Många människor drömmer om att skriva en bok men få genomför prestationen att faktiskt skriva klart ett helt manus, redigera det och se till att det blir utgivet. Hör du till de fåtal utvalda som lyckas ro i land med detta är det naturligt att vilja berätta om det för hela världen och sälja din bok till alla du känner.
Tyvärr är det inte nödvändigtvis en smart strategi, snarare kan det vara rena döden för din författarkarriär. I min serie om vanliga misstag debutanter gör, har vi kommit till punkten att sälja sin bok till fel personer.
Att bygga läsekrets kräver läsare
Det absolut viktigaste för att kunna leva på ditt författarskap är att bygga upp en läsekrets av entusiastiska läsare som längtar efter din nästa titel, letar upp allt du skrivit tidigare och tipsar andra om dina verk. Ingenting är lika viktigt som detta. Glöm sociala medier, agenter, förlag, intervjuer, morgonsoffor, e-postlistor, releasefester, bokmässor, tjusiga författarfoton, hemma-hos-reportage, framträdanden och allt annat som du kanske tror är viktigt för din karriär. Det enda som verkligen räknas är nöjda läsare.
Ordet läsare kan bytas ut mot lyssnare eller tittare, det vill säga människor som konsumerar ditt verk i någon form. Långsiktigt är det viktigare att ditt verk blir konsumerat, än att det blir betalt. Det låter kanske kontraproduktivt men att folk köper din bok för att du tjatar på dem och sedan ställer den längst in i bokhyllan gör ingen som helst nytta i det långa loppet. Kortsiktigt blir du av med en bok och får en liten slant, men det är oväsentligt i det långa loppet. (Teoretiskt sett kan boken förvisso bli hittad i bokhyllan tio år senare av en airbnb-gäst som råkar ha en stor YouTube-kanal, men…)
Dina verk lever så länge de har läsare
En gång i tiden hade de flesta nya titlar ett par månader på sig att bevisa sitt värde i bokhandeln. Idag är livslängden för en bok mycket längre samtidigt som konkurrensen är större. Den goda nyheten är att dina verk kan hitta till nya läsare så länge de lever.
En levande bok är en bok som någon läser och talar om. Det kan vara en favoritbok som läses om och om igen av samma person, en bok som upptäcks i bibliotekshyllan, lånas av kompisar eller handlas second hand. Det är mycket möjligt att just dessa (gratis)läsare är de personer som kommer att bli dina bästa ambassadörer. De som ger ditt författarskap en skjuts vilket leder till framtida (återkommande) intäkter.
Fem titlar krävs för att slå igenom
Resonemanget om vikten av att ha nöjda läsare gäller förstås i högre grad om du planerar att skriva flera böcker och vill leva på ditt författarskap. Skriver du en enda bok för skojs skull är det svårt att slå igenom. Oftast krävs det fem titlar som riktar sig till samma publik, för att få fart på försäljningen.
Detta förutsätter förstås att läsarna gillar dina böcker, i annat fall kommer de aldrig att agera ambassadörer. Det handlar om två saker, det ena är att dina verk ska vara tekniskt sett bra och det andra att du säljer dem till rätt personer.
Med tekniskt bra menar jag saker som att historien ska hänga ihop om det är en skönlitterär bok och att fakta är korrekta om det är en faktabok. Däremot är enstaka korrekturfel (under tio i en normaltjock bok) sällan något som ställer till problem.
Sätt boken i händerna på potentiella läsare
Har du en bra bok så har du bara en detalj kvar, att sälja den till rätt personer. Vilket är människor som potentiellt kan gilla den. En bra start är att de överhuvudtaget läser bokens genre. Sälj inte en skräckis till den som bara läser mysromantik. Du kommer i bästa fall få en bok som samlar damm, i sämsta fall får du ettor i läsarbetyg (det finns argument för att sågningar kan vara bättre än att boken förblir oläst då sågningar trots allt sprider bokens existens).
När jag debuterade kände jag inte till detta. De första månaderna gick jag runt med min debutbok i handväskan och berättade glädjestrålande om den för alla jag mötte. Gamla kollegor, folk jag träffade på mingel eller på bussresor – alla sålde jag böcker till.
Fel köpare kan skada din karriär
De böckerna som jag handsålde bidrar inte till min läsekrets idag eftersom de flesta köpte ”för jag har inte träffat någon författare förr”. Nu är det ingen ko på isen eftersom det var tryckta böcker som jag sålde utan digitala spår. Dessutom har jag inte skrivit något liknande så de som faktiskt läste min debutbok och gillade den, har inte kunnat köpa någon mer i samma stil.
Har du också sålt din debutbok i tryckt format till alla du känner behöver du inte ha panik. Men försök inte samma modell för bok två till trettiofyra. Bland annat för att betydligt färre handlar bok två till trettiofyra för att ”någon jag känner har skrivit den”. Dessutom kan det bli betydligt mer kostsamt att sälja böcker digitalt till fel läsare.
Dina titlar behöver kopplas till rätt ämne
I en digital värld handlar allt om algoritmer. Ett viktigt verktyg när olika algoritmer ska förstå och bedöma vad din bok handlar om är vilka andra böcker som säljs tillsammans med din bok. Du vill att din pysseldeckare ska kopplas ihop med andra pysseldeckare, inte med de juridiska handböcker som du också har skrivit.
David Gaughran har rett ut i ett antal poster varför felkopplingar kan ta död på din bok. Snabbversion: boken visas för fel potentiella köpare, de fåtal som köper den läser den inte vilket tolkas av som att den är usel vilket gör att den sjunker som en sten.
Nu gäller detta Amazon, de svenska nätbokhandlarna verkar inte ha några fungerande algoritmer överhuvudtaget. I varje fall är deras ”av samma författare” fullständigt ute och cyklar för min del. Mina tre böcker om franska rivieran visas inte ihop utan blandas med helt andra titlar. En lösning på det sistnämnda hade varit att ha olika författarnamn för olika genre.
Med tanke på hur usla de svenska nätbokhandlarnas tips-funktioner är kan man fråga sig om det är oväsentligt att bry sig om att sälja till rätt läsare. Men jag tror att det är en tidsfråga innan det blir väsentligt i svenska nätbokhandlare och jag tror att det redan fungerar i abonnemangstjänsterna.
Att ge din bok rätt kopplingar är ungefär som när du ska sökordsoptimera din webbsajt. Har du en webbsajt om trädgårdsodling och länkar från den till en massa andra webbsajter som handlar om jordförbättring, fröer och inspirationsträdgårdar så berättar du för Google att din webbsajt hänger ihop med dessa ämnen (ännu bättre är om andra trädgårdsodlarsajter länkar till dig). Börjar du istället länka till internetcasinon så förstör du bilden.
Läs mer för att undvika misstag
Nog om försäljning för idag. Vill du undvika att göra vanliga misstag? Jag har gjort åtskilliga misstag under min författarkarriär och samlat på ännu fler genom att utbyta erfarenheter med andra författare. En del av dessa kan du läsa om på bloggen, eller i olika böcker.
En bok att börja med är 10 misstag författare gör av Tre Hattar, det vill säga Lennart Guldbrandsson, Kim M Kimselius samt undertecknad, Kristina Svensson. Den här texten har jag förresten skrivit på önskemål av Lennart. Jag berättade om marknadsföringsmässigt ”döda” respektive ”levande” böcker över en lunch och han föreslog att jag skulle blogga om detta så att fler kunde ta del av detta. Nu har jag gjort det. Har du också önskemål på texter hör gärna av dig.