Meny Stäng

Framtidsspaningar med både hopp och utmaningar

Hur villkoren för författare förändras när den digitala samhällsrevolutionen når bokbranschen är ett ämne som intresserar mig. I några år publicerade jag vid årsskiftet listor med aktuella tips för författare (exempel) baserat på förändringarna i branschen. I höstas arbetade jag på en lång artikelserie med arbetsnamnet 10 saker som alla författare behöver förstå om förändringarna i bokbranschen. Den artikelserien tog Facebook och raderade åt mig med alla länkar och allt. Det gjorde att jag tappade sugen.

Men i början av året la en massa människor sina pannor i djupa veck och trendspanade. Jag började läsa och kommentera deras analyser. Först la jag mina kommentarer i sociala medier men jag har ju flera gånger talat om fördelarna med att publicera i egna kanaler. Därför har jag flyttat dem hit och även förlängt dem. Den första, där Mike Shatzkin förklarar varför storförlagen idag inte säljer lika många exemplar av nya titlar som för 30 år sedan, publicerade jag för ett tag sedan. Här kommer några till med fokus på indieförfattare.

Egna kanaler till läsarna allt viktigare

The Top Ten Trends in Publishing Every Author Needs to Know publiserad på Written Word Media

Sajten Written Word Media har sammanställt tio trender som alla författare bör veta. ”Alla” ska kanske inte tolkas helt bokstavligt som ”alla som har författare på visitkortet” för jag har träffat en massa svenska författare som inte skulle fatta ett enda ord av innehållet eftersom de fortfarande yrar runt och tror att Någon Annan Ska Komma Och Vifta Med Det Magiska Trollspöet. Dessutom gäller detta USA vilket gör att nr 6 inte är relevant för oss i Sverige då den handlar om Amazon. (Artikelförfattarna spår att storförlagen kommer att följa i framgångsrika indieförfattare fotspår och satsa på KDP Select).

Bondfångeri ökar

Det vore trevligt om nr 7, en ökning av olika typer av lurendrejerier riktade mot författare, inte blev aktuellt i Sverige. Men det är tveksamt. Jag tycker att så fort jag träffar författare får jag höra den ena historien som är mer hårresande än den andra. I alla år har det förvisso funnits företag som kallar sig för förlag och erbjuder ”förmånliga” förlagskontrakt där författaren erbjuds att investera i sin karriär, men det känns som att detta ökar. Dessutom har det tillkommit många andra kringtjänster, olika former av marknadsföringstjänster med långa bindningstider och dyra månadsavgifter. Kanske ökar dessa, kanske handlar det mest om att författare blir duktigare på att dela med sig när de lagt stora pengar på något som faktiskt inte gav valuta? Notera att jag inte säger något om att författare anlitar hybridförlag eller tar hjälp av olika företag så länge allt sker öppet och det är tydligt vad man betalar för. (Sedan är det förvisso bättre att betala för saker som har effekt…)

Digitaliseringen har nått en mognad

Några av de trender som Written Word Media nämner känns lite uttjatade att nämna, som att vissa format ökar (ljud och e-bok, trend 1 respektive 8). Eller att den organiska spridningen på sociala medier och via Google stadigt minskar (nr 4). Det sistnämnda är en trend som blir starkare för varje år. Det är allt färre som ser och gillar mina poster på Facebook. Det tror jag inte beror på att jag blivit tråkigare, utan på att jag är snål och inte betalar. Lösningen för att överleva minskningen i organisk spridning är enligt artikeln dels att vårda sin e-postlista eller andra direktkanaler till läsare (trend nr 9), att annonsera (nr 5) samt att samarbeta med andra författare om marknadsföringen. Detta kan göras direkt, exempelvis genom att byta målgrupper med varandra (nr 2), eller indirekt, genom att man samarbetar med att bygga upp serier. Exempelvis genom att skriva i samma universum och använda varandras bikaraktärer (nr 3). Den enda jag ännu inte nämnt är nr 10, att diversifiera och hitta fler inkomstkällor. Exempelvis börja ta betalt för sådant som man tidigare bjudit på (som sådana här analyser). Det kräver dock att det finns betalningsvilja.

Jag skulle säga att de flesta av de sist nämnda trenderna är exempel på att den digitala samhällsförändringen har nått ett nytt läge. Det fanns en tid när de som var tidigt ute kunde utnyttja de nya möjligheterna till att relativt enkelt bygga stora läsekretsar. Nu är vi i en annan fas.

