Meny Stäng

3 tips för att förbättra din författarwebbsajt

Det är dags igen för ett avsnitt i min oregelbundna serie med tips för din författarwebbsajt. Den här gången riktar jag mig till dig som har haft en sajt ett tag, skriver faktaböcker och använder din sajt för innehållsmarknadsföring. Det vill säga, om du skriver skönlitteratur är detta inte lika relevant. Först påminner jag om de tidigare delarna.

Över till dagens tre tips.

  1. Utnyttja dina äldre texter som reklampelare.
  2. Använd dina kategorisidor som introduktion till respektive ämne.
  3. Skriv fylligt och sällan för att locka läsare under lång tid.

1) Utnyttja dina äldre texter

Har du som jag bloggat i några år har du antagligen en hel del äldre artiklar som fortfarande attraherar läsare. Utnyttjar du dessa optimalt? Hittar läsarna vidare från dem till dina böcker? Finns det överhuvudtaget något som lockar till vidare aktivitet från läsarens sida?

På kristinasvensson.se finns ett antal författarrelaterade blogginlägg från 2010 som år ut och år in har fler läsare än någon av artiklarna jag skrivit på den här sajten. De populära inläggen skrev jag under utgivningen av min debutbok och de har gemensamt att de är långa, detaljerade och personliga. Min drivkraft för att skriva dem var önskan att andra skulle ha nytta av det jag lärt mig den hårda vägen. Det kändes som jag inte slösat bort min tid om det kom fler till godo.

På den tiden hade jag inte en tanke på att jag nio år senare skulle ha en hel rad med handböcker för författare att erbjuda. Det ligger mer erfarenhet och eftertanke samlad i dessa böcker, vilket gör att böckerna kan ge läsarna mer, än de kan få ut av att läsa de där första blogginläggen. Detta förutsatt förstås att läsarna får reda på att böckerna existerar och läser dem.

Gör läsarna en tjänst med reklam

Den här webbsajten tillkom för att jag (vi) ville sprida den första handboken genom innehållsmarknadsföring. Sedan några år tillbaka använder jag den för alla handböckerna. Jag har därför publicerat ett antal utdrag och utkast till mina böcker på den här sajten. Däremot har de där populära äldre inläggen på kristinasvensson.se i de flesta fall bara legat där som en outnyttjad resurs.

Tusentals läsare har genom åren läst dem. Möjligen har några av dem snubblat över informationen att boken jag pratar om är min debutbok och att jag skrivit fler böcker sedan dess, varav en del är högst relevanta för läsaren. För den som varit nyfiken och klickat runt på sajten en stund har det varit möjligt att hitta den informationen, men den har inte synts i anslutning till texterna.

De där äldre blogginläggen har heller inte haft en tillstymmelsen till någon uppmaning till handling (call to action). Exempelvis:

  • Vill du veta mer? Klicka här för att läsa mer om dagens ämne.
  • Vill du veta mycket mer? Spana in mina handböcker, där finns allting uppspaltat i rätt ordning.
  • Vill du vara säker på att inte missa några uppdateringar? Prenumerera på alla blogginlägg.
  • Om du tyckte det här var intressant, dela det med en skrivande vän vettja!

Identifiera dina mest lästa inlägg

Jag är visserligen allergisk mot pop-up-rutor och braskande säljtjat, men det skulle gå att vara lite mindre diskret än vad jag varit. Det kan ju faktiskt vara uppskattat av läsarna att få reda på att det finns mer från samma källa.

Under vintern har jag försökt att åtgärda detta. Jag har successivt gått igenom en del äldre texter och försett dem med relevanta länkar till nyare texter och/eller mina böcker. Jag har prioriterat de artiklar som enligt Google Analytics är de mest lästa. Det är inte nödvändigtvis de texter jag lagt mest tid på eller de jag tycker är mest välskrivna. Ibland hänger det på att jag lyckats pricka rätt när jag skrev rubriken.

