Den första delen av min tänkta serie i tio delar med allt författare behöver känna till om den digitala samhällsrevolutionen vi lever i hade preliminärt rubriken ”Föreställ er en framtid utan ett enda förlag” eller om det var ”Samtliga förlag försvinner”. Jag minns inte exakt hur jag hade formulerat mig. Hela texten finns någonstans på Facebooks servrar men de låter mig inte titta på den.
Min tanke var att väcka alla slumrande författare som ännu inte fattat att det pågår en stor förändring. Jag tror inte att alla förlag kommer att gå i konkurs eller läggas ner. Det finns en hel del som verkar förbereda sig väl för framtiden (en del genom att utnyttja aningslösa författare, andra tack vare sin ägarstruktur eller genom anpassning). Men jag borde kanske skrivit ”fysisk bokhandel” istället för ”förlag”.
Digitaliseringen förändrar stadsbilden
Jag brukar skriva den digitala samhällsrevolutionen istället för digitaliseringen. Det är för att poängtera att det är en genomgripande förändring av samhället som pågår. Skriver jag digitaliseringen av bokbranschen så riskerar jag att få svaret ”men jag gillar att läsa pappersböcker”.
Ingen vet idag exakt hur digitaliseringen kommer förändra samhället. Men om vi tänker att den första industriella revolutionen ledde till att många flyttade in i städer och började jobba mot stämpelur så kan den fjärde industriella revolutionen kanske leda åt motsatt håll. När alla manuella arbetsuppgifter sköts av robotar och människor arbetar hemifrån med kreativa yrken eller odlar sina trädgårdar så behövs inte stadskärnor eller kontor. Alla transporter sker med självkörande fordon som hyrs vid behov vilket gör att inga parkeringsplatser behövs. Städerna förvandlas till grönytor och upplevelsecenter.
Digitaliseringen accelereras av covid-19
Digitaliseringen tar just nu ett jätteskutt framåt tack vare covid-19. Instruktionerna från Folkhälsomyndigheterna har varit glasklara ett bra tag nu. Alla som kan jobba hemifrån bör göra det. Vi uppmanas att minska ner vår användning av kollektivtrafik resten av 2020. I matbutiken uppmanas vi att hålla avstånd.
Jag tror att många av oss drömmer om att återgå till normalt liv. Grejen är att en hel del av detta är det nya normala. Vi är förvisso bara i början av början av utbrottet. Men många som nu tvingas ha alla möten via videolänk kommer upptäcka att det går alldeles utmärkt att jobba hemifrån och kommer göra det i ökad utsträckning efteråt. Särskilt de som är så lyckligt lottade att de har en stuga att fly till. Vem föredrar inte att jobba med utsikt över hav och fjäll istället för att lägga två timmar av sitt liv per dag på att pendla? Fler kommer jobba hemifrån även nästa år.
Delar av kulturen blir också digital
Kulturlivet hakar på den digitala trenden. Plötsligt är IT-avdelningen i ropet på alla stora kulturinstitutioner. Det går nu att uppleva operaföreställningar, gruvvisningar och besöka biblioteksmagasin via nätet.
Många kulturutövare lägger upp dagliga klasser på sina sociala medier. Det går att lära sig sjunga, spela gitarr eller ta en fika med sina idoler. Jag ser drösvis med kollegor som fått kurser och föreläsningar avbokade förvandla dessa till digitala versioner. De digitala föreläsningarna kommer att bestå långt efter att det här viruset dragit vidare. Vilket gör att dessa kulturutövare potentiellt kommer att få intäkter under en längre period från samma arbetsinsats. Det är alltså relativt sett inte synd om kulturarbetare som grupp – det finns många många yrkesgrupper som har det mycket värre och har sämre förutsättningar för att anpassa sig för förändringen.
