Meny Stäng

Vad är bäst, förlag eller egenutgivning?

I veckan som gick var jag i Lund för en trevlig resekväll på Akademibokhandeln Gleerups. Efter stängningsdags dukade personalen upp vin och tapas i bokhandeln. Fyra reseexperter som skrivit minst en reseguide tipsade och underhöll sedan publiken med personliga favoriter och anekdoter från Rom, Nice, Madrid och Amsterdam.

Karavan Gleerups-8840

Från vänster i bild författarna Eskil Fagerström, Kristina Svensson, Ola Isaksson och Marko T Wramén samt förlagschef Erik Osvalds.

Dagen efter var jag på förlaget som ger ut serien med reseguider och diskuterade bland annat tilltryck av Mitt Nice eftersom första upplagan snart är slutsåld. Jag passade också på att testa igenom ett antal mysiga caféer i Lund. När jag satt på ett av dem tittade jag in på sociala medier och såg ännu en diskussion om egenutgivningens status. Jag har slutat att lägga tid på att delta i den typen av diskussioner men det kliar ändå i fingrarna att skriva en rad.

Egenutgivning eller förlag?

Är egenutgivning ett reservalternativ för misslyckade debutanter eller förstavalet för driftiga entreprenörer? Vad är bäst, att vara anställd på en cafékedja eller äga ett café? Jämförelsen haltar men det finns några överensstämmelser.

Författare på förlag/caféanställd

  • Du får jobba med det du gillar allra bäst.
  • Det är tryggt.
  • Någon annan sköter allt pappersarbete och väljer ut vad som ska serveras.
  • Du får betalt.
  • Du har frihet, inom ramarna för caféets inriktning.
  • Caféerna är beroende av personal men eftersom utbudet av personal är stort håller det nere löneläget, förutom för de baristor/kockar som nått stjärnstatus.

Egenutgivare/caféägare

  • Du bestämmer allt; placering, öppettiderna, meny och inriktning.
  • Du tar den ekonomiska risken.
  • Vinsten är din.
  • Du väljer vilka som jobbar på caféet.
  • Det ligger helt i dina händer att det blir ett café.
  • Många drömmer om att starta ett café. Några går från ord till handling. En del går i konkurs, andra lägger ner efter ett tag då det var mycket jobb för liten ekonomisk utdelning. Andra lever bra på sin rörelse. Ett fåtal går vidare och startar en kedja.

Ekonomin ser helt olika ut

Ett vanligt argument i egenutgivning kontra förlagsdebatten är att det kostar pengar att ge ut själv medan man får pengar från ett förlag. Jag får spatt varje gång jag läser det argumentet, det är inte som att jämföra äpplen med päron utan med skoputsning.

Som författare på ett förlag är du en kaffebonde som säljer dina bönor och får betalt för dem (egentligen hyr du ut användningen av dina bönor under en viss tid men hur som helst). Som caféägare förädlar du dina bönor, du rostar dem, mal dem och serverar dem i en kopp till konsumenten. Givetvis måste du investera pengar längs vägen men du kommer att kunna ta mer betalt för den färdiga koppen kaffe, än vad du kan när du hyr ut motsvarande mängd kaffebönor. Du behöver sälja färre koppar färdigt kaffe än säckar med kaffebönor för samma intäkter.

Sedan är storleken på vinsten beroende av hur mycket pengar du lagt ut under förädlingen, det är inte säkert att du tjänar mer pengar. Det finns caféägare som prioriterar hög kvalitet på sitt kaffe framför vinstoptimering. Det kan innebära att de lägger mer pengar på designen av kaffekopparna eller råvarorna än vad större cafékedjor skulle göra. De senare nöjer sig i många lägen med good enough för att det kostar för mycket att uppnå perfektion, i förhållande till det pris konsumenten är beredd att betala. Detta är anledningen till att man kan hitta korrekturfel i storförlagsböcker.

Lund-8931

Stordrift eller småskalighet

En del författare är storbönder som specialiserat sig på att producerar stora volymer kaffebönor som de säljer till stora kafferosterier som sedan säljer dem i butik under varumärken som Gevalia och Löfbergs. Gevalia har givetvis effektiva distributionskanaler, lång erfarenhet av att arbeta med kampanjpriser och många stordriftfördelar. Gevalia erbjuder kunderna en jämn produkt oavsett vilket år eller på vilken ort de köper kaffet.