Ibland har jag snubblat över texter som ingen någonsin läser och uppdaterat dem också, för att jag kände för det. Men det är givetvis mer lönt att börja med de som är mest lästa och sedan arbeta sig neråt.

Jag förväntar mig inte någon lavin av efterfrågan på mina böcker från detta arbete då de flesta nöjer sig med de gratis smakproven. Men även om bara var tusende läsare beställer någon av böckerna blir det ändå några nya läsare. Dessutom utan att jag lyfter ett finger.

Var tydlig med vad som är uppdaterat

Det har varit en utmaning hur jag ska uppdatera de äldre inläggen. Hade jag skrivit dem idag hade de i många fall sett annorlunda ut. Jag har valt att inte rätta dem eller göra några större ingrepp. Det är tvärtemot en del råd jag läst. Men jag ser dessa texter delvis som en dagbok och vill därför behålla originalen intakta.

Istället har jag lagt till extra information till läsarna typ ”sedan jag skrev ovanstående så har jag lärt mig x, y och z”. Jag har försökt vara tydlig med vad som är originaltext och vad som är tillagt efteråt. Oftast ligger edit-informationen sist, men någon gång har jag lagt den först för att den verkligen ska synas (vilket inte betyder att alla läser den eller tar till sig informationen, ibland får jag mejl med påpekanden att det finns fel i texter trots att jag på mer än ett ställe skrivit att de inte är uppdaterade och heller inte kommer att uppdateras).

Lägg till bra bilder

Många av de äldre texterna saknade bilder vilket betyder att de i Googles sökresultat haft en bild av mig som utvald bild. Jag har nu lagt till mer eller mindre relevanta bilder, oftast av mina böcker. Jag tycker att artiklarna blivit snyggare så, men det är antagligen arbete jag kunde besparat mig. Det är nämligen troligen något som minskar, snarare än ökar, antalet klick till sajten. Dels gör bilderna att inläggen laddas långsammare vilket gör att Google rankar dem lägre och dels lockade nog mitt välsminkade ansikte fler personer än de bilder jag lagt in istället.

Det här är den ”modell för en dag”-bild av mig som tidigare synts i sökresultatet för alla bildlösa blogginlägg på kristinasvensson.se. 2011 tyckte jag att bilden var skitsnygg, numera avskyr jag den (den är riktigt dålig rent tekniskt och det är inte jag). Vad tror ni, är det bilden eller rubrikerna som lockat läsarna?

Vill du se exempel på hur jag gjort, titta in på Rätt typsnitt och format för att skapa en prisvärd och läsvänlig bok.

2) Använd dina arkivsidor som landningssidor

Landningssidor är de sidor på din webbsajt som du skickar läsare till via annonser, på föredrag eller i din e-postsignatur. Det är en form av förstasidor som du utformar speciellt med nya läsare i åtanke. De går att göra helt manuellt, exempelvis genom att skriva en introduktion och sedan lista länkar till olika inlägg eller andra resurser. Vill du se några exempel som jag gjort, se den här listan på 100 inlägg eller sidan författartips som man når via rubriken börja här.

Nackdelen med en sådan sida är att den kräver kontinuerlig manuell uppdatering om den ska vara aktuell. Och det finns ju betydligt bättre saker att göra med tiden än att sitta och lägga in länkar i en lista. Nuförtiden är det lätt att göra förstasidor betydligt bättre.

Utnyttja dina arkivsidor

Med hjälp av pluginet Yoast SEO kan du lägga in en inledande text på dina kategori och etikett-sidor. På så sätt kan dessa sidor fungera som perfekta introduktionssidor. De erbjuder både den viktiga bakgrunden för nya läsare, och senaste nytt för samtliga läsare. Du slipper att sitta och manuellt lägga till och ta bort länkar. För äldre länkar trillar automatiskt längre ner så att det är lätt att se vilka som är nyast.

Jag har länge strävat efter att lägga upp alla webbsidor jag driver på detta sätt och har gjort det på allehanda krångliga sätt. Det har gjorts med muppiga sidebars och konstiga plugin. Men numera är det alltså busenkelt att göra.

