Rutinerade lektören och redaktören Annie Murphy från marginaledits.com gästbloggar om vikten av att undvika ”adverbsjuka”.
Caroline och Leffe Grimwalker berättar i DN att de ska skriva en sjuhelsikes massa böcker i år. Som ett brev på posten kommer kommentarer att det omöjligt kan bli bra böcker. I denna text förklarar jag varför denna reaktion bygger på en myt.
”Den första boken du ska läsa när du ska ge ut en egen bok.” Så står det på bokomslaget till ”Snabbguide till bokutgivning” av Anders Nyman. Har han rätt? Här svarar jag på den frågan.
Bokrean står för dörren och för bokälskare, bokhandlare och förlag är det årets branschfest. Det är en period då alla kraftsamlar för att sälja böcker. Jag deltar för första gången med en boktitel och redan själva rean har börjat har jag fått en del oväntade nya kunskaper. Dessa delar jag här vidare.
Äntligen, utropar författare från norr till söder. Efter två års jämmerdal kan vi äntligen träffa läsare på bibliotek, i bokhandel och olika mässor igen. Efter den långa pandemin är det naturligt att vara ringrostig. Alla bibliotekarier och bokhandlare som vill damma av sina marknadsföringsrutiner, här kommer fem steg för att nå ut med era event, få fler besökare och bli ännu mer uppskattade av författare.
”Erbjud bokhandeln kommissionsförsäljning” är ett vanligt råd till debutanter. Är det ett bra eller dåligt råd? (Och vad innebär kommissionsförsäljning?) Det beror på. I detta inlägg går jag igenom en för- och nackdelar samt några alternativ.
Drömmer du om att hålla en tryckt bok i handen? Innan du beställer tryck, kika på denna lista med misstag som jag själv eller kollegor gjort. Det handlar inte bara om att välja tryckeri utan jag kommer även in på upplaga, tryckteknik och lite annat.
Hur ska man kunna marknadsföra sin bok om man inte vet vilka sina läsare är? Det är en fråga som jag försöker att reda ut. Kom gärna med dina förslag.
Ta en genväg och hoppa över detta vanliga misstag som jag ser författare göra när de ska marknadsföra sin bok.
Gå inte i fällan att sätta ordinarie pris på din bok alltför lågt. Det är mycket bättre att ha marginal för att kunna ge rabatter till utvalda återförsäljare samt använda kampanjpriser direkt till läsare. Det hjälper dig få sprutt på försäljningen av boken.