Hur tuff kritik tål du? En del författarkollegor klagar på att den feedback de fått varit för mesig. Lektörer å andra sidan vittnar om att de fått huvudet avbitet av författare som är upprörda över att någon kritiserat deras baby. Människor är olika och om du berättar i förväg hur du vill ha det är chansen större att du får rätt nivå på din feedback.
Författarcoach, lektör, storydoktor, redaktör eller dramaturg är några namn på de manusproffs som har som yrke att läsa och hjälpa författare utveckla sina manus. Veckans inlägg handlar om skäl till att anlita dem, hur man hittar bra manusproffs och vad det kostar.
Det kan kännas läskigt att visa det du skrivit för någon annan men det är viktigt eftersom det är lätt att bli hemmablind för sin egen text. En testläsare kan hjälpa dig att hitta hål i din intrig – men även identifiera de starka delar så att du inte redigerar sönder dem. Läs mer om hur du hittar testläsare och exempel på frågor du kan skicka med.
Vad ska det stå för namn på ryggen på boken? Ska det vare ditt riktiga namn, ett anonymt pseudonym eller ett tjusigt artistnamn? Det är en bra fråga och det rätta svaret beror bland annat på vad du skriver samt vad du heter.
Författare – det är väl filurer som får betalt för att ligga under ett parasoll och tänka ut spännande intriger? I det här inlägget avslöjar jag vad vi mikroförläggare egentligen sysslar med om dagarna. Men borde vi lägga tiden på detta?
När boken ska ut och möta en publik på bokmässor och föreläsningar får du som författare anledning att skaffa en hel rad med nya prylar. I det här inlägget tipsar jag om vilka och ställen där de säljs.
Hybridförlag, förlag med medfinansiering, bokutgivningsföretag och print on demand – det finns en uppsjö med olika företag som vill hjälpa dig att förverkliga din bokdröm. I denna artikel reder Kristina Svensson ut begreppen och du får tips på saker att tänka på.
För att få inspiration och senaste nytt är webbsajter och bloggar ovärderliga. I det här inlägget listar jag mina favoriter. Håller du med eller har du andra tips?
Hör du till dem som avgett nyårslöfte att i år ska boken minsann bli klar? Passa på och skaffa dig handböckerna som kan hjälpa dig att förverkliga författardrömmarna!
Bilder är ett trevligt och effektivt sätt att göra reklam för sin bok i sociala medier. Jag har idag tagit vinterbilder av Förverkliga din bokdröm och kom på tre tips som jag härmed delar med mig av.