Meny Stäng

Är det värt att betala för att bli intervjuad som författare?

En fråga som diskuterats flitigt i flera författarforum den senaste tiden är om det är värt att betala för att bli intervjuad. Bakgrunden till att diskussionen har blossat upp är att flera författare har blivit uppringda av en säljare som mot betalning har erbjudit författarna att skriva och publicera en artikel om dem i ett nystartat webbmagasin.

Min syn på saken är att det finns tjänster som är relevanta att betala för och sådana som är bondfångeri. Gränsdragningen är inte helt spikrak, vad som är värt för dig är till stor del ett personligt beslut baserat på dina förutsättningar. I den här artikeln ger jag dig en del hjälp på vägen när du ska utvärdera olika erbjudanden eller ger dig ut på jakt efter olika yrkespersoner att anlita. Jag börjar med frågan om vem som ska stå för kalaset när det gäller att producera och distribuera information om författare och böcker.

Pengar variant 1: läsarna betalar

I den traditionella journalistiska affärsmodellen är det läsarna som står för fiolerna (eller staten när det är public service). Läsarna betalar genom att prenumerera eller köpa lösnummer av en tidning eller annat media.

På redaktionen sitter någon som fattar beslut om vilket material som ska in i tidningen baserat på vad personen bedömer att läsarna är intresserade av. Sedan får journalister och fotografer i uppdrag att skapa materialet som ska passa läsarna. Journalister letar därefter upp intervjuobjekt som ska passa in i beställningen. Det kan vara en enbent surdegsbagare som uppfunnit ett revolutionerande recept till ett magasin, eller en VM-aktuell fotbollsspelare till ett annat. Eller en fotbollsälskande surdegsbagare för den delen.

Den främsta urvalsprincipen är hur intressant och viktig intervjupersonen bedöms vara för läsarna just då. Sedan kan redaktionen bli inspirerade och välja att plocka uppslag från floden av pressreleaser i inkorgen, om dessa passar in och tajmingen är rätt. Dessa pressreleaser kan komma från PR-konsulter, författare och förlag. Ett lästips är Sölve Dahlgrens utmärkta artikel Så väljer journalister vilka författare de ska skriva om.  Grundregeln är att media skriver om intressanta författarskap, de skapar dem inte.

Pengar variant 2: avsändaren betalar

Ett annat sätt som medierna får in pengar på är via annonser. Då är det avsändaren som betalar. Annonserna kan utformas så att de liknar redaktionellt material och alltså ser ut precis som de läsarfinansierade artiklarna. Detta kallas för native advertising. I dessa fall ska det enligt sunt förnuft och alla typer av riktlinjer märkas som sponsrat material, betalt samarbete, annons eller liknande. (Exempelvis har Journalistförbundet riktlinjer mot textreklam, Svenska tidskrifter riktlinjer för native advertising och så vidare). Det ska vara tydligt vem som är avsändaren.

Finessen med native advertising som annonsformat är att de kortare sälj-annonserna har förlorat i effektivitet. Många människor använder olika former av annons-blockering på sin webbläsare eller ignorerar helt enkelt blinkande reklambilder. Dessutom utformas artikelannonserna så att de passar in där de ska publiceras. Det är nästan lika höga krav på att de sponsrade artiklarna ska vara relevanta och intressanta för läsarna, som på övrigt material.

Vid första påseende låter det kanske fullständigt stolligt att som författare betala för något som man kan få helt gratis. Det finns dock fördelar med att annonsera. Den största fördelen är att avsändaren kan styra att det blir en publicering utan att ”förtjäna det”. Du behöver inte våldta någon, gömma undan femton miljoner i ett skatteparadis eller göra något annat skandalöst för att motivera publicering. Andra fördelar är att annonsören kan styra utformningen och tidpunkten så att det passar in med andra aktiviteter. Det är avsändaren som har sista ordet och godkänner artikeln. Det minimerar risken för märkliga rubriker, lösryckta citat eller andra felaktigheter.

