Mitt nyårsfiasko med tajmingen av annonser

Dags att nörda ner sig i Facebook-annonser igen. Denna gång ska jag berätta om mina senaste erfarenheter, vilka jag gett rubriken mitt nyårsfiasko. För ett par veckor sedan delade jag med mig av resultatet av min julkampanj. Den gick över förväntan, jag sålde för mer pengar än jag satsade, trots att konkurrensen är stenhård i december. Jag hade därför skyhöga förväntningar på min nyårskampanj. Jag drog igång med annonser på nyårsdagen då alla nyårslöften om att förverkliga sin författardröm ska infrias.

Effektiv annons enligt Facebook

Mina nyårsannonser på Facebook verkade riktigt effektiva. De fick högst relevansbetyg och lägst kostnad per klick av alla mina experiment hittills. Eftersom de såg så lovande ut förlängde jag dem i några dagar så att de löpte 1-5 januari istället för 1-2 januari som jag först tänkt mig. Jag dubblerade budgeten jämfört med jul och satsade 700 kronor.

Enligt Facebook klickade 377 personer på “köp nu”. Min förväntan, utifrån frekvensen från höstens olika experiment, var att åtminstone vart tionde klick, skulle generera en såld bok. Kanske något mer då jag använt mig av erfarenheterna från tidigare annonser och smalnat av målgrupperna bättre än tidigare. Denna gång riktade jag mig enbart till de åldersgrupper där jag haft framgång tidigare.

Hur många av dessa 377 personer slutförde köpet? Enligt Publits rapporter så var summan: noll. Noll komma nollnoll sålda böcker!

Många besökare på sajten

Det skrala resultatet var faktiskt värre än så. Annonserna var inte min enda marknadsföringsaktivitet under årets första dagar. Förutom de rena säljannonserna inledde jag året med att publicera en läsarmagnet, inlägget 5 viktigaste tipsen för författare 2018 (där Författarboken är nämnd i texten och med på bild). Länk till den texten delade jag i författargrupper och på mina egna sidor samt sponsrade spridningen av. För 150 kronor fick jag 67 extra länkklick. Totalt läste 383 personer det inlägget de första fem dagarna på året. Det är bra siffror för att vara den här webbsajten.

Under samma period var det också många människor som letade sig fram till sidan Handböcker för alla författare som är en lista med de handböcker jag är inblandad i. Det går inte att se i Google Analytics varifrån dessa besökare kommer så det är ett mysterium. Flera hundra spontana besökare på den sidan borde genererat en liten hög med sålda böcker. Men inte ett enda exemplar av varje Författarboken eller Förverkliga din bokdröm beställdes.

Min första tanke var att det måste vara något fel på försäljningsstatistiken eller någon märklig eftersläpning. Jag beställde därför två exemplar av Författarboken till mig själv. En via formuläret här på sajten och en via Bokus. Det exemplar jag beställde via formuläret på sajten (det vill säga direkt från Publit) syntes i försäljningsstatistiken direkt. Den andra syntes ej hos Publit, men den ändrade statusen hos Bokus från “enstaka exemplar finns i lager” till att “boken skickas inom 5-7 dagar”.

Karusellannonser med valfri placering

Kanske ska nämna något om själva annonserna också. Den här gången gjorde jag en annons  efter konstens alla regler i Business Managern. (Eller så mycket konstens alla regler som jag orkade med förkylning i kroppen). Jag valde målsättning trafik och en karusellannons, det vill säga flera fyrkantiga bilder.

Facebook rekommenderar karusellannonser. De rekommenderar också att man inte styr placeringen. Det betyder att mina nyårsannonser i princip enbart hamnade i “Audience Network” istället för att visas på Facebook och/eller Instagram där mina tidigare annonser visats. Efter en del snabb research (jag frågade en erfaren kollega) så insåg jag att det kan vara en förklaring till mitt skrala resultat. Audience Network är samlingsnamnet på appar, mobila enheter och annat skräp. Det är kanske inte helt värdelöst för den som vill samla gillare, men det är av begränsat värde för den som vill sälja böcker.

Fel tajming på annonserna?

Anledningen till att jag annonserade 1-5 januari är att jag fått för mig att just denna period är den bästa försäljningsperioden på året för författarhandböcker. Det är då nyårslöftena om att förverkliga författardrömmen ska infrias. Det var så himla konstigt att jag inte sålde en enda bok att jag gjorde en djupgrävning. Jag letade i gömmorna efter samtliga beställningar under januari månad av Förverkliga din bokdröm 2014, 2015, 2016 och 2017 samt för #författarboken 2016 (den fanns ej på marknaden januari 2017).

