Knappt har annonshysterin runt Black Friday lagt sig innan advent är här och det är hög tid att ta tag i sin julkampanj. Det vill säga, alla med framförhållning planerade givetvis hela höstens marknadsföring någon gång i vintras. För oss som yrvaket har upptäckt att december har smugit sig in medan vi mentalt nätt och jämnt lämnat sommaren – för oss är det dags att göra en sista-minuten-insats. Eller fatta ett noga genomtänkt beslut att avstå.
Julhandeln årets viktigaste säljperiod
Å ena sidan är veckorna inför jul årets intensivaste försäljningstid. Julhandeln räddar många bokhandlare och förlag från röda siffror. Det är inte konstigt, böcker i olika former är perfekta julklappar. Oavsett om man väljer en snygg presentbok, omtalad biografi, färgglad barnbok eller presentkort på abonnemang är julklappen lätt att slå in. Tack vare det stora utbudet finns det alltid någon bok som passar. Därför gäller det att passa på och kränga sina böcker.
Å andra sidan betyder ovanstående att konkurrensen är som allra störst under julhandeln. Det är dyrare att annonsera i sociala medier än under lågsäsong (och priserna har generellt höjts). Dessutom är det större konkurrens om uppmärksamheten vilket gör att det krävs en större energiinsats för att nå ut. Det är ännu viktigare än vanligt att verkligen veta var man kan nå sina läsare.
Personliga förutsättningar avgör
Jag bedömer att det inte är lönt med någon landsomfattande signeringsturné inför jul med någon av mina utgivna böcker. För mina författarhandböcker är mina presumtiva läsare (ni) som mest stressade före jul eftersom ni är ute och signerar. (Några av er har bjudit in mig – tack, kul att höra att ni är ute och signerar men jag hinner tyvärr inte resa runt och hälsa på). Däremot skulle det kunna vara aktuellt att resa runt nästa eller näst-nästa jul med mina presentböcker, som riktar sig till en annan läsekrets.
Förra året valde jag att göra en informationskampanj att Författarboken behöver beställas i god tid för leverans före jul. Jag har skrivit en tämligen utförlig artikel om bakgrund och resultat av förra årets julkampanj (rekommenderar att läsa den). Faktiskt la jag nog ner mer krut på att skriva den texten, än på själva kampanjen, vilket kanske var en aning skevt. En anledning till att jag gjorde en lite halvhjärtad kampanj är att jag baserat på tidigare års försäljningsstatistik trodde mer på nyår för min genre. Det visade sig dock att nyårskampanjen blev ett fiasko. Hur ska jag göra i år?
Det är en sak att titta på vad som är bra taktik rent generellt. Sedan måste man alltid väga in de egna förutsättningarna. Den här författaren har ont om tid för marknadsföring i år. Mitt extrajobb slukar lite för mycket energi just nu. I drygt tre år haft ett stort uppdrag för ett innovationsprogram. Programmet lever i treårscykler vilket betyder att i år har det varit utvärdering och ny ansökan. Utvärderingen var rolig för min del då de delar jag ansvarat för fick mycket beröm. Men det är en smula turbulent just nu vilket gör att det stjäl tid från mitt författande.
Julfoton till informationskampanj
Men huvudargumenten för varför jag annonserade förra året i början av december gäller även i år. Faktiskt är det ännu mer bråttom i år. Bokus anger att sista beställningsdag är 6 december 2018 för Författarboken och Nå ut med din bok. För böckerna i 10-serien från Tre hattar är det istället 19 december kl 22.30. Skillnaden beror på att de två förstnämnda titlarna är utgivna som print-on-demand via Publit medan de andra tre ligger färdigtryckta hos Förlagssystem.
För att informera om att framförhållning behövs för att få hem böcker som julklappar så vill jag ha juliga foton. Att fotografera böcker är något jag lägger en hel del tid på med lite varierat resultat. Förra året fick jag till en rimfrostig julbild jag verkligen gillar av Författarboken – fast först efter att kampanjen var avslutad. Jag hade tänkt göra en repris på samma idé, fast nu med båda böckerna. Kruxet är att vädret inte samarbetar.
Då min tänkta utomhusfotografering slaskat bort åkte julpyntet, kaffet, stativet, storkamerorna (plural) och två mobiltelefoner fram för inomhusfoton. Jag skulle kunna skriva ett eget inlägg om arbetet bakom kulisserna men det här börjar bli långt ändå (det kanske blir ett eget inlägg). Kan säga att antalet timmar jag lagt på de här bilderna kan verkligen diskuteras. Jag tröstar mig själv med att varje ny bild är en möjlighet att påminna om böckernas existens utan att tjata. Samt att jag lär mig saker varje gång. Det här är exempelvis första gången jag styr kameran med mobiltelefonen.
10 marknadsföringsmisstag
Min tanke när jag började skriva var att jag någonstans i den här texten skulle väva in en länk till en bra artikel jag läst. Men jag har tappat tråden (har sovit dåligt ett tag, se text ovan om ”turbulent”). Så därför kastar jag bara in den här i ett eget stycke. David Gaughran har skrivit en underhållande och tänkvärd text som jag delat i sociala medier i veckan.
10 Biggest Bookmarketing Mistakes You Need to Stop Making
Det jag tar med mig särskilt från denna är att han varnar för att dutta med för många olika småsaker, tro att man måste vara överallt och att vara för innovativ. Effektiv marknadsföring handlar inte om att hitta någon magisk okänd formula, utan att bli riktigt bra på en metod och sedan konsekvent hålla sig till den. Detta är i princip huvudtesen i Nå ut med din bok. Även om jag skrivit en hel bok om detta behöver jag tydligen bli påmind ibland :-).
David Gaughran skriver också attityder till bokmarknadsföring. Exempelvis att inte tro att sin bok blir succé om man inte jobbar på det, att ta av sig konstnärshatten och sätta på sig affärshatten när boken ska marknadsföras och inte syssla med bortförklaringar. Han skriver också klokt om att inte tjata hål i huvudet på sina läsare genom att marknadsföra hela tiden. Läsarna, ja de måste man ha koll på vilka de är så att man riktar sig till dem på rätt sätt.
Sista beställningsdag 6 december 2018
Med David Gaughrans ord i minnet kombinerat med egna mina erfarenheter och förutsättningar så gör jag nästan som förra året. Jag informerar.
Håll i er för här kommer det. Vill du handla Författarboken och/eller Nå ut med din bok som julklapp till dig själv eller en skrivande vän gäller det att beställa den senast den torsdag 6 december 2018 för leverans innan julafton. Här är länk till Adlibris och Bokus.
Jag tänker inte skriva något mångordigt om böckernas förträfflighet, utan erbjuder de här listorna på vad andra läsare har sagt om Författarboken respektive Nå ut med din bok. Båda titlarna riktar sig till författare, uppslagsverket Författarboken är lämplig för både blivande och etablerade författare medan kursboken Nå ut med din bok kanske passar bättre för författare som har någon bok utgiven.
PS! Om du läser detta den sjunde eller åttonde december är inte loppet kört. Beställer du direkt från Publit (det vill säga i formuläret nedan) så beräknar de att den totala leveranstiden är 7 arbetsdagar, vilket ger dig en extra vecka.