Har du genomfört prestationen att skriva en bok ska detta självklart firas! Att ordna en hejdundrande releasefest är ett sätt att både fira din bedrift och kickstarta försäljningen av boken.
Ljudbok, e-bok, print-on-demand eller tryckt upplaga. Det finns en hel del val att göra när själva manuset är klart. Vad som är rätt väg beror på dina och bokens förutsättningar. Exempelvis bokens genre och läsare samt din bostadssituation och ambitionsnivå med titeln.
Det närmar sig utgivning av ”Nå ut med din bok” och därför passar det perfekt att komma med ett utdrag ur inledningen. Samtidigt avslöjar jag vilken färg det blev på boken.
Om man skriver en bok ihop eller ordnar en mässa tillsammans så kommer förr eller senare frågan: Hur ska intäkterna fördelas? Ska de delas efter insats eller ska alla få lika mycket oavsett insats? Och vad räknas som insats? Det som är rättvist är kanske inte alltid bäst.
Pressmeddelandet bör innehålla svaren på alla de klassiska grundfrågorna inom journalistiken (när, vad, vem, hur och så vidare) och dessutom kryddas med talande och snärtiga citat från författaren.
Vilken nyans passar bäst för ”Nå ut med din bok”: apelsinorange, blodapelsin eller solrosgult? Kan man ge ut två böcker i samma nyans med någon månad emellan eller kommer läsarna att blanda ihop dem då?
Ett sätt författare kan samarbeta på är att skriva böcker ihop. Det kan göras på många olika sätt, lite beroende på vad det är för typ av bok och om man gillar synopsis eller ej.
Om du förväntar dig ett rakt ja/nej-svar på frågan om det är lönt att annonsera i tidningen Svensk Bokhandels kataloger eller ej, så har du inte läst särskilt mycket av det jag skrivit. Mitt svar är som vanligt: det beror på DINA förutsättningar.
David Gaughran är en av förgrundsgestalterna i indierörelsen. Hans nisch är att exponera baksidorna av bokbranschen. Nu har hans standardverk ”Let’s get digital” kommit ut i en tredje upplaga. Det är en utmärkt sammanfattning av digitaliseringen av bokbranschen och handbok för den som ska ge ut en e-bok på den anglosaxiska marknaden.
Efter fem artiklar gör jag en paus i min annonseringsserie för att jag vill byta annonsobjekt, något som kräver en del arbete. I inlägget får du en översikt över vad jag behandlat hittills.