Meny Stäng

Vad göra när Adlibris slänger ut böcker från 1200 mikroförlag?

Först och främst ska jag tacka för det stora gensvaret på min långa drapa om Författarekonomi. Jag blev så entusiastisk över alla som ville läsa mer att jag genast började att skissa på en bok. Jag har en ganska klar bild av vad jag tycker borde finnas med. En hel del av detta har jag redan och jag har en del idéer på vilka jag skulle intervjua för att fylla igen luckorna.

Men sedan började jag räkna på den bokens ekonomi. Att skriva en verkligt specialiserad bok till en liten målgrupp med begränsad köpkraft – det är verkligen inte sunt ur ekonomiskt perspektiv. Den typen av bok går bara att försvara om man kan få stipendium eller annat ekonomiskt stöd för arbetet. Jag sökte faktiskt arbetsstipendium från Svenska Akademin för ett liknande projekt men fick nej.

Boken om författarekonomi senareläggs

Första skissen på ett synopsis för en handbok om författarekonomi har därför placerats i malpåse. Men den kan plockas upp därifrån om de ekonomiska förutsättningarna ändras. Kanske gör jag en kurs av det i framtiden. En kurs har fördelen att man kan ta mer betalt. Är du intresserad av ämnet och inte vill vänta, klicka runt på alla texter som jag taggat med författarekonomi, det blir en del upprepningar och du får läsa allt i en udda ordning men det finns mycket där.

Idag ska jag istället skriva en uppdatering i förhållande till vad som står i mina redan publicerade handböcker (i nuvarande upplaga). Det handlar om nyheten som dök upp i slutet av maj 2020 att Adlibris avslutar kommissionsavtalen med 1200 mikroförlag. Det är ett tag sedan de slutade teckna nya kommissionsavtal och nu säger de alltså upp alla existerande.

Om Adlibrisavtalen i Författarboken (2017)

Adlibris är när detta skrivs Nordens största bokhandel. De erbjuder avtal om konsignationslager. Det betyder att du skickar ett paket med böcker till Adlibris, de lagrar dem och du får betalt när de sålts. Antalet böcker bestäms av Adlibris och beror på hur många exemplar de bedömer att de säljer inom en viss tidsrymd. Det kan vara allt mellan tio och flera hundra.

Priset för denna tjänst är 20 % rabatt på f‑priset. De flesta små­förlag tycker att det är värt priset eftersom upplägget sparar tid, både för dig som slipper skicka en­staka böcker och för läsaren som får boken mycket fortare. När en läsare beställer en bok kan Adlibris skicka boken till kunden direkt utan väntetid.

Adlibris erbjuder också ett fraktavtal. Det betyder att du be­ta­lar ett fast pris per leverans till Adlibris, oavsett hur många böcker som skickas. Det innebär en ordentlig rabatt på fraktkostnaden jämfört med vanligt porto, men å andra sidan betalar de andra nätbokhandlarna hela frakten. Väljer du fraktavtalet skickar Adlibris klisterlappar som du ska använda på dina bokpaket.

Avtalet får du genom att kontakta Adlibris. När båda parter skrivit på avtalet får förlaget en inloggning till webbsajten. Där kan du följa försäljningen av din bok och också skicka elektroniska fakturor. Uppsägningstiden för avtalet är tolv månader.

Om du väljer att inte teckna avtal med Adlibris händer det att de skriver ”tillfälligt slutsåld” på din bok eller raderar den helt. Ett öde som drabbade “Förverkliga din bokdröm“.

Jag gillade aldrig de där avtalen

Med tanke på att det är 1200 småförlag som fått sina kommissionsavtal uppsagda så är det många som tyckte att de där avtalen var fördelaktiga. Jag kan förstå det för distribution och lagring är en ständig utmaning.

Jag skrev dock aldrig under och skickade in något avtal för mitt mikroförlag. Det kändes inte rätt att en näthandel krävde 20% rabatt för att ta in mina titlar. Jag tyckte det var att använda sin särställning för utpressning. Jag vet att det fanns en väg runt detta. Det var att höja f-priset och ge samtliga återförsäljare 20 % rabatt.

Men det kändes larvigt så jag valde istället att uppmana folk att handla hos Bokus. Tyvärr är volymerna mindre från Bokus så jag har nog drabbats ekonomiskt av att alla titlar inte funnits hos Adlibris.

Handla alla böcker hos Bokus

Jag sticker emellan med en uppmaning till alla läsare att alltid handla hos Bokus – när du ska handla via en näthandel alltså. Har du en bra lokal fysisk bokhandel nära dig är det givetvis ett utmärkt val att handla där istället. Men Bokus har samma ägare som Akademibokhandeln så pengarna går till samma ställe.

  • Bokus har ett fungerande datasystem. Så fort ett förlag lägger upp en bok i Bokinfo så syns den med korrekt information på Bokus. (Samma sak tar Adlbris en halv vecka och ofta dyker fel bild upp, något som gett många nya egenutgivare huvudbry).
  • Bokus säljer samtliga titlar från alla förlag med titlar i Bokinfo oavsett distribution, samt står för frakten så länge man inte använder PostNord.
  • Under den viktiga julhandeln så var alla titlar tillgängliga via Bokus medan Adlibris glatt gjorde alla som var print on demand icke beställningsbara.

