Det korta svaret: om du vill att din tryckta bok ska vara möjlig att beställa genom svensk bokhandeln så registrerar du den i Bokinfo. För längre svar, klicka på rubriken.
Efter min lyckade julkampanj hade jag höga förväntningar på min nyårskampanj, inte minst för att det är säsong för att infria löften om att förverkliga författardrömmar. Annonserna gick fantastiskt enligt Facebook. Bättre relevans och lägre kostnad än tidigare. Enda kruxet? Jo det har du nog gissat av rubriken. Men klicka på rubriken för att läsa resten.
Författare som samarbetar genom att tipsa om varandras böcker når ut bredare med sina verk – alla vinner på det!
I fyra dagar, fredag till måndag, körde jag en julkampanj för ”Författarboken” med budskapet var att sista beställningsdag för att få Författarboken före jul var 11 december 2017. Hur gick det? Och vilka lärdomar har jag dragit? Klicka på länken för att få reda på det.
Nätet är fullt med goda råd för författare. Här listar jag de fem allra viktigaste som du bör följa för ett framgångsrikt 2018 :-).
Facebook har två modeller för att separera dig från dina pengar. Det enkla och tidseffektiva är att sponsra inlägg på Facebook för att sprida dem till dina följare. Men det är ganska trubbigt – lite som att skjuta med hagelbössa och hoppas att en fågel flög förbi. Business Managern ger dig fler möjligheter, OM du kan hitta rätt väg i dimman.
Genom att samarbeta med kollegor kan du skriva bättre böcker, bli klar snabbare och utvecklas som författare. Dessutom får du någon att bolla alla aspekter av författarskapet med samt möjligheten att nå ut till fler läsare.
Det visuella intrycket är A och O för en effektiv annons. Annonsen ska fånga den presumtiva läsarens intresse, förmedla vad det är för produkt samt väcka köplust. Det är inga små krav. Här berättar jag om min jakt på den perfekta annonsbilden för ”Författarboken”.
Tidigare var jag skeptisk till annonsering som jag tyckte var ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig, annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare. Detta är första delen i en tänkt serie om annonsering i sociala medier.
Biblioteksersättning för utlånade pappersböcker är en trevlig uppfinning. Det är en passiv inkomst som betalas ut direkt till författaren utan att försnillas på vägen. Den bygger på arbete som gjordes för flera år sedan vilket uppmuntrar mig att fokusera på att skriva fler och allt bättre böcker.