Andra kaffebönder kör den småskaliga linjen och håller i hela processen från frö till kopp. Genom att de håller i försäljningen har de direktkontakt med sina kunder. Detta gör det enklare att experimentera och testa vad kunderna tycker om nya rostningar. Ibland blir det succé och ibland mindre lyckat. Kunderna är caféets främsta reklampelare.

Arbetsdagen för kaffebonden som säljer direkt till grossist och caféägaren som håller i hela kedjan ser delvis olika ut. Båda producerar manus men den senare behöver vara mer mångsidiga. Det är förvisso smart att ta hjälp av olika experter för olika delar men det är fortfarande ägaren som är projektledaren.

Vad är bäst?
Om man får allergiska utslag av ordet bokföring och vet med sig att man är usel på att fatta beslut så är det givetvis bättre att vara anställd. Dessutom kan man då koncentrera sig på själva skrivandet och hinner skriva fler böcker.

Brinner man får en udda idé, vet med sig att kompromisser inte är ens bästa gren och är en god projektledare är det värt att starta eget. Då behöver man heller aldrig slösa tid på att sälja in sina manus till olika förlag eller anpassa sig till deras projekttider utan är sin egen chef.

DSC_3657-01

Jag blandar utgivning beroende på bok

En stor skillnad mellan kaffe och böcker är att som författare skriver man flera böcker och behöver inte lägga alla ägg i samma korg. Jag har skrivit en hel del i #författarboken om vilken typ av utgivning som passar olika böcker och författare. Mig passar det att blanda beroende på projekt.

Mitt Nice: ett beställningsverk från förlag 

Jag trivs utmärkt med samarbetet med Historiska media, förlaget vars imprint Karavan ger ut reseguiderna där Mitt Nice ingår. Min bok ingår i en större serie och får därigenom en draghjälp jag aldrig skulle kunna åstadkomma på egen hand. Genom Karavan har jag fått professionella, trevliga och hjälpsamma kollegor som arbetar inom samma genre som jag gör.

Mitt Nice skrev jag på uppdrag av förlaget, jag skrev den så att den skulle passa in i deras mall och är stolt över resultatet. Jag fick ett förskott som jag fick välja själv när jag ville ha utbetalt. Det täckte min arbetstid medan jag skrev boken (vilket jag gjorde i expressfart kan jag tillägga). Boken säljer väl, delvis för att franska Rivieran är ett populärt resmål, delvis för att det inte finns några andra guideböcker till Nice och delvis för att jag lägger mycket arbete på att marknadsföra den. Det senare gör att det kommer att ta några år innan mina intäkter från försäljningen motsvarar en vettig timlön.

Strövtåg till Antibes: min egen dröm-bok 

Mitt stora opus om franska Rivierans historia, mat och natur, Strövtåg runt Antibes, planerar jag att ge ut på eget förlag. Den är rakt igenom ett eget projekt där drivkraften är min idé om hur den perfekta boken ser ut och viljan att förverkliga precis den boken. Utan kompromisser. Det är ett högriskprojekt som inget vettigt förlag skulle ge sig på då kostnaderna för tryck, formgivning och all research är astronomisk. Jag är dock övertygad om att det finns en marknad för den, att det finns läsare som är beredda att betala för att få en gedigen bok och att jag ska kunna tjäna pengar på den. Detta är inte helt taget ur luften, jag har bloggat i många år från franska Rivieran och känner min målgrupp rätt väl. Min blogg och mitt bokprojekt är dessutom vid det här laget välkänt bland mina presumtiva köpare och jag har många förfrågningar om att köpa den. Jag är därför optimistisk om att det är en ekonomiskt bra idé. Om jag har fel så har jag i alla fall fått hålla precis den boken i min hand som jag drömt om.

Lund-8949

Avslutningsvis vill jag säga att oavsett vad som passar dig och din bok bäst rekommenderar jag att skaffa kunskap om olika utgivningsalternativ och inte lyssna så mycket på åsikter. I USA har diskussionen blivit ganska polariserad mellan egenutgivare och förlagsförfattare. Åtskilliga spaltkilometrar används för att kasta skit i huvudet på den andra sidan. Det är bokstäver och tid som kan användas bättre till att skriva böcker. Det är vad jag tänker göra.

PS! Ett bra sätt att skaffa kunskap är att läsa en bok eller två. Jag vill också tipsa om vad jag tidigare skrivit om att välja rätt (hybrid)förlag.

Publicerad idebatt, Tips för publicering

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.