Vi är nu ett par veckor in i det nya året och verkligheten har återigen överträffat dikten, för vem hade kunnat skriva i en bok att en mobb skulle storma Capitolum i Washington – och komma undan med den storyn som sannolik?
Jag har som vanligt ägnat en del tid i början av året åt att plöja olika sammanfattningar av det gångna bokåret, typ vilka sätt författare blev blåsta av lurendrejare i USA. Jag har också läst att året faktiskt i det stora hela var ett bra bokförsäljningsår, även om utfallet varierade kraftigt över året och olika försäljningsställen samt mellan olika genre. Jag noterade exempelvis att när de franska bokhandlarna väl fick ha öppet så strömmade kunderna dit så mycket att de små oberoende bokhandlarna klarade året väl trots upprepad lockdown. Både i Frankrike och i USA hör min genre, resegenren, till det som gick ner rejält, i USA med 40 %.
Årets trendspaning
Jag har också läst en del förutsägelser inför det kommande bokåret. Till exempel konsolidering på både förlagsmarknaden och på tjänstesidan (det betyder att det blir svårare få traditionellt förlagskontrakt och högre priser för bokutgivningstjänster). De flesta författare bryr sig inte om den här typen av information, men jag gillar att hålla lite koll på de stora dragen.
Andra trender som med stor sannolikhet fortsätter under det kommande året
- Ökad konsumtion av böcker, främst ljud men också andra format. I vissa länder ökade även tryckta böcker under förra året. Vi vet ännu inte om det gäller även för Sverige.
- De flesta sociala medier fortsätter att strypa den organiska spridningen. Det betyder att allt fler sponsrar inlägg vilket ökar konkurrensen och därmed priset per klick.
- Fler skriver böcker och fler företag erbjuder service till nya utgivare. Kvaliteten på dessa tjänster varierar.
- Digital marknadsföring fortsatt mer gångbar än fysiska marknader, releasefester, bokmässor och liknande.
- Värdet på backlist ökar i förhållande till nya titlar. Allt fler förläggare upptäcker vikten av att ha äldre titlar upplagda som print-on-demand om efterfrågan skulle dyka upp.
- Intresset för försäljning direkt till läsare ökar, speciellt av digitala format.
De viktigaste rådet för år 2021
Under min trendspaning slank det också ner en del tips för hur författare kan förbereda sig inför framtiden (i den mån det går, om det var något 2020 lärde oss är att framtiden kan överträffa våra vildaste gissningar). De tips jag hittade är ungefär desamma som tidigare år. Därför rekommenderar jag repetition av:
De funkar även för 2021.
Hjälp gärna nybörjare
I min genomgång av olika författarforum har jag noterat många nya namn. Det är inte oväntat med tanke på att 2020 var året så alla skrev en bok. Jag önskar alla nya skribenter och författare varmt välkomna till branschen! Jag vill också be alla läsare av denna blogg att skicka alla nybörjare till Börja här: förverkliga din författardröm nu, till biblioteket hyllorna Ad och Aef eller till någon annan källa med information.
Jag ser nämligen väldigt många som har kastat sig ut i författarvärlden med minimalt med kunskap. Det är naturligt, det krävs tid för att få erfarenhet. Men det är ju onödigt att gå på varenda mina och uppfinna hjulet igen när det finns massor av lätt tillgänglig information.
Jakten på den magiska trollstaven
Mitt intryck är att det är särskilt stor efterfrågan på information i ämnet marknadsföring. Jag har sett en och annan ”nu har jag gett ut boken, hur säljer jag den?”. Bevisligen har den som ställer denna fråga varken läst Förverkliga din bokdröm eller Författarboken för i båda böckerna ligger marknadsföring tidigt i boken, innan författaren ens valt om man ska ge ut boken själv eller skicka till förlag. Detta är ett försök från min sida att pedagogisk förklara att marknadsföringen behöver börja tidigt (samt ligger på författarens bord oavsett hur boken ges ut).
Frågor av typen ”hur säljer jag min bok?” brukar inte få så många svar. Svaret är komplext, kräver en hel del research och följdfrågor samt är långt som en bok. Faktiskt finns det böcker att läsa (typ Nå ut med din bok).
Nu är det fritt fram att strunta i mina böcker och skaffa sig kunskap via andra vägar. (Mina standardtips är att följa David Gaughran och The Creative Penn). Utan kunskap är risken stor att gå vilse i jakten på den magiska trollstaven som vips ska förvandla boken till en storsäljare. Tron att det finns en trollstav hör till de saker som underlättar för olika företag att sälja på författare marknadsföringspaket av tveksamt värde.
