Nu är det dags för mig att vara så där himla besvärlig och på tvärs igen genom att prata om myter och misstag. Dagens ämne är crowdfunding, gräsrotsfinansiering, massfinansiering eller folkfinansiering. Det vill säga att man ber många människor sponsra ens projekt i förväg med en liten summa pengar.
Du har säkert läst om flera lyckade satsningar där människor har fått in massor av pengar i olika kampanjer. Ingen har väl missat Tom Moore, den brittiska krigsveteranen som till sin 100-årsdag samlade in hundratals miljoner genom att gå varv på varv i sin trädgård med rullator och medaljer under corona-karantän. Hur kan jag då sätta upp crowdfunding i myt och misstag-kategorin överhuvudtaget?
Jag ska strax svara men vill du ha en introduktion till ämnet så ta en titt i Författarboken, eller läs detta äldre blogginlägg om att använda crowdfunding för att finansiera sin bokutgivning.
Crowdfunding fungerar
Crowdfunding fungerar utmärkt i många fall. De rätta förutsättningarna är bland annat hårt arbete, en bra historia och så en gnutta tur. För när det gäller crowdfunding så är det allt eller inget. Det kan gå som med Tom Moore som blev en internationell snackis och befordrad av Drottning Elizabeth till överste på sin 100-årsdag. Nu samlade han förvisso in pengar till välgörenhet och inte för att finansiera ett eget kreativt projekt men ändå.
Sedan är det oändligt många som lägger ner tid och energi på en kampanj utan att det blir något av det hela. Får man inte ihop hela summan så blir det inget. Men det är inte lika ofta de som misslyckas ställer sig upp och berättad vad de gjorde fel.
Vad vi kan lära oss av Nicholas Kotar
Veckans bloggämne inspirerades av att jag läste utskriften av ett avsnitt av the Self Publishing Show. Det heter Kickstarting your Indie Career – with Nicholas Kotar. Jag hittade en hel del intressanta detaljer som jag skrivit ner och härmed tänker dela med mig av.
Nicholas Kotar fick 2018 ihop $25 798 från 776 så kallade backers på Kickstarter. Så här sa Nicholas Kotar bland annat i Self Publishing Show nr 225.
What we are asking is not for people to give us money. We’re actually offering them a way of pre-ordering our books that include all kinds of interesting, ancillary goodies that they might get if we reach certain stretch goals. And that’s the real secret of Kickstarter.
Anteckningar från podden med Nicholas Kotar
Kickstarter handlar inte om att tigga pengar med hjälp av snyfthistorier utan om att bygga en gemenskap och låta människor bli delaktiga i skapandet. Sköter man om relationerna så kan de människor som är ens backers sedan bli Patreon-supportrar eller prenumeranter.
Nicholas la fokus i sin korta introduktionsvideo på läsarens resa, att läsaren skulle få underhållning tack vare honom. Han var då unik genom att bjuda in läsarna att få vara med och namnge karaktärer med mera.
Hans kampanj gällde en serie med fem böcker. Av dessa var tre redan skrivna och två utgivna. Det var en framgångsfaktor att kunna visa upp ett par utgivna böcker med snygga bokomslag. Det visade att han med hög sannolikhet skulle leverera de utlovade böckerna till backarna. Att den tredje boken var klar innebar att backarna direkt efter avslutad kampanj kunde få tre böcker. Sedan halkade han efter med leveransen av bok fem i förhållande till tänkt tidsplan, men nästan ingen har klagat över det.
Förköp med kraftig rabatt
Nicholas satte alla nivåer så att priserna var konkurrenskraftiga jämfört med den färdiga bokens pris på Amazon. Han försökte få med folk genom att locka med ett specialerbjudande.
Fokus låg på att sälja in ”få fem e-böcker för $20”. Det var billigt jämfört med få en e-bok för $15 eller $20, – vanliga nivåer i andra kampanjer som rullade samtidigt. Han hade förväntat sig att många skulle välja den lägsta nivån, $5, men det visade sig att folk var beredda att betala mer än väntat. Två gick in på $500-nivån.
Störst framgång hade han med erbjudandet ”få fem signerade pocket för $100”. Det finns en anledning till det.
Lottade ut ett handgjort svärd
Att $100-nivån gick så bra beror troligen på att alla som backade med $100 och över deltog i utlottningen av ett handgjort svärd värt $2000 (utlottningen startade efter att målet på $7500 nåtts).
NK är helt övertygad om att svärdet var tricket. Bara att ha bilder av det i sociala medier lockade nog en hel del folk. Sedan var det en hel del som ställde upp för att han skulle nå extra-målen och skapa hårdpärm och ljudbok.
Jag antecknade också att han sa att ifall du når 40% av målet första veckan så är chanserna goda att du kommer att gå i hamn. Allra bäst är om man kan få många att stötta projektet under de första 24 timmarna. Då kan Kickstarters algoritmer kicka igång och lyfta upp projektet bland heta kampanjer. Detta hände för honom och han räknar med att 75% av backarna kom därifrån. Det betyder att han nådde nya personer som han inte hade nått utan Kickstarter-kampanjen.
Rejält förarbete krävs
NK hade gjort en hel del förarbete. Dels deltog han i en kurs i crowdfunding som gav honom kunskapen att lägga upp allting rätt. Jämfört med övriga kursdeltagare så satte han sitt mål högre – och fick in mer pengar.
