Meny Stäng

Fem artiklar hittills i min annonseringsserie

Under vintern har jag publicerat en serie med artiklar om annonsering i sociala medier. Där har jag delat med mig av mina resultat från diverse egna experiment, samt sådant jag läst mig till. Syftet med experimenten har varit att testa hur annonser fungerar för att nå ut med böcker till läsare. Att jag delat med mig av mina resultat längs vägen är ett sätt för mig att få ordning på mina anteckningar. Dessutom kan det inspirera andra att dela med sig av sina resultat, vilket ger mig ett bättre underlag till Nå ut med din bok.

Vill marknadsföra en resebok istället

Nu tar annonseringsserien en paus tills jag har en annan bok att annonsera. Jag är så less på att tjata om Författarboken! Jag har helt slut på idéer på hur jag ska fotografera boken så den ser klatschig och färgstark ut snarare än grå och dyster. Om jag måste plocka fram mitt tummade provtryck en gång till så skriker jag.

Jag vill annonsera mina reseböcker istället! Ösa ut vackra lockande bilder på franska berg och svenska gårdsbutiker. Jag är helt övertygad om att det kommer vara mycket lättare och roligare. Förutom fotomöjligheterna tror jag att det kommer vara enklare att hitta rätt målgrupp för de böckerna då jag även har plats att laborera med. Sedan har de böckerna en mycket större potentiell publik. I varje fall av döma av statistiken från respektive webbsajt. Det är både lättare att få ekonomi i marknadsföringen, och roligare att analysera resultaten om  10 eller 20 böcker åt gången beställs, istället för enstaka.

Bytet av marknadsföringsobjekt kräver dock vissa förberedelser: att jag skriver klart och ger ut Strövtåg runt Antibes respektive Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm (en liiiiten detalj). Jag har förvisso ett par stycken reseguider ute, men de är utgivna på externa förlag vilket gör att det är ingen vits att jag annonserar dem. Dels kan jag inte analysera resultatet och dels är min del av intäkterna är för små för att det ska löna sig för mig (däremot hoppas jag att förlaget flitigt annonserar serien som de ingår i).

Många böcker i serie krävs för lönsamhet

En av de stora aha-upplevelserna när jag gjort bakgrundsresearch till de här artiklarna är att för att en annonssatsning ska löna sig krävs flera titlar. Att hålla på och annonsera enstaka titlar är tufft. Det var särskilt när jag lyssnade på Mark Dawson från Self-Publishing Formula som denna pollett trillade ner. Han delade med sig av ett räkneexempel från en serie med tio böcker och hur mycket försäljningen ökar av del två till tio, när han annonserar första delen till specialpris. Dessa intäkter räknar han in, när han bedömer om en annons lönar sig. Plötsligt fattade jag hur det kommer sig att så många rapporterar att annonser är lönsamma.

Nästan samtliga texter jag läst om annonsering i sociala medier förordar att man använder annonserna för att utöka sina listor med presumtiva läsare, inte för att sälja. Det vill säga att om man ser hela processen från att locka läsare till att de köper en bok som en stor tratt så ska annonserna vara i början av tratten för att vidga den, inte i slutet för att peta folk vidare i tratten, vilket är där jag placerade dem. I varje fall inte bara där. Det finns en del tips som går ut på att man ska börja med en vid allmän annons och sedan göra säljannonser som visas för de personer som interagerade med den första annonsen.

Att jag utformade mina annonser som jag gjorde var ett medvetet val av mig och byggde på antagandet att Författarboken är välkänd i målgruppen vid det här laget. Författarboken är inne på andra upplagan och även om jag varje gång jag tittar in i något författarforum inser att det finns människor som skulle behöva läsa den, så står den faktiskt redan hos rätt många författare. I varje fall om jag lägger ihop alla upplagor. Förutom de två upplagor som funnits till försäljning har vi de olika provupplagorna som jag delade ut under mina kurser i Författarförbundets regi. Dessutom lånas boken ganska flitigt på bibliotek.

Det här med att boken redan finns i många bokhyllor är också ett skäl till att ta en paus. En hel del av er som följer den här bloggen har för länge sedan läst Författarboken. Om jag läst era kommentarer mellan raderna korrekt, är det hög tid att ni får en uppföljare att läsa, istället för att jag ödslar tid på att marknadsföra en bok ni redan har läst. Har jag rätt?

Detta har jag behandlat hittills i serien

  1. Annonser som katalysator till att nå ut. Inledningen, varför annonsera i sociala medier och varför jag valde Författarboken som experimentobjekt.
  2. Jakten på den perfekta annonsbilden (del 1). Om utmaningarna att få till en bra bild. Jag tänkte då att jag skulle fortsätta på fototemat. Det kanske jag gör också vilken dag som helst.
  3. Annonsera eller sponsra inlägg på Facebook? Långt inlägg om de olika varianterna för att skiljas från sina pengar på Facebook. Det ena är att betala för att få den spridning som man förr kunde få gratis, det andra betalda annonser.
  4. Resultatet av min julkampanj. Min julkampanj gick över förväntan, men det är svårt att veta hur mycket som beror på att jag fick spontan hjälp av läsare som gillar boken och hur mycket som beror på den lilla summan pengar jag satsade.
  5. Resultatet av min nyårskampanj. Om julkampanjen gick över förväntan så var nyårskampanjen rena fiaskot. I det här långa inlägget råddar jag i olika möjliga anledningar.

Här finns alla artiklar (inklusive eventuella kommande) i min serie om annonser.

PS! Det här inlägget skrevs ursprungligen i höstas för jag visste att jag skulle vara för upptagen i februari för att hinna skriva artiklar och vill fortsätta med inlägg varje söndag. Jag har redan gjort en del ytterligare annonsexperiment, bland annat jämfört Facebook och LinkedIn. 

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

1 kommentar

  1. Pingback: Jag pratar marknadsföring på Egenutgivardagen 21 april 2018 | Kristina Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.