I verkligheten är det ont om genvägar
Det finns också en hel del kurser, böcker och artiklar av stilen ”så här gjorde jag för att ta en genväg”. Det är ju i och för sig en god tanke att enbart följa råd från personer med egen erfarenhet. Å andra sidan brukar jag säga att om jag skulle få för mig satsa på att bli världsmästare i en sport så skulle jag varken välja den som själv är nybörjare eller den som slagit världsrekord utan den som tränade mina idoler. Min tanke är att den som tränat andra att bli framgångsrika kan det här med att föra ut kunskap och anpassa träningen efter olika situationer.
Om vi återgår till böckernas värld så finns det en hel del ”så här gjorde jag för att manipulera algoritmerna och sälja en miljon böcker” – kruxet är att när dessa råd väl publiceras är de i allmänhet redan förlegade. Alternativt så fungerar de bara för böcker med titeln ”så här gjorde jag för att sälja en miljon böcker”. (Hade genvägen verkligen fungerat för en roman så kan man ju fråga sig varför författaren inte skrev en till).
Marknadsföring är lätt
Marknadsföring är egentligen plättlätt. Det enda som författare behöver göra är att skaffa sig en kanal till sina läsare och vårda den kontakten. Samt att kontinuerligt producera nya verk där varje verk är en smula bättre än den tidigare. Svårare än så är det inte.
Man behöver inte lägga tid på att låta som en efterhängsen telefonförsäljare som vägrar ta ett nej för ett nej och tjatar tills den andra personen antingen slänger på luren eller köper något som personen absolut inte vill ha. Tvärtom är det en usel idé att lägga upp strategin på det sättet om man vill ha en lång karriär. Det är överhuvudtaget en dålig idé att sätta sin bok i händerna på fel läsare.
Välj din favoritkanal
Kanal är ett annat ord för kommunikationssätt. Du behöver nämligen ha något sätt att berätta att din nya bok är tillgänglig. Att den är registrerad i Bokinfo räcker inte. Den rätta kanalen är en du känner dig bekväm med. Det är bättre att lägga tid på att bli riktigt bra på en, än att dutta runt med tio-femton olika med halvdant resultat. Exempel på kanaler.
- E-post (det alternativ som de flesta sätter som det viktigaste)
- Sidor/profiler i sociala medier
- Podd
- Chatt-funktioner i sociala medier
- Blogg
- Annonser
- Sms eller telefonsamtal
- Postade vykort
- Brevduvor
- Jag tror budskapet gått fram nu…
Noterade du detaljen att jag skrev ”sociala medier” som samlingsbegrepp? Det är nämligen lätt att folk fastnar i TikTok versus Reel eller att diskutera vilka taggar som är mest effektivt på Instagram denna vecka. Den typen av frågor är tokviktiga för de som har marknadsföring som sitt heltidsjobb. Men som författare behöver vi prioritera att skapa nya verk, inte att bli marknadsföringsgurus.
Dessutom är det viktigare att faktiskt sälja böcker, än att ha många följare i sociala medier. (Hint: det kan vara bättre att ha 200 följare som regelbundet skriver glada kommentarer och köper varje bok samt rekommenderar den vidare, än 200 000 köpta indiska fejkgillare). Man kan som författare helt välja bort sociala medier och ändå sälja böcker (exempelvis genom att skicka nyhetsbrev eller ha en podd).
Samla läsare över tid
Vilka ska då nås av röksignalerna att en ny bok är ute? Jo de som är intresserade. De potentiella läsarna. Att sortera ut vilka dessa mytomspunna personer är, är så mycket enklare om man är inne på sin åttonde deckare med samma huvudpersoner. Då är nämligen de potentiella läsarna i stort sett synonymt med de som gillade de första sju titlarna.
Men alla författare började med noll läsare. Det är bara att börja samla. En läsare i taget. Ett vanligt misstag är att tänka att man fort ska synas bland många, istället för att fokusera på att etablera en rejäl relation med varje läsare. Det är bra beväpna sig med tålamod. Det kan ta sisådär tio år att slå igenom över en natt. Efter fem till åtta titlar (som riktar sig till samma läsare) syns ofta en rejäl skjuts i försäljningen. Detta uttalande baseras dels på sådant jag läst och dels på observationer av kollegor runt omkring mig. (Själv skriver jag i olika genre och riktar mig till olika läsare, vilket kan placeras under rubriken att lägga krokben för sig själv).