Jag föreslår därför att du uppmanar alla dina läsare att i första hand handla hos Bokus. (Jag sparar diskussionen om Amazon till en annan dag).

Gissning: Adlibris datatrassel ligger bakom

En stående gissning bland oss som varit med i branschen ett tag är att Adlibris datasystem är lappat och lagat med den digitala motsvarigheten till silvertejp. De personer som grundade Adlibris drog för många år sedan vidare och byggde upp en internethandel för apoteksvaror istället. Antagligen tog de med sig en stor del av IT-kompetensen.

Om det stämmer så har antagligen datortrasslet bidragit till uppsägningen av avtalen, men den som är lagd åt konspiratoriska teorier kan säkert hitta på andra versioner. Adlibris ägs av Bonniers och blev lagom poppis bland övriga traditionella förlag när de lät ett av Bonnierförlagen ta över hela förstasidan i en reklamkupp här i maj.

Adlibris hänvisar till Stjärndistribution

I det uppsägningsbrev som Adlbiris skickat ut står det inget om datortrassel eller att de vill fokusera på böcker utgivna av ägarna och andra större förlag. Det står heller inget om att digitaliseringen av bokbranschen gör att försäljningen av tryckta böcker minskar och att de därför vill fokusera på andra varor. Istället skriver de följande.

Vi får återkommande befogade frågor från er gällande vår hantering och vi känner att vi i många fall inte lyckas ge er den service och uppmärksamhet som ni förtjänar. Vi har därför sett över konsignationsaffären och kommit fram till att hanteringen sköts bäst av en annan part. Vi är angelägna om att ni ska få de bästa möjliga förutsättningar för er verksamhet och har därför arbetat fram ett upplägg som vi hoppas och tror att ni kommer tycka är attraktivt.

Adlibris hänvisar till Stjärndistribution som erbjuder sig att ta över alla böcker som Adlibris lagrar från de 1200 förlagen och under ett år ge liknande villkor som idag. Det vill säga de tar 20% av f-priset men det tillkommer inga andra kostnader. Så vitt jag kan se övergår avtalen 1 september 2021 till Stjärndistributions vanliga avtal.

Stjärndistribution är toppen för vissa titlar

Stjärndistribution verkar verkligen vara på hugget för att expandera just nu. De har bland annat startat ett samarbete med ett tryckeri att trycka en kartong med böcker så fort en titel närmar sig slutförsäljning. En typ av mitt emellan print on demand och upplaga.

Kanske är de på gång med andra nyheter? För egen del har jag anlitat Stjärndistribution till vissa titlar under vissa perioder. Exempelvis ligger mina senaste titlar där. Det är böcker med många bilder vilket gjort att en tryckt upplaga vad nödvändig. Däremot lägger jag de flesta av mina författarhandböcker som print on demand.

Jag har i tidigare liv även arbetat med Förlagssystem. Där lagras också alla böcker i 10-serien från Tre hattar.

Läs mer i Nå ut med din bok

Distribution av fysiska böcker är en stående utmaning där det inte finns ett rätt svar utan det det är många faktorer som avgör vad som är bäst för olika titlar och förlag. Jag går igenom dessa faktorer i Nå ut med din bok. Där har jag också med en översikt över när olika alternativ är mest attraktiva.

När covid-19 stängde alla gränser och gjorde att folk slutade resa under en period så slutade också mina reseböcker att sälja. Vilket betyder att jag fick skjuta till pengar för att täcka månadskostnaderna. Måttligt roligt när intäkterna störtdyker men kostnaderna består. Detta färger nog mina råd till er.

Ett förslag på hur agera

Själv har jag inget avtal med Adlbris så jag slipper fundera men så här tror jag att jag skulle agera.

  1. Tacka senast 22 juni ja till att få böckerna överflyttade till Stjärndistribution.
  2. Gör kampanjer och rea ut böckerna så billigt som möjligt för att nolla lagret hos Stjärndistribution inom ett år.
  3. Under detta år studera vilka erbjuden som finns, räkna på vad som är bäst för dig. Det kan vara att stanna hos Stjärndistribution.
  4. I takt med att upplagorna av äldre titlar säljs slut, överväg att flytta titlarna till print on demand. På så sätt är titlarna möjliga för läsare att beställa i pappersform utan månadskostnad för dig.
  5. Uppmana läsarna att beställa trycka böcker hos lokala bokhandlare och/eller Bokus.

Sammanfattning

Sammanfattning. Detta blogginlägg innehåller diverse uppdateringar vad gäller distribution av pappersböcker jämfört med uppgifter i handböckerna eller i tidigare blogginlägg. Samt en uppmaning att välja Bokus som nätbokhandel.

  • Adlibris erbjuder inte längre kommissionsavtal och har sagt upp de 1200 existerande avtalen.
  • Alla mikroförlag som vill sälja tryckta böcker via Adlibris behöver anlita en extern distributör. Annars kommer de ej in i sortimentet. (Print on demand kan vara ett alternativ, men det kan innebära att böckerna inte alltid är beställningsbara)
  • Förutom Stjärndistribution och Förlagssystem nämner jag i böckerna Bonniersägda Samdistribution. Det är sålt till Speed Group och heter numera Speed Logistics.
  • Publits aviserade samarbete med Speed Logistics är fortfarande efter 1,5 år osynligt.
Publicerad iuppdateringar om bokutgivning

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.