Två lysande böcker – och varför du bör läsa dem

Utbudet av handböcker för författare har i sommar utökats med inte mindre än två titlar som lyser i gul-orange. Den ena är en sprudlande inspirationsbok för lyckade samarbeten, den andra en matnyttig kurs i modern marknadsföring för författare.

Det ena titeln, 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär, är den tredje handboken i 10-serien från Tre hattar, det vill säga Kim M Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson. Den andra, Nå ut med din bok, är en fördjupning av marknadsföringskapitlen i Författarboken av Kristina Svensson.

Båda böckerna är fullmatade med tips och det finns ett visst ämnesmässigt överlapp då samarbete med kollegor är en gyllene väg för att nå ut med sina verk. Ett kapitel i vardera bok handlar om detta. Den som läser samarbetsboken och vill lära sig mer om marknadsföring  kan därför plocka upp den boken och vice versa. De flesta läsare som har utbyte av en av titlarna har troligen användning för båda, men böckerna har olika innehåll och upplägg.

Den fylliga Tre hattar-boken kommer i hårdpärm och bygger på olika författares, ibland motsatta, erfarenheter. Att läsa den boken kan liknas vid att sitta på ett café med mig, Kim, Lennart samt våra spännande gästskribenter och bli överöst med fiffiga förslag och idéer. Det är allt från tekniska lösningar som underlättar att boka möten till olika sätt att skriva en bok ihop. Marknadsföringsboken är en kurshandbok som kort och koncist går igenom olika sätt att nå ut med sina böcker till läsare. Den innehåller konkreta arbetsuppgifter. Gör du dem kommer du att skapa en lista med arbetsuppgifter till dig själv när du läst hela boken.  

Båda böckerna bjuder generöst på inspiration och pepp. Här ska jag presentera respektive bok närmare.

Samarbete är det nya svarta

Ingen författare arbetar helt ensam idag. Alla samarbetar med någon, med redaktörer, med återförsäljare eller med andra författare. Det finns lika många skäl att samarbeta som det finns kreativa yrkespersoner. Det blir också allt viktigare för att kunna nå ut med sina alster och utvecklas som kreativ person.

I 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär har Kim M Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson samlat allt du behöver tänka på för att skapa dina egna lyckade samarbeten. Vi öser generöst från våra egna erfarenheter och har även bjudit in flera gästskribenter som delar med sig av sina erfarenheter.

10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär är skriven till alla som har ett kreativt yrke. Vi tre som skrivit boken är författare i första hand men även skrivkursledare, spökskrivare och många andra roller. Exempelvis har Kim skrivet låttexter och undertecknad säljer ett och annat fotografi. Bland gästskribenterna finns även en musiker.

Läser du boken får du tips för att:

  1. Identifiera dina egna drivkrafter för att samarbeta
  2. Upptäck olika former av samarbete
  3. Samarbeta för att nå ut till flera
  4. Hitta rätt människor att samarbeta med
  5. Starta ett samarbete
  6. Bestäm vem som bestämmer
  7. Använd teknik som underlättar
  8. Undvik fallgroparna
  9. Om (när) det ändå går åt skogen
  10. Sätt upp avtal tidigt

10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär breddas ytterligare genom olika gästskribenter. Läs gärna de fina presentationerna i Kims blogg av dessa personer och deras bidrag.

  • Johan Sturesson är musiker, Ett tongivande samarbete
  • Annie Gylling är skådespelerska, drama- och teaterpedagog, samt skapare av Teater för Äldre, Teater och drama – ridån går upp för samspel och kommunikation över alla gränser
  • Jens av Ekenstam Stenman är författare, Vi tar det från början
  • Catrine Tollström är författare, Varför samarbeta med gästskribenter?
  • Anni Svensson är kommunikatör, krönikör och författare, Skrivarkurser
  • Ulrika Amador är författare och skriver under rubriken Bra exempel på samarbete
  • Helen Vedlé är utbildare, coach, planeringsexpert och författare, Livslust är att alltid ha kommande projekt 
  • Titti Nilsson, Ulla Adamsson, samt Jenny Holmgren är författare och förläggare på Adhoni bokförlag, Vår samverkan är fantastisk
  • Sofi Poulsen är förläggare och författare och skriver under rubriken Moll och dur
  • Christina Gustavson fil.dr, leg. läkare, författare, Ett samarbete som fungerar