I den nya fasen krävs mer jobb men det går fortfarande att bygga en läsekrets. Vilken av metoderna man tror mest på, annonser, direktkanaler eller samarbete, varierar mellan olika skribenter. Jag har ju skrivit en bok om samarbete tillsammans med två andra författare så det är klart jag tror mest på den varianten. En kul detalj är att häromveckan så föreslog bokhandlaren Johan Zillén något som är väldigt likt trend nummer tre. Förslaget fick rätt bra spridning. Som den besserwisser jag är så kunde jag inte låta bli att påpeka att idén är god men knappast ny…

Direktförsäljning från webbsajt ökar

Self-Publishing Predictions for 2020 av Orna Ross på The Alliance of Independent Authors

Orna Ross har listat sju trender för 2020-talet. Bland annat spår hon att det blir allt viktigare och enklare att ha sina böcker till försäljning över hela världen, att ljudböcker blir allt billigare att tillverka samt att användningen av ny teknik (som AI) kommer öka.

Det jag särskilt fastnade för var att hon spår att distribution och försäljning blir allt mer decentraliserad och att fler författare kommer sälja en större andel av sina böcker direkt från sina webbsajter. Det är något som är knappt försumbart idag för de flesta författare jag känner. Men det låter ganska vettigt, i takt med att allt mer konsumeras digitalt så är det klart vettigt att sälja via sin egen webbsajt. Idag vet jag att många kollegor säljer en stor andel av sina tryckta böcker via mässor och föreläsningar, att sälja via sin webb blir den digitala motsvarigheten. Det kräver förstås att författare har egna kanaler till läsare, något som gör att författare kan dirigera sina läsare till ett visst försäljningsställe, vilket kan vara egen webbsajt eller den lokala bokhandeln (förutsatt att den är vettig och inte som den jag skriver om i länken).

Orna Ross spår också att 2020 blir årtiondet med Authour Empowerment. Det vill säga decenniet då författare verkligen förstår att det är vi som skapar som är de väsentliga i bokbranschen. Det vill säga att samtliga författare äntligen slänger av sig oket och slutar stå och skrapa med fötterna till agenter, förlag eller bokhandlare. Det här citatet tycker jag summerar hennes text bra.

Sustainable success will go to those who build long-term relationships with readers, learning how their affinities ebb and flow, and delivering great content that surprises and delights them.

Nya affärsmodeller för författare

How Will Self-Publishing Change in The 2020s? Thoughts from Joanna Penn and Orna Ross.

Den här podden kan ses som en fortsättning på den förra artikeln. Orna Ross och Joanna Penn diskuterar framtiden för författare och tar vid där den förra slutade, nämligen vid författares möjligheter. Orna Ross predikar att vi måste inte bara sitta passivt och acceptera att den digitala samhällsrevolutionen förändrar villkoren för författare, utan vi kan forma hur branschen ska se ut i framtiden.

Joanna Penn och Orna Ross har en hel del idéer varav de flesta kräver att författaren har varit verksam ett tag och har en hel del verk skrivna. Det handlar om att erbjuda läsarna gemensamma upplevelser som event, att hålla ordning på hur läsarna konsumerar böcker (fler läser på Android-appar än på läsplattor numera) samt att hålla ordning på sin copywright.

Boktugg spanar på svenska

22 trender att hålla koll på 2020 skriven av Sölve Dahlgren på Boktugg

Efter alla anglosaxiska spaningar så ska jag väl också nämna en svensk. Min favorit i Sölve Dahlgrens trendspaning i år är nr 21, ökad transparens. Idag är det mycket hysch-hysch i bokbranschen. Hur många exemplar har en titel sålt som hamnat på en topplista? Hur mycket ersättning får ett förlag respektive författare för en timmes lyssning av en ljudbok? Det vore antagligen väldigt nyttigt om dessa siffror inte var så hemliga.

Alla är så himla upptagna med att låtsas vara framgångsrika att varenda topplisteplaceringar slås upp stort. För utomstående kan det framstå som att det är en egen paradisö nästa när det i verkligheten handlar om ett ytterst modest belopp.

Jag tror att för alla nya författare skulle det vara guld värt om det var en ökad transparens. Och antagligen skulle de flesta andra vinna på det också, förutom bondfångarna.

Famla inte i mörkret

Hade du nytta av detta? Beväpna dig med mer kunskap genom att rusa till biblioteket och ta del av mina handböcker. Flera av dem ligger i framkant, det vill säga sådant jag skrev för flera år sedan är det först nu som folk börjar förstå hur viktigt det är.

Lånar eller köper du mina böcker stöttar du dessutom mig ekonomiskt vilket gör att jag kan lägga mer tid på att skriva den här typen av tips.

Publicerad ibokbranschen

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.