2016 genomförde jag en liten annonskampanj precis vid nyår men de övriga åren har beställningarna baserat på att folk har haft ett behov, de har sökt efter information och hittat mina böcker. Så här ser det ut. De fyra böckerna den fjärde januari är alla från nyårskampanjen 2016. Plockar man bort dem ur diagrammet är det tydligt att jag var lite för tidigt ute. Jag borde väntat tills folk nyktrat till.

Efter att ha gjort den här analysen inser jag att det inte var speciellt lyckat att köra annonserna samtidigt som det sponsrade nyårsinlägget. Dessutom riktade de sig till liknande målgrupper. Det hade nog varit bättre att köra dem efter varandra.

Nu är det inte helt säkert att jag kastat varenda krona i sjön. Under den här perioden har bokens Facebooksida fått ett par nya följare, det kan ju vara personer som kommer att beställa boken senare. Dessutom kommer en del att bli påminda om bokens existens av Bokus.

Valt att skicka folk till Bokus

Gemensamt för alla annonser under hösten och vintern är att jag valt att skicka folk direkt till Författarbokens sida hos Bokus. Det beror på att jag velat minimera antalet klick till köp för att minska risken för att tappa folk längs vägen. Att jag valt Bokus före Adlibris har flera skäl. Ett är att Adlibris väljer att inte sälja en del titlar om inte de får 20% rabatt på sitt inköpspris (något som bland annat drabbat Förverkliga din bokdröm).

Sedan jobbar Bokus med webbannonser som bygger på kakor. Det vill säga, om du varit inne hos Bokus och tittat på vissa titlar kommer du troligen att se annonser för just dessa titlar under veckorna som kommer. De närmare 400 personer som klickade sig in hos Bokus kommer alltså att bli påminda om Författarboken. Kanske beställer någon av dem boken vid ett annat tillfälle.

Det går att jobba på liknande sätt själv och välja att rikta sina annonser till personer som tidigare interagerat med ens innehåll på en webbsajt, Instagram och Facebook. Då ska man välja konvertering i Business Manager istället för trafik. Det finns otroligt mycket mer man kan göra med annonserna om man har tid och intresse.

Pyssligt skapa effektiva annonser

Tajmingen och placeringen på mina annonser verkar alltså ha varit fel. Kanske skulle jag haft andra bilder eller annan text? Eller så var mina valda målgrupper ändå fel? Eller så är det titeln, bokomslaget och baksidestexten på boken som inte fungerar optimalt? (Boken är det inget fel på, det finns det åtskillig läsare som vittnat om). För att få reda på vad det är som inte fungerade krävs fler annonser där jag varierar en faktor i taget. När en annons fungerar så vet man att man gjort det mesta rätt. Men när de inte fungerar krävs det ganska många tester.

Ett sätt att spara pengar är att ta en genväg och lyssna på någon som redan lagt flera tusen på att göra fel. Det finns många som vill berätta hur man ska göra effektiva annonser. De flesta verkar förorda att man använder Facebook tidigare i marknadsföringskedjan, för att locka följare, snarare än att driva försäljning. Nu var det inte det som mitt experimenterande den här gången gick ut på.

Ofrivillig (?) paus i experimenterandet

Veckan efter nyår stod jag vid ett vägskäl. Skulle jag grotta ner mig mer för att få fjong på mina annonser? Eller skulle jag tänka att jag är författare, föreläsare och fotograf i första hand och inte facebook-annons-expert och strunta i hela projektet? En öroninflammation dök upp och löste frågan. I samma veva annonserade Facebook att de ska skruva på sina algoritmer ett varv till och minska ner visningen av sid-innehåll ytterligare, något som troligen kommer att trissa upp priset för annonser. Det blev inga fler annonser för Författarboken i januari.

Har jag helt gett upp annonser? Nejdå. I veckan som gick annonserade jag något helt annat. Och blev helt galen då Facebook skapade ett nytt annonskonto för den annonsen… Sedan hade jag bekymmer att analysera effekten då jag samtidigt hade en annons på LinkedIn, skickade nyhetsbrev, twittrade och hade hjälp av att flera andra delade mina inlägg vidare. Att annonsera på LinkedIn skulle för övrigt kunna bli ämnet för ett eget inlägg.

Kan runda av med att medan jag var på konferens i Bryssel så rullade det iväg två Förverkliga din bokdröm och fyra Författarboken. Av de sistnämnda var de flesta från Adlibris, inte Bokus. Så bland listan med “fel” kan jag lägga att jag länkade till fel nätbutik. Nu skriver jag fel inom fnuttar för det var ett medvetet val att länka till Bokus. Man gör många val som författare och en del blir bättre än andra. Det är genom att prova man lär sig! Har du några lärdomar du vill dela med dig med anledning av denna text?

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.