Marknadsföring är författarens ansvar

En gång i tiden såg marknadsföringen av en ny titel ut så här. Förläggaren skickade en tryckt bok till den stora tidningsredaktionen. Boken recenserades i papperstidning. En positiv recension skapade en fysisk kö till bokhandeln. Så fungerar det inte idag, samhällets digitalisering har helt möblerat om landskapet. Istället för ett sätt att marknadsföra böcker är det många olika vägar öppna. De fungerar olika bra för olika typer av böcker. Dessutom har ansvaret för marknadsföringen i stort sätt flyttat över på författaren.

Detta gör att det är lätt hänt att författaren lägger mer tid på att marknadsföra sina böcker, än på att skriva dem. Vilket för en del författare är frustrerande då det är skapandet som de brinner för. Läsningen är att marknadsföra sitt författarskap på rätt sätt och inte sitta fast i förlegade strategier och slösa tid på fel saker.

Läser du Nå ut med din bok får du:

  • Förståelse för vilka som är dina läsare och hur du kan vårda relationen med dem
  • Tips på hur du kan uppdatera ditt digitala skyltfönster för att passivt fånga läsare
  • Förslag på turnéer till lokala marknader, mässor och föreläsningar för att möta läsarna
  • Råd för hur du kan skapa uppmärksamhet i media för att på så sätt bygga ett långsiktigt varumärke som författare
  • Exempel på hur du kan annonsera för att förstärka effekten av dina andra aktiviteter
  • Vägledning för att samarbeta med kollegor för att nå ut bredare
  • Hjälp att finna din väg i dagens föränderliga bokbransch och balansera din tid

Läs en eller båda böckerna

Jag är ruggigt stolt över båda titlarna. Det är en fröjd att läsa mina kollegors fina texter i den solrosgula boken. Texterna är nästan lika utelämnande som i den lila 10 tips för att leva på din kreativitet. Samarbete kan verkligen vara himmel eller helvete och genom att prata om båda varianterna, samt ge förslag på hur undvika det ena och satsa på det andra är jag övertygad om att vi underlättar för läsarna.

Jag är också väldigt nöjd över att Nå ut med din bok är ute. Den är något av ett beställningsverk då den bygger på en kurs jag blev ombedd att skapa för att det finns ett behov. Boken har funnits till försäljning under sommaren och även om jag varit på resande fot har jag jag sett att en del läsare har börjat anamma mina råd. Det är bästa betyget boken kan få.

Båda böckerna är färgstarkt gul-orange, något som jag i våras filosoferade över skulle öka risken för sammanblandning, men som jag idag är väldigt glad över. De fyller ett hål i min hög med färgstarka bokomslag. Den hög som enligt planen om ett år ska vara utökad med en grön Tre hattar-bok och en turkos coffee table-bok med reseinspiration. Jag ska återgå till att jobba vidare med dessa böcker nu . Tog bara en paus för att berätta om böckerna och en fotosession i ett solrosfält. Det enda som saknas på bilden är mina kollegor, men vi bor på olika platser i landet. Vi chattar ofta med varandra, men vi träffas alltför sällan i verkligheten.

Lägg gärna vantarna på ett eget exemplar av Nå ut med din bok eller 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär hos Bokus eller annan nätbokhandel. Böckerna finns också på en del bibliotek och finns de ännu inte på ditt, be din bibliotekarie att köpa in dem.

Lycka till med dina samarbeten och att nå ut med dina verk!

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.