Har jag fått snömos i hjärnan? Hur kan jag kalla det för marknadsföringstips att skrämma bort folk från Facebook och andra sociala kanaler? Om du undrar över denna fråga, då ska du absolut läsa vidare!
Dagens tips för att marknadsföra dig och din bok har jag inte hittat på helt själv. Jag har hämtat inspiration från David Gaughran. Sedan har jag extrapolerat informationen en smula och spetsat till rubriken för att se om det lockar läsare.
Om ni missat det så har David Gaughran skrivit flera handböcker för författare med fokus på digital marknadsföring. Den senaste titeln heter From Strangers to Superfan. Han skriver också ett regelbundet nyhetsbrev som är både kul och matnyttigt. Det är riktat till en internationell publik vilket gör att vi svenskar i dagsläget får sortera bort all information som handlar om BookBub och det mesta om Amazon. Men det finns tillräckligt mycket kvar för att det ska vara värt att läsa. Rekommenderar därför alla att prenumerera på det.
Många författare fokuserar på fel del av läsarens resa
David Gaughran pratar om läsarens resa, från att de för första gången hör talas om en för dem ny författare, tills de blir superfans. Däremellan ska de bli nyfikna på en titel, skaffa den och läsa den. Lite nu och då kommenterar han att många författare kastar ut massor av pengar och energi på helt fel saker. De fokuserar på att första steget, att öka sin synlighet, istället för att fokusera på att ta läsaren i handen och leda dem genom resan för att konvertera dem till superfans. Superfans är förresten det jag kallar för ambassadörer i Nå ut med din bok.
Ambassadörerna eller superfansen är de som marknadsför och säljer din bok åt dig. De är därför superviktiga om du vill nå ut med dina ord och dessutom kunna leva på ditt skrivande. De är långt viktigare än recensenter, förläggare, bokhandlare, agenter eller vad nu författare ägnar sig åt att flörta med (dessa yrkeskategorier kunde göra verklig skillnad för en författarkarriär förr, men nu är det nya tider – det betyder inte att de inte är värda att samarbeta med, men du kan inte abdikera från att vara chef för ditt författarskap).
Ändå kastar folk ut pengar på brett riktade säljannonser, jagar efter ytlig bekräftelse eller drömmer om tevesoffor, när vad de borde göra är att gulla med sina trognaste läsare.
Dagens tips kan sammanfattas med att det är väsentligare att du har en skara med trogna supportrar som läser allt du skriver och tipsar sina vänner, än att massorna har sett dig flimra förbi någon enstaka gång.
Tre misstag du ska undvika i sociala medier
Misstag 1: att jaga likes. Det ska du undvika för då fokuserar du på fel saker, en siffra. I ett av de senaste nyhetsbreven var David inne på att hela begreppet författarplattform borde skrotas helt då det gör att författare fokuserar på fel saker. Bättre prata om author presence istället. Vilket ska bestå i att du har en författarwebbsajt samt en bra väg att kommunicera med dina läsare. Bättre att vara riktigt bra på en metod än dutta halvdant med flera (jag kände mig träffad där).
Misstag 2: att byta gillare med andra författare. Exempelvis annonsera i ett författarforum att du gillar andra författares sidor i gengäld mot att de gillar din. Du får då en hög med gillare som bara är där för att du ska gilla deras sida. Det vill säga deras intresse för ditt skrivande och dina böcker kan vara nära noll. Det gör att de sällan kommer gilla dina inlägg, något som Facebook tolkar som att det du postar är ointressant. Vilket gör att alla dina inlägg kommer visas för färre personer.
Misstag 3: posta kattbilder, roliga citat eller något liknande som många människor gillar. Du ska inte sträva efter att få många blå tummar, du ska sträva efter att få engagerade fans. Det vill säga bara följare som verkligen läser den genre du skriver inom. Det är det här sista som inspirerat mig till rubriken.
Engagera dina läsare, skräm bort övriga
Uppmärksamma läsare inser att det saknas ett ord i rubriken. Du ska givetvis inte skrämma bort alla människor från att följa dig, bara ”fel” människor. Vilket är alla människor som inte läser böcker i den genre som du skriver inom.
Sannolikheten att någon som bara läser akademiska avhandlingar om artificiell intelligens kommer att bli en passionerad ambassadör för en romantisk smällkaramell är lägre, än om det är en person som läser tio liknande böcker i månaden. Lägg därför fokus på att kommunicera med de som verkligen uppskattar det du gör, och tveka inte att ”skrämma bort” övriga.
Läs mer om vikten av att nå rätt personer
Om du inte riktigt köper argumentet ovan kanske du vill läsa ett längre resonemang. Ovanstående är ju något av en förkortning. Här kommer en del lästips.
- Del ett, två och tre i serien som inspirerade det här inlägget: How to sell books in 2019.
- Rekommenderar också att läsa vad jag skev om David Gaughans bok Let’s get Digital.
- Sedan har vi mitt gamla inlägg Ärlighet och kattbilder varar längst i sociala medier. Det är inte riktigt lika antikt som jag befarade av rubriken att döma, men något förlegat.
- Däremot håller tipset: Författare vinner på att tipsa om andras böcker.
Lycka till!
Pingback: Bilder och reflektioner från mitt år 2019 | Kristina Svensson