Att jag satt fnuttar runt ordet förtjänar ovan beror på att PR-folk ofta pratar om förtjänade kanaler kontra egna och betalda. I vissa kretsar ses det som finare med förtjänade kanaler. Jag håller inte riktigt med. I dagsläget är mycket av det som skrivs i media baserat på skandaler, olika former av drev och överdrifter. Det är tufft att i det bruset nå ut med positiv faktabaserad information. För egen del betalar jag hellre för att nå läsare, än sänker mig till pajkastning. Självklart vill jag helst av allt inte skiljas från mina surt förvärvade slantar och föredrar olika former av samarbete.

Här passar jag på och nämner den här intervjun med mig på Publits blogg. De hörde av sig till mig med en intervjuförfrågan. Jag gillar Publit, använder dem till en del av mina titlar och rekommenderar ofta deras tjänster så det passade utmärkt för min del. (För tydlighets skull: inga pengar bytte händer).

Professionellt skriven artikel om ditt författarskap

Då ska jag övergå till frågan om vad du betalar för ifall du väljer native advertising. Det ena är spridning, något jag återkommer till senare i artikeln. Istället ska vi prata om en professionellt utformad artikel om ditt författarskap. För att en artikel ska bli läst behöver den vara välskriven, oavsett vem som betalar för den. Sölve Dahlgren pekar också på vikten av att kvalitet i en artikel om native annonsering på Boktugg.

Jag är en varm förespråkare för att ha så proffsiga författarpresentationer som möjligt utifrån din budget och ambitionsnivå. I nästan varenda en av mina handböcker poängterar jag vikten av att ha bra författarfotografier. Fotot ska ge läsarna en bild av vem du är och vad du skriver. Utformningen ger också en bild av hur ambitiös du är i ditt författarskap. En suddig mobilbild med rörig bakgrund ger förväntningar på dåligt korrekturläst och slarvigt skriven bok. Ett professionellt ljussatt porträtt med rekvisita som passar ditt skrivande ger en helt annan bild. Proffsiga porträtt kan även underlätta för att bli omskriven i traditionell media.

Kristina Svensson på Författarförbundet under en medlemskväll med temat marknadsföring. Fotograf: Susan Casserfelt

Det är samma sak med texterna. En professionell skribent kan vara guld värd. Det kan vara svårt att objektivt skriva en text om sig själv och att välja ut de intressantaste detaljerna. En person som är van vid att skriva personporträtt kan vara värd att anlita. Det betyder inte att du ska anlita någon som skriver en skönmålning med falska påståenden. En artikel som beskriver dig som bästsäljare ger snarast ett löjets skimmer om ingen någonsin sett din bok på en topplista.

Både när det gäller fotograf och skribent är det viktigt att personen du anlitar är duktig på sitt jobb. Det är bekvämt att anlita någon som ringer runt och raggar kunder, men fotografer och skribenter har ofta en egen stil och det kan vara värt att först titta på arbetsprover, innan du bestämmer dig. Läs och titta på tidigare bilder och texter. Gillar du stilen? Blir du intresserad av att veta mer om andra intervjuobjekt? Om du är nöjd med arbetsproverna kan det vara värt att gå vidare för att få en professionellt skriven artikel om dig. Den kan du sedan dela i dina egna kanaler, använda som underlag för en pressrelease för att få in i medier eller du kan betala för att få den spridd.

A och O är spridningen till rätt mottagare

När vi pratar om annonsering så är det ofta spridning vi pratar om. Vi annonserar eller sponsrar våra länkar i sociala medier för att få spridning på vårt material eller så sätter vi in annonser i olika media. Allt för att nå potentiella läsare.

I Nå ut med din bok nämner jag ett par specialfall när det kan vara relevant att annonsera utan att bry sig om spridningen men annars är A och O vid annonsering att nå ut. Och du vill inte nå ut till kreti och pleti, utan exakt till de personer som skulle kunna tänkas bli glada av att se annonsen. Vilket är personer som skulle vilja läsa dina böcker.

Beroende på din läsekrets kan det vara bäst att annonsera i specialmagasin, i programblad, i sociala medier, föreningsblad, boksajt eller någon helt annan plats där du kan nå dina läsare. Ett alternativ är också att samarbeta med influencers (det vill säga en person som har byggt en egen publik via sociala medier). Då kan du inte styra vad som skrivs, influencern måste för att behålla sin trovärdighet skriva med sitt språkbruk. Det du betalar för att få ta del av influencerns räckvidd. Betalningens storlek beror på räckvidden och behöver inte vara i reda pengar. Många är nöjda med att få varor (böcker) de kan tävla ut bland sina följare.

