Ett fiffigt sätt att sälja sin bok på är att alltid ha ett exemplar av boken med sig vart man än går. Det finns ingen hejd på antalet varianter på konversationer som kan leda till att man nämner sin bok. Har man boken med sig kan man överlämna den direkt till den presumtiva läsaren, något som ökar sannolikheten för spontaninköp. Detta var det sätt som jag sålde flest exemplar av min debutbok Jakten på den perfekta puben på. Jag är långt ifrån unik med den erfarenheten.
Handväske- och bakluckemetoden att sälja böcker
Exempel på situationer som kan leda till en bokförsäljning är att man pratar med bussgrannen under en resa och nämner att man just passerar en plats/busskur/kiosk som har viktig roll i ens deckare. Man kan komma in på sin bok under samtal hos frissan eller med bordsgrannen under hotellfrukosten. Vi svenskar är förtjusta i att prata om vad vi gör med främlingar på alla typer av mingel och middagar. Då är svaret givetvis ”jag har skrivit en bok om si och så”. Vanliga svar är ”jag drömmer också om att skriva en bok” eller ”men oj vad intressant”. Ett par meningar senare kan man rycka upp boken ur handväskan och visa upp den. Ibland blir folk överförtjusta över att ha träffat en äkta författare och vill direkt lägga vantarna på boken, ibland får man av olika skäl stoppa ner den igen.
Handväske-metoden att sälja böcker kan skalas upp till baklucke-metoden för den som har tid att åka runt och sälja in sin bok till återförsäljare. Det är bara att fylla bilen med bokkartonger samt kommissionsavtal och leta samarbetspartners. Inte i första hand bland butiker som tillhör de stora kedjorna, eftersom deras utbud ofta styrs av centrala inköp, utan mindre lokala butiker, caféer och andra näringsidkare.
Reklamblad funkar för ljudböcker och e-böcker
Handväskemetoden har sina tillkortakommanden. Har man skrivit flera böcker, något som jag tidigare hävdat är den allra bästa marknadsföringen, blir det snabbt tungt att bära runt på dem. Det blir inte riktigt ett lika spontant och lättsamt intryck om man drar runt på en resväska med böcker för att kunna säga ”titta jag råkar ha med mig ett exemplar av just den titeln som vi pratar om”.
Sedan bygger handväske- och bakluckemetoden på att man har en fysisk vara att sälja. Idag är strömmande ljudböcker på god väg att bli det viktigaste formatet för flera genre. Vilket betyder att den presumtiva läsaren inte kommer att köpa boken i tryckt form utan säga ”den ska jag kolla efter på Storytel”. Då är det onödigt slit att släpa runt tryckta exemplar. För att folk ska komma ihåg vilken titel det är de ska lyssna på, eller ladda ner som läsbar e-bok, kan det vara fiffigt att ge dem ett reklamblad i handen som påminnelse.
Visitkort är lagom stora reklamblad
Visitkort är perfekta som reklamblad. De är så små att det är lätt att alltid ha några visitkort med sig. Skriver man böcker till olika målgrupper, vilket jag gör, kan man bära med sig ett par varianter, utan att behöva knäa under tyngden. Eftersom de är så små och smidiga tar dessutom folk gärna emot dem. Förr eller senare hittar de igen visitkortet och påminns om boken.
Visitkort kan utformas på många olika sätt. Jag skrev för några år sedan texten 5 tips för bra visitkort och tycker att de flesta av råden håller än. Det väsentliga är att utnyttja båda sidorna av visitkortet och att vara tydlig med själva erbjudandet. Vill du öka sannolikheten att läsaren plockar upp visitkortet kan du ladda det med ett specialerbjudande: ”använd den här länken för att få rabatt i min webbshop”, om du har en sådan. På så sätt skickar du dessutom läsaren till den inköpsväg där du har färre mellanhänder och därmed får en större andel av pengarna.
Jag har precis tryckt en ny omgång visitkort som är avsedda för deltagarna i en kurs jag ska hålla i mars-april 2017 (kursen heter Nå ut med din bok och är gratis för medlemmar i Författarförbundet). Susanne Steneros på Författarförbundet har föreslagit att jag tar med mina författarböcker och säljer – något som är en utmärkt idé på alla sätt och vis. Av en radda skäl så kommer jag att nöja mig med att nämna 10 tips för att leva på din kreativitet (som inte är utgiven ännu) och ta med ett blädderexemplar av nya Författarboken. Hade våren varit lugnare hade jag tryckt upp en upplaga av Författarboken och tagit med ett gäng, men just nu finns den bara som print-on-demand. Boken är dock lätt att beställa hos nätbokhandeln om någon deltagare blir nyfiken på den.
Visitkorten är tryckta hos Moo som jag anlitat för samma ändamål många gånger tidigare. De har otroligt många olika snygga alternativ. Du kan få fyrkantiga, smala eller med rundade hörn. Det går att få dem med guldtryck och med många olika pappersval. Jag har valt en av de billigare varianterna faktiskt. Vill du ha liknande visitkort för att sprida din bok kan du använda den här länken så får du rabatt på första köpet.
Bra tips om att inte beställa för många visitkort på en gång. Lätt att dras med i ”det blir billigare att beställa många-tanken”.
Tack Ann-Charlotte,
Jag håller med. Jag har fortfarande kvar en låda av mina allra första visitkort från Vistaprint. Jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva på dem och till slut blev det telefonnummer och den mejladress jag använder inom familjen – precis de detaljer som jag hoppar över idag :).
Alltid lika bra och proffsiga tips på din hemsida!
Tack så mycket Kristina! Ses snart
Pingback: Min kollektion med visitkort utökades inför vandringsresa | Kristina Svensson