Sedan la han mycket jobb på att berätta för alla han känner att han var på gång med en Kickstarter-kampanj. Att skicka massmejl funkade inte för honom utan det var privata konversationer med alla han känner. De flesta via messenger. En del ignorerade honom såklart men många ställde upp.
Normalt är det ingen bra strategi att marknadsföra sin bok till sina vänner eftersom det trasslar till algoritmerna, särskilt ”also bought”. Men i detta fall spelar det ingen roll.
Kickstarter är försäljning utanför statistiken
En kickstarter-kampanj är en metod att sälja en försvarlig hög med böcker på ett bräde när boken precis är klar. Dessutom med bonusen att få en rejäl intäkt direkt. Kruxet är att denna försäljning inte syns i någon försäljningsstatistik.
Försäljningen kan därför inte påverka algoritmerna på till exempel Amazon eller någon bidra till en topplisteplacering. Från Amazons synvinkel verkar boken helt ointressant eftersom ingen köper den på släppdatum. NK rapporterar att den lyckosamma kampanjen inte gav något avtryck på Amazon. Hans försäljningssiffror låg kvar på samma nivå efteråt som tidigare.
Tidsödande, särskilt om man är debutant
NK berättade inte exakt hur mycket tid han la ner på kampanjen men det är underförstått att det var en hel del tid. Särskilt de första 24 timmarna la han ut många uppdateringar på kampanjsidan. Hans totala försäljning var 5000 exemplar.
Hos Joanna Penn hittade jag en intervju från 2017 om en debutant som la 100 timmar på sin crowdfunding-kampanj. Hälften lades månaden före lansering och hälften under kampanj-perioden. Resultatet är att han sålde 334 ex och fick in $6 475. Efter att ha dragit av olika avgifter fick han in $4 275.
En typ av förbeställnings-kampanj
Ett alternativ till de olika crowdfunding-plattformarna är att jobba med förbeställningar via de vanliga nätbutikerna. Fördelarna är att även om du inte når det uppsatta målet så kommer du att få viss försäljning och du slipper plattformarnas avgifter (å andra sidan så gör nätbutikerna alltid ett påslag så det kan vara värt att räkna på vilket som är bäst).
I samma avsnitt nämner Mark Dawson att han alltid lägger upp sina kommande titlar i god tid för att presumtiva läsare ska kunna förbeställa dem. På Amazon är max-tiden ett år i förväg så när han lägger upp en bok sätter han alltid release-datumet ett år framåt. När boken sedan är klar, vilket den alltid är tidigare, ändrar han datumet och uppdaterar all information. På den senaste titeln fick han 13 000 förbokningar. Vilket ger en bra skjuts till boken när den släpps.
Det är nog dags att jag ändrar mig vad gäller förköpskampanjer. Det är något jag sällan gör, jag föredrar att prata om boken när den väl är utgiven så att folk direkt kan skaffa den om de bli nyfikna. Det beror på att jag själv inte har något tålamod och avskyr att vänta. Blir jag nyfiken på en bok vill jag läsa den direkt, inte gå runt och vänta.
Lönsamt om man har en läsekrets
Min reflektion efter att ha tagit del av Nicholas Kotars erfarenheter är att den förstärker bilden av att crowdfunding-plattformarna mer och mer är marknadsföringskanaler. Att köra en kampanj vid varje boksläpp kan vara ett utmärkt sätt att direktsälja böcker till läsare, hitta nya läsare via plattformarnas nätverk och engagera dem som ambassadörer för boken.
För att det ska vara lönsamt i förhållande till insatt tid så behöver man ha en läsekrets eller ett stort kontaktnät upparbetat i förväg så att man snabbt kan mobilisera många investerare och bli en kampanj som plattformen rekommenderar.
Har man kontakterna, eller är beredd lägg ner jobbet som krävs för att snabbt skaffa dem, så kan denna typ av kampanj vara ett fiffigt sätt att sälja många böcker på ett bräde.
Boken behöver vara färdig
För att nå ut behöver man ha en stark visuell historia som ett svärd eller en krigsveteran med rullator. Det behöver finnas en stark berättelse och ett ruggigt bra erbjudande. Omslaget på boken och ganska mycket av säljtexterna behöver vara skrivna.
Boken behöver vara i princip färdig för att kunna skickas ut direkt efter avslutad kampanj. Det är också en fördel att kunna visa upp att man har gjort detta förr. Detta betyder att crowdfunding mer är ett sätt att sälja färdiga böcker för att få in pengar till nästa bokprojekt, än för att finansiera den aktuella boken.
Crowdfunding idag är mer ett marknadsföringsverktyg för tämligen erfarna och driftig författare än gräsrotsfinansiering för nybörjare utan läsare. Därför vrider jag mig varje gång jag hör folk rekommendera debutanter att crowdfunding är ett bra sätt att få ihop pengarna för att ha tid att skriva eller bekosta utgivningen av en bok.
Lär dig mer via dessa resurser
Vill du lära dig mer om crowdfunding för skönlitteratur så rekommenderar jag denna gratiskurs hos WMG. Jag har själv inte gått den utan jag baserar rekommendationen helt på lärarna.
Vill du läsa mer om myter och misstag? Spana in 10 misstag författare gör, första delen i 10-serien från Tre hattar eller klicka runt på sajten. Som du säkert vet går det att prenumerera på nya inlägg.