Följ upp effekten!

Oavsett om du samarbetar med en influencer, annonserar i en papperstidning eller på en sajt så vill du veta den potentiella räckvidden. Du vill veta hur många, samt vilka, som kan se ditt material. Det låter lätt, men är en djungel. Ta exempelvis de temamässiga bilagor som distribueras med morgontidningar. Säljarna av artiklar i dessa bilagor nämner ofta hur många exemplar som trycks och distribueras. Men hur många av mottagarna läser innehållet, och hur många plockar ur bilagan och lägger den i pappersinsamlingen oläst?

När det gäller sociala medier kan alla se hur många följare ett konto har. Men hur många av dessa är äkta människor och hur många är botar och köpte fejkkonton? Samma sak med webbsajter, det kan skilja rejält mellan olika statistikprogram och mätmetoder. Nu är ju inte räckvidden allt. Det är bättre att annonsen visas för 50 personer som alla köper boken, än att den visas för 50 000 varav 5 köper boken.

Om du är skeptisk till de siffror du får från den du annonserar hos finns det ett annat sätt att göra uppföljningen på. Det är att mäta försäljningsökningen. Det blir en kombinerad utvärdering av räckvidd och utformning av annonsen. Samt förstås hur attraktiv din produkt är. Denna väg är enbart öppen för egenutgivare som valt distributionslösning med försäljningsstatistik. Det betyder exempelvis egen distribution, Publit, Stjärndistribution eller Förlagssystems stora paket. För de flesta författare är denna utvärderingsmöjlighet stängd. För en del spelar det ingen roll.

Det enkla ego-testet

Har du skrivandet som hobby och har god privatekonomi, kan du hoppa över hela analysbiten och glatt betala för allt som ger dig glädje. Blir du glad över att läsa en artikel om dig själv så unna dig det alldeles oavsett om du är den enda personen som kommer att läsa artikeln. Du tillfredsställer ditt ego och det är gott nog.

Om du däremot försöker leva på ditt författarskap är det viktigt att annonsera så billigt som möjligt per såld bok. Du behöver följa upp effekten, analysera och hela tiden sträva efter att utforma dina annonser så effektivt som möjligt. Du kan fortfarande använda dig själv som måttstock, men på ett annat sätt, som exempel på läsare.

Om du har absolut noll koll på vilka dina läsare är och hur du ska nå dem finns det ett enkelt test som alla klarar av att utföra om du blir erbjuden att annonsera i en specifik kanal: gå till dig själv. Många författare skriver böcker som de själva skulle vilja läsa. Därför kan du se dig själv som en representant för din läsekrets. Låt oss säga att en säljare erbjuder dig att annonsera på en viss blogg eller tidning. Då är frågan: är det en blogg eller tidning som du läser? Gå till sajten, läs en del inlägg och fundera på om det är en blogg du själv skulle vilja följa. Är svaret nej, är det då någon annan av dina läsare som kommer se din annons?

Läs mer om marknadsföring i Nå ut med din bok

Det finns fler typer av marknadsföring. Den här artikeln är ett exempel på content marketing, innehållsmarknadsföring. Jag bjuder på ett smakprov på min kunskap och sprider detta i mina kanaler. Huvudsyftet är att du som läser artikeln ska få en bild av vad jag har att erbjuda, bli intresserad av att läsa mer i samma stil och klicka på rubriken böcker i menyn.

Ett bra skäl till att du bör klicka hem mer information är att ovanstående artikel inte ger alla svar. Det finns flera närliggande ämnen som exempelvis att status på publikationen där du annonserar, varför det är så viktigt att inte fel personer ser din annons samt en hel del annat. Hade jag tagit med dem också så hade artikeln närmat sig en bok i omfång :-). Boken finns redan och heter Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Sluta famla i mörkret, lägg inte dina resurser på fel områden utan läs min bok.

PS! När jag debuterade stod det ingen kö av journalister och ville intervjua mig, då skrev jag intervju själv med glimten i ögat.

Publicerad iFAQ, Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.