Det finns tydligen en trend bland influencers att filma unboxing. Det vill säga att göra en grej av att man packar upp en låda med någonting. Det låter en smula fånigt tycker jag men är tydligen poppis. Enligt principen ju större desto bättre kommer här istället unlastpalling, det vill säga en berättelse om hur man tömmer en lastpall med böcker på en vecka.
Notera att innan du kommer på tanken att beställa hem en lastpall med böcker bör du läsa min lista med när det är rätt att trycka en upplaga. Det är nämligen inte nödvändigtvis en bra idé.
Steg 1: Lastpall från tryckeriet anländer
En grundregel för att beställa en lastpall är att man behöver ha tillgång till ett garage. Jag brukar låna ett och eftersom en lastpall med böcker på en prominent plats i garaget (typ i mitten) gör garaget omöjligt att använda till något annat innan jag fått väck lastpallen har jag ett visst intresse för att det sker ganska kvickt innan garageägarna börjar muttra alltför högt.
Sedan är det viktigt att beställa rätt sorts lastbil. De flesta tryckerier skickar som standard iväg böcker i lastbilar som backar intill en lastbrygga där de möts av en gaffeltruck. Om man saknar gaffeltruck i sin verktygslåda behöver man en lastbil som kan få ner böckerna utan att man själv behöver hoppa in och lyfta ner kartong för kartong med trappstege. Det är förvisso gratis motion men att bära kartonger i osäker väderlek är riskabelt.
Steg 2: Slit av plasten
Steg två är att slita av de femton lagren med plast och öppna första lådan. Detta görs ganska ivrigt för det är först nu man får se effekten av tusen små val om allt från papper till typsnitt. Att skriva och ge ut böcker handlar mycket mer om projektledning än grammatik.
Det är detta ögonblick som brukar beskrivas som magiskt. Det är en sanning med modifikation. Det är fantastiskt att se resultatet av allt slit, men det är ju samtidigt en oro – hur ska den tas emot? Samt hur ska man nå ut med allihop?
Steg 3: Styrketräning
Nu vidtar det stora gym-passet att bära kartongerna vidare till packningscentralen. Tryckta böcker väger. Hur tunga kartongerna är varierar från bok till bok. En kartong med Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm innehåller nio böcker och väger 10 kg medan en kartong med Strövtåg i Funäsfjällen väger 16 kg. Den boken är visserligen mindre, men det är fler ex packade i varje kartong.
Någonstans runt tionde kartongen börjar man fundera på om inte ljudböcker är en bra idé ändå. Det är en stor fördel att till detta moment rekrytera hjälpande händer, helst sådana som är vältränade och sugna på lite motion.
Steg 4: Signera böcker
I princip allting i författarskapet kan outsourcas. Man behöver inte ens skriva själv, det går att anlita en spökförfattare. Men en sak bör man göra själv och det är att signera.
Jag hade erbjudit alla som förbeställde att komma med önskningar om vad jag skulle skriva och hade långa listor på vilka namn böckerna skulle signeras till. Jag försökte också skriva en personlig hälsning till alla läsare jag känner i någon form. Detta var något som flera personer uppskattade och därmed väl värt den extra insatsen.
Steg 5: Packa böcker
Det finns många sätt att packa böcker på för att skicka till läsare. Jag använder mest PostNords förfrankerade kuvert. De är lätta att hantera och det är lätt att ange vad det kostar att skicka. Men de är ganska dyra och klistret är ganska dåligt så min mamma satte på ett extra lager tejp på alla kuvert.
Jag hade adresserat massor i förväg men vi fick in fler beställningar medan vi höll på. Då visade det sig att storlek M som är lagom för en bok var slutsålda. Men pappa som körde i skytteltrafik till posten hittade en bunt där vilket gjorde att vi kunde skicka fler böcker.
Blandade erfarenheter av Pack & Plock
PostNord har 2 kg som maxgräns på de blå kuverten och beställningar på tre eller fler böcker spräcker den gränsen. Därmed behövde jag något annat. Jag var och spanade på Office Depot men Sofi Poulsen från Darkness Publishing rekommenderade kartonger från Pack & Plock.
Jag beställde hem några olika modeller. Mina erfarenheter av dessa är blandade. Jag använde dem dels för att packa julklappspaket med fotokalender och många olika titlar och dels för att packa tre och fyra exemplar av samma titel.
Julklappspaketen var svåra att få till på ett bra sätt. För att fotokalendern ska få plats behövs en stor kartong och böckerna är alla av olika storlek så de glider runt. Mamma har hållit på och pysslat mycket med vaddering av olika slag. En läsare har skickat en bild som visar att kartongen nästan hade glidit isär innan den kom fram.
Paketen med flera exemplar av samma titel funkade bättre. De hade då samma yttermått och jag använde en kartong som passar till dem. Superenkelt att packa.
Firade efter att ha signerat 150 böcker
När böckerna fått signatur och paketerats efter konstens alla regler åkte de till posten. De första två lådorna gick iväg en halvtimme efter att lastpallen anlände vilket jag tycker är rekordsnabbt. Men så hade jag förberett utskicket i flera veckor också. Jag lovade i Kickstarter-kampanjen i höstas att boken skulle vara en julklapp och jag tror mycket på att hålla utlovade löften. Jag tror vi fick iväg någonstans mellan 100 och 150 böcker första eftermiddagen. Vid det laget började jag signera ännu krokigare än i början (att signera böcker är typ enda gången jag skriver för hand).
Det var dags för en paus. En annan tradition från sociala medier är att posta många bilder där man dricker champagne för att upprätthålla bilden av det glamorösa författarlivet. Så det gjorde jag.
Sverige är ett avlångt land
PostNord slog någon form av rekord och redan kl 09 på tisdagen började jag få rapporter att de första böckerna hittat ut till sina läsare. Ännu roligare var alla som köpt en bok och hörde av sig och ville köpa fler när de hade sett resultatet. Det känns som bästa betyget!
Eftersom många hörde av sig så fick jag en bild av postgången i Sverige. Och jag kan rapportera att det verkar vara längre till Uppsala än till Kiruna från Stockholm.
En vecka för att tömma lastpallen
Imorgon är det en vecka sedan lastpallen anlände och då ska resterna av själva pallen åka till tippen. Alla böcker är inte sålda, det står lite kartonger här och var men majoriteten är borta. Förra gången jag fick en lastpall körde jag ut kartonger med böcker till återförsäljare, denna gång har jag skickat böcker direkt till läsare. Det är olika sätt att jobba. Båda fungerar men båda kräver förberedelser.
Framgångsfaktorer för att lyckas
För att tömma en lastpall med böcker på en vecka krävs:
- Förköpskampanj
- Hjälp
- Förberedelser
Detta har i högsta grad varit ett teamwork. För det första är det många som hjälpt mig att sprida bokens existens innan utgivning. Utan denna hjälp hade jag inte haft någonstans att skicka beställda böcker.
Sedan engagerade jag mina föräldrar som hjälpredor för det stora utskicket. Att vara tre höjde verkligen tempot. Jag hade också förberett allt jag kunde. Högar med kuvert låg färdigadresserade och jag på många satt post-it-lappar med info om vad jag skulle skriva.
Vill du veta mer om förköpskampanjer?
Jag har nämnt några gånger att jag har planer på att sammanfatta mina erfarenheter från att driva en förköpskampanj. Kanske får jag tid under jul- och nyårshelgerna?