Nya betallösningar behövs
Kreativiteten för att nå ut med sina verk och sitt skapande är stor och på sikt är framtiden ljus för kulturarbetare. Det som halkar efter är betalningslösningar. Sneglar vi på appar och liknande så ser vi att i den nya digitala ekonomin så lämnar nöjda konsumenter dricks eller köper reklamfria versioner.
Det behöver finns fler enkla sådana för kulturutövare. Samt kanske också andra stöd. Vi vill inte bara ha Swish-journalister som skriver om sådant som ger intäkter, vi vill ha grävande journalister som lägger ner mycket tid på obekväma ämnen. (Om någon vill stötta den här webbsajten så är enklaste sättet att köpa någon av mina böcker och ge bort till en kompis).
Bokhandeln tappar
Vad hade nu detta med bokhandlare att göra? Jo just nu gör ekonomin en total inbromsning. När jag för en månad sedan spådde att det nya Corona-utbrottet skulle innebära förluster för bokbranschen var jag inte i närheten av att föreställa mig hur våren skulle se ut.
I stora delar av Europa och USA är samtliga bokhandlare stängda och personalen varslad. I Sverige så tappade Akademibokhandeln i snitt 36 % under vecka 12 (detta skrivs i vecka 14) och permitterar personal. I viss mån ökar nätförsäljningen och prenumerationstjänsterna, men inte alls så att den kompenserar.
Det var redan skakigt för bokhandeln
Bokförsäljning är en bransch som redan var under press. De bokhandlare som gick riktigt bra förra året hade en sak gemensamt. Så här skrev jag på annan plats i höstas.
Eminenta Boktugg.se har i veckan publicerat två artiklar om bokhandlare som är framgångsrika. Det ena är Gamla stans bokhandel och det andra är Söderköpings Bokhandel & Antikvariat. De har på många sätt olika förutsättningar men de har en sak gemensamt: de jobbar med en omfattande programverksamhet för att hela tiden locka besökare. Detta har gjort att Gamla stans bokhandel efter ett år är en institution som alla pratar om. Och det har gett Anders Karlin i Söderköping pris.
Vi skulle förresten haft en vinprovning i mars i Gamla stans bokhandel och sålt Rivieran inom räckhåll. Den blev förstås inställd som så mycket annat.
Konkurser hotar nog många bokhandlare
Totalt sett är jag glad över att jag inte äger en bokhandel i dagsläget (eller biograf, taxirörelse eller flygbolag). Jag tror nämligen att utsikterna är ganska dystra. Det betyder inte att jag inte hoppas att jag har fel.
Flera initiativ har startat för att stötta bokhandeln. En del förlag erbjuder längre krediter. Det må vara en bra idé om förlaget ägs av en stiftelse men det är inget jag rekommenderar för småförlag. Snarare är det viktigt att fakturera regelbundet, se även mina tips för att undvika att drabbas ekonomiskt i konkurser.
Andra satsar på kampanjer i sociala medier. Det tycker jag är utmärkt.
Uppmuntra läsning och bunkring
Vi som gillar böcker och bokhandlare kan ju dra vårt strå till stacken genom att uppmuntra människor att köpa böcker och läsa böcker. Har vi möjlighet är det alltid bäst att föregå med gott exempel och själv bunkra böcker. Är den privata ekonomin slagen i spillror av virusets framfart är det kanske inte lika lätt att genomföra.
Men att läsa, recensera och tipsa om böcker är också utmärkt. Mariette Lindstein är ett föredöme, hon postar ett boktips om dagen. Det väsentliga är inte att folk köper just din eller min bok utan att de läser någon bok. De vanor som etableras nu under den här krisen kan ge effekt på lång sikt.
Vad blir effekten för författare?
När jag började den här texten var planen att jag skulle spekulera i vad det skulle betyda för författare om den fysiska bokhandeln försvinner. Men det känns som att inledningen blev ganska lång. Vill du att jag skriver en till del med mina gissningar om effekten för författare?