Det är dags att presentera ämnet för nästa handbok från Tre hattar: samarbete. Tre hattar består av Kim M Kimselius, Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson. 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär blir den tredje handboken vi skriver ihop. Ämnet har vi som vanligt valt för att det är något vi känner starkt för att skriva om samtidigt som vi tror att det finns ett behov av en bok i ämnet. Vi ser många författare som gör som vi, går samman två eller flera författare för att skapa verk ihop. Att samarbete med andra kan vara allt mellan himmel och helvete och vi vill hjälpa andra att undvika att slita sitt hår i frustration och istället lägga sin tid på fruktsamma samarbeten som ger arbetsglädje.
Synopsis under sommaren
Arbetet med den nya boken inleddes ungefär samtidigt som förra boken 10 tips för att leva på din kreativitet, gick till tryck. Det första vi gjorde var att vi faktiskt bytte ämne, det fanns ett embryo till synopsis för en bok i ett annat ämne som vi la åt sidan. På samma sätt så duttar jag idag med två synopsis, både för Solrosboken (namnet anspelar på nästa års omslagsfärg) och en kommande titel för 2019.
Jag skriver ”jag” för det har blivit så att jag har huvudansvar för synopsis och planering för de här böckerna. För varje år så utmejslas våra roller i samarbetet. Vi gör inte en tredjedel av varje arbetsuppgift utan vi gör olika saker i olika faser, men helheten blir större än våra ingående delar (viktig poäng!). Det är en av framgångsfaktorerna i vårt samarbete. Andra är att vi respekterar varandras kompetens och tid. Vi förstår vad de andra bidrar med och uppskattar arbetet alla lägger ner. Till sist har vi fantastiskt trevligt ihop.
Efterlyser goda (och dåliga exempel) på samarbeten
Bilden av författaren som det ensamma geniet som med en spritflaska som enda sällskap skapar mästerverk är förlegad. Dagens författare har många olika typer av relationer med andra. Det är redaktörer, förläggare, tryckerier, media – förutom andra författare.
Samarbetet med andra författare kan handla om allt från att två författare byter textkritik med varandra till att man skriver en serie med böcker tillsammans. Det kan också handla om att gå samman för att marknadsföra böcker tillsammans, något som länge använts av anglosaxiska indieförfattare som ett sätt att nå försäljningstopplistorna.
Vi tre som skriver boken har som vanligt olika infallsvinklar och massor av erfarenheter att ösa ifrån. Vi kommer inte bara att hämta exempel från vårt eget lyckade samarbete utan även från andra branscher. Men vi vill gärna ha fler exempel. Har du ett som passar in i boken? Hör gärna av dig.
Det vi söker är exempel som andra kan lära sig av. Det vill säga en kort beskrivning av själva samarbetet och resultatet samt varför det blev bra eller dåligt? Var det fel matchning av personer? Rätt tajming? Något annat?
Texterna skrivs under vintern
Tre hattar-böckerna är ett sidoprojekt för oss som vi jobbar med vid sidan av våra ordinarie författarskap. Vi skriver därför våra respektive bidrag när det passar. Jag har så smått börjat att fila på några texter. Det har genererat ett antal utbrott. Ni som följer mig i sociala medier har kanske sett dem. För att skriva en bra bok som läsarna kan ha nytta av har jag grottat en del i gamla samarbeten. Det är ingen rolig sysselsättning utan kräver mycket kaffe.
Utmaningen för mig just nu är att inte fastna i bitterhet mot människor som jag upplever utnyttjat mig, utan att fokusera på att ge tips till andra så att de kan undvika att hamna i samma sits. Det är en utmaning! Vad svarar man exempelvis den person som skriver att hen förstod att projektet skulle misslyckas och därför agerade därefter.
Det jag skulle vilja säga är
Sluta gratulera dig själv till en god spådom. Det är ju DU som sköt projektet i sank. Det är tack vare dig (och dina vänner) som projektet gick som det gick. Du har inte gjort en fin gissning, du är (del)ansvarig för att det misslyckades. Andra personer la ner hundratals timmars arbete för att de trodde på dina (och dina vänners) ord. Vi LITADE på att ni skulle göra det ni i mer än ett års tid lovat vitt och brett på möte efter möte. Ni blåste oss.
Men det ska jag inte ödsla tid på att göra. Det vore att lägga tid på fel saker, något som jag har för mig att jag läst någonstans i någon författarhandbok är en dålig idé :-).
Viktigt välja rätt samarbetspartner
Det är lätt att notera att något av det allra viktigaste för ett lyckat samarbete är valet av samarbetspartners. Samarbetar man med idioter så kan det aldrig bli bra (läs gärna artikeln jag länkar till innan du hakar upp dig på titeln som anspelar på Thomas Eriksons bok Omgiven av idioter).
Kruxet är: hur identifierar man rätt person(er)? Och vem är rätt för vem? Personer som jag idag inte skulle lyfta ett lillfinger åt, är säkert fantastiska samarbetspartners för någon annan. Jag har tänkt en del på denna fråga och har ett par teorier om arbetsmoral som jag ska fila vidare på. Resultatet kommer någon gång under 2018. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska göra som förra året och publicera utkast som blogginlägg. Det som talar emot är att det tar tid och texterna blir utbrutna ur sitt sammanhang. Fördelen är att jag kan få tips som jag sedan kan ta med i boken.
Pingback: 7 skäl till att samarbeta med andra författare | Förverkliga din bokdröm