanboende föreläsare som har 50 års erfarenhet av förlagsbranschen. Han skriver och föreläser en hel del om förändringarna i bokbranschen med utgångspunkt i den amerikanska marknaden. Hans senaste bok heter The Book Business – What Everyone Needs to Know.

Jag läser hans texter ibland utan att följa hans blogg slaviskt. Mitt intryck är att han för några år sedan fokuserade helt på traditionella förlag, men i takt med att en allt större andel av sålda böcker i USA kommer från mikroförlag, så är mer och mer av det han skriver relevant för författare att ta del av.

Därför säljer inte storförlag idag som för 30 år sedan

Denna krönika är lite amerikanskt mångordig (seg) i början men sedan tar den sig. Författaren kan verkligen sin del av bokbranschen. Han jämför dagens situation med hur det såg ut för trettio år sedan.

För trettio år sedan var de stora förlagen säkra på att sälja hyfsade upplagor av alla nya titlar. Ivarje fall tillräckligt för att bokutgivningen skulle gå ihop förutsatt att de inte betalat författaren ett alltför stort förskott. Detta kunde de göra genom att de stora förlagen hade större muskler och hade möjlighet att skicka ut säljare till samtliga fysiska butiker. Det var något de små förlagen ej hade möjlighet att göra. De mäktade kanske bara med att bearbeta de stora kedjorna.

Därmed blev det en övervikt av böcker från storförlagen som fick bra synlighet på de platser där böcker såldes, vilket var fysiska butiker. Dessutom attraherade storförlagen de stora namnen med många läsare så det var ett självspelande piano. De stora förlagen var de som fick ut sina titlar till många butiker, sålde stora upplagor och tjänade pengar.

En halv miljon titlar -> 15 miljoner titlar

Men det var då, för trettio år sedan. På den tiden fanns det sisådär en halv miljon titlar till salu åt gången i Ingrams databas. Antalet var konstant, när nya tillkom försvann några från backlist. Idag är motsvarande siffra 15 miljoner och antalet, och därmed konkurrensen, ökar varje år. Dessutom säljs de flesta böcker i nätbutiker idag och där har de stora förlag inte samma fördel. Amazon säljer massor av böcker från författare med egna förlag, författare som har skapat egna kanaler till läsare. Dessa förlag drivs enligt artikeln oftast av författare som drivs av andra mål än att tjäna pengar (vilket underförstått gör det svårt för förlagen att konkurrera med dem prismässigt).

De stora förlagen kan inte räkna med att sälja de upplagor som de förr gjorde av nya titlar, för varje ny titel tävlar plötsligt med 15 miljoner andra titlar (på lika villkor). Storförlagen ger därför ut allt färre nya titlar och fokuserar istället på att köpa upp backlist. Det vill säga böcker, gärna serier, som redan har en publik. Men det verkar inte som om artikelförfattaren ser det som en långsiktigt hållbar strategi. Överhuvudtaget tycker jag att han avrundar sin krönika ganska pessimistiskt.

I Sverige har storförlagen fortfarande en fördel

Så långt Mike Shatzkin. Situationen ser inte exakt likadan ut i Sverige. Först och främst har varken Amazon eller e-böcker slagit igenom här. Däremot upplever jag att vi ligger före när det gäller abonnemang på ljudböcker. Och när det gäller ljudböcker har de större förlagen en fördel jämfört med egenutgivare eftersom de viktigaste distributörerna ibland vägrar teckna avtal med mindre förlag. Dessutom är det relativt dyrt att göra bra ljudböcker med kända inläsare.

Kort sagt så har trenden att mikroförlag tar stora marknadsandelar från storförlagen ännu inte nått hit. Vi har heller inte sett att Amazon plockar storsäljande författare och ger ut dem. En punkt där jag inte helt håller med Shatzkin är biten med att författare drivs mer av viljan att bli lästa än av ekonomi vilket gör att de kan sätta lägre pris på sina alster och därmed bli en kraftfull konkurrent till förlagen. Jag har följt rätt många anglosaxiska indieförfattare genom åren som driver sina förlag enligt affärsmässiga principer. Att de kan hålla lägre priser än förlagen har mer att göra med att de kapat mellanhänder och inte har några lokalkostnader. Sedan var en del av dem snabbare på bollen när digitaliseringen startade vilket gjorde att de fick en konkurrensfördel.

Mer av Mike Shatzkin

Tyckte du att detta var intressant så finns det mer att läsa av samma skribent. Han är inte särdeles förtjust i Amazons dominans och han skriver en del om att idag krävs det inga större investeringar för att kunna ge ut böcker.

Bästa sättet för alla som är bekymrade över vikande försäljning av böcker är att föregå med gott exempel. Handla, läs och rekommendera böcker till vänner och bekanta. (En aning krystad uppmaning men jag behöver ju få in en bild i inlägget :-))

Publicerad ibokbranschen

Mer läsning

2 kommentarer

    • Kristina Svensson

      Vad roligt! Du är varmt välkommen. Jag hoppas att nästa del kommer nästa söndag men det kan också dröja två veckor pga av att jag har mycket att göra i mina betalda uppdrag just nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.