Nu får ni vara med om något unikt. Den här bilden är tagen vid samma tillfälle som den förra 2011. Det är faktiskt första gången som jag överhuvudtaget visar den för någon. Jag tycker nämligen inte att den passar ihop med det varumärke som påläst expert, som jag vill ge. Kanske borde jag använda bilden som grund för en till text om författarfoton?

Taggar och etiketter är viktiga ankare

Att använda kategorisidor som landningssidor kräver förstås att du delar in alla dina inlägg i kategorier/ämnen och ger dem etiketter/taggar. Men det gör du väl? Om du inte gör det försvårar du verkligen för läsarna att hitta bland dina texter. Det kan liknas vid att du skriver en massa texter, skriver ut dem på papper och vräker ut dem på ditt skrivbord.

Att dela in texterna i kategorier kan liknas vid att sortera in dem i högar. Lämpligen är högarna ungefär likstora. Etiketterna är postit-lappar eller register som ger ytterligare indelning.

Taggar kan användas för att binda ihop bloggserier. Då blir arkivsidan för taggen en bra samlingspunkt för serien. Det enda som krävs är lite disciplin så att du inte använder taggen igen till något annat. Sedan är det också väsentligt att du inte har samma tagg och kategori. Eller skriver exakt samma sak på flera ställen så att det blir dubbletter och du tävlar med dig själv. Det där är något jag har en del bekymmer med på min reseblogg. Städning pågår.

Vill du se mer eller mindre bra exempel. Titta på etiketten författarekonomi här eller exempelvis Wales eller vandra i Frankrike på min reseblogg.

3) Skriv fylligt och sällan

Det här blogginlägget börjar bli tämligen långrandigt men jag vill ha tre punkter, inte två. Mitt sista tips blir därför mer kortfattat. Det är att skriva fylligt och sällan.

Bakgrunden till detta råd är att jag har glott på en dröse med youtube-videos om sökordsoptimering, SEO. Alla pratar om hur svårt SEO är nuförtiden och hur mycket tuffare innehållsmarknadsföring blivit på grund av ökad konkurrens då det finns så otroligt mycket material publicerat. Alla tycker lite olika om vad man ska göra åt saken, men något som återkommer är vikten av att erbjuda kvalitetsmaterial. Gärna sådant som är nytt och ovanligt.

Att skriva unika högkvalitativa texter (eller spela in poddar) tar tid. Därför kan man inte göra det med samma frekvens som enklare texter (om man också ska hinna skriva böcker). Å andra sidan kan material som är användbart för läsarna bli upptäckt av nya personer och locka nya läsare till dina böcker i tio års tid.

Går ifrån söndagsinläggen

Jag ska själv använda mig av detta råd och ändra frekvens på mitt bloggande här på Förverkliga din bokdröm. Jag har under några år haft som mål att skriva här varje söndag, på min reseblogg varje fredag samt två gånger i månaden på kristinasvensson.se. Av tidsbrist har detta totalt havererat. Min nya plan är en rejäl text på varje plats per månad.

Givetvis kan jag komplettera med fler inlägg om jag får lust. Exempelvis bloggade jag dagliga inlägg förra året från Bokmässan (jag funderar för övrigt på hur jag ska göra med Bokmässan i år).

Du behöver inte hålla ordning på när jag bloggar eller ej. För du kan få alla inlägg direkt i din inkorg (det är bara texten som kommer, får att få se alla mer eller mindre fina bilder får du klicka dig hit). Fyll i din e-postadress i formuläret nedan och tryck på prenumerera.

Loading

Gå sedan till ditt e-postprogram. Du kommer att få ett mejl från sajten i din inkorg (ibland kan det hamna i skräpkorgen). Klicka på länken för att starta prenumerationen. OBS! Det är alltså två steg. Det beror på att ingen ska kunna starta en prenumeration åt dig utan att du vet om det.

Vi hörs!

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.