”Bokomslag” är en behändig och snyggt formgiven bok som gör alla författare till bättre beställare av bokomslag från proffs. Den är också utmärkt att hålla i handen för den som vill ge sig på att göra ett eget bokomslag.
Först och främst: du måste ingenting! Ger du ut din bok själv är boken helt din och du gör precis som du vill. Men skickar du ut din bok i världen utan ISBN kan ingen svensk bokhandel eller bibliotek hitta eller hantera din bok. .
Finns det något att hämta i en artikel om marknadsföring skriven av en nordamerikan som sålt en massa faktaböcker? Japp, vikten av långsiktighet och att fokusera på att nå rätt personer tycker jag är två exempel. Det finns också en del som inte lönat sig.
I vissa fall är Publit toppen för att publicera och distribuera böcker (för att få veta vilka, klicka på rubriken). Allra mest uppskattat av mig är den automatiska utbetalningen av pengar. Hurra!
Visitkort är perfekta att använda som reklamblad. De är så små att det är lätt att alltid ha några visitkort med sig och dela ut i allehanda sammanhang. De ger mottagaren en påminnelse om din bok och kan även innehålla specialerbjudanden.
Research är en viktig del av författarlivet, särskilt för faktaförfattare. Följ med bakom kulisserna till en varm sommardag när jag var ute i fält för att göra research till reseguiden ”Mitt Provence”.
Du kan inte påverka hur folk uppfattar dig men du kan styra hur du beskriver dig själv, dina verk och ditt liv i sociala medier. I denna text argumenterar jag varför du ska vara ärlig, personlig samt tänka på hur mottagaren uppfattar vad du skriver. Om inget av det funkar, prova en bild på en katt!
Ditt skrivande är som ett Vasalopp, det kräver träning och förberedelser samt att du sätter upp etappmål längs vägen. En sjuårsplan för ditt författarskap kan ge dig lugn och ro.
Bästa sättet att nå ut med information om dina verk till presumtiva konsumenter beror på din personlighet. Prioritera den metod som fungerar bäst för dig beroende på om du är exhibionist, extroverta eller introverta. Jag har även med lottovinnaren som avstår från marknadsföring.
En nyutgivning av en titel är en chans att uppdatera, förbättra och nå nya läsare. I den här texten går jag igenom drivkrafter, finessen med nytt bokomslag och berättar hur jag tänkte när jag gav ut ”Författarboken” i ny utgåva på eget förlag.