Case: Strövtåg i Funäsfjällen
Du kommer med stor sannolikhet aldrig hitta min senaste titel Strövtåg i Funäsfjällen på någon försäljningstopplista. Orsaken är att den huvudsakligen säljs via återförsäljare som inte rapporterar bokförsäljningsstatistik.
Men boken puttrar på finfint i sin genre. Jag har fantastiska återförsäljare som handsäljer den, det vill säga de rekommenderar just min bok till kunder. De gör också reklam för den. (Jag är jättejätteglad över detta).
Jag tänkte att det kanske kan vara inspirerande att läsa ungefär hur min tidsplan såg ut för att nå ut med boken.
Tidsplan
UD = utgivningsdag.
- 10 år före UD. Jag får hem hundra exemplar av min debutbok och börjar bygga en läsekrets. (Jag kunde varit mkt duktigare på att fånga upp och samla kontaktuppgifter till de som gillade boken).
- 5 år före UD. Jag bloggar av och till om sådant som senare hamnar i boken. Dessa blogginlägg är dock inte alls så populära som mina texter och bilder från Frankrike. (Denna del av min blogg är dessutom fortfarande inte SEO-fixad).
- 1 år före UD. Dagliga foton på Instagram och Twitter från Funäsfjällen. Ofta med en berättelse om någon upptäckt som fascinerade mig och som jag ville berätta om. Detta var förresten innan boken var påtänkt. Antalet följare ökar stadigt (ett tecken på att ämnet är av intresse).
- 4 månader före UD. Tog in förbeställningar på boken, delvis via Kickstarter, delvis utanför. Jag erbjöd två böcker till ett rabatterat pris. Min tanke var att för varje läsare jag nått skulle jag på detta sätt vinna minst två läsare då en av böckerna skulle ges bort i present. Tidsplanen precis före jul var en viktig faktor. Under drygt två intensiva veckor skickade jag personliga meddelanden till vänner, trogna läsare och folk jag träffat i olika sammanhang. Jag postade dagliga uppdateringar på mina egna kanaler. Bland annat la jag info om boken på Facebook (två relevanta grupper, fyra-fem olika sidor samt min profil), Twitter och Instagram (både stories och feed) samt LinkedIn (profil och sida). Jag bloggade också om boken på två webbsajter. Viss (begränsad) annonsering.
- Fram till UD. Varannan vecka skickade jag uppdateringar till alla som beställt boken.
- En vecka till UD. Signerade och skickade alla förbeställda böcker. Strävade efter att göra dessa signeringar så personliga som möjligt (något som verkligen uppskattades och därmed var värt mödan).
- Veckorna efter UD. Levererade böcker till olika återförsäljare där läsare efterfrågat boken. Postade citat ur BTJs omdöme. Började planera nästa titel samt nytryck av boken.
Valde bort många punkter
Uppmärksamma läsare noterar att jag i min tidsplan för Strövtåg i Funäsfjällen skippat många punkter som normalt är med i en lansering (och som jag nämner i mina handböcker). Exempelvis införsäljning till bokhandeln och media. Även releasefest saknas. Till viss del är detta en pandemianpassning men det handlar också om aktiva val utifrån den tidsplan jag hade satt upp. Jag prioriterade sådant jag upplevde var lustfyllt och/eller kostnadseffektivt för mig i detta fall.
Det betyder inte att du ska göra samma sak, varje författare och titel har sina förutsättningar. Som komplement kan du exempelvis läsa den här berättelsen från en amerikan hur han lanserade sin debutbok. Jag har också tidigare bloggat om lärdomar från mannen som sålde 180 000 exemplar av sin bok. Tipsar också om Hur många böcker kan jag förvänta mig att sälja? Googlar du lite hittar du många fler exempel med olika ambitionsnivå.
Den inte särskilt hemliga trollformel
Denna långa och spretiga text hade en rubrik som jag tänkte skulle locka hit många som behöver ta del av informationen att det finns information att få (börja gärna här). Men jag ska avrunda med att avslöja vad som är mitt hemliga vapen som gjort att min senaste titel säljer så bra.
Läsarna. Jag har fått fantastisk hjälp av läsare av den nya boken, av läsare av tidigare böcker samt läsare av min reseblogg. Läsarna har rekommenderat boken till andra, frågat efter den i butiker, berömt den offentligt och delat min marknadsföring.
Populärt ämne och bra produkt
Att så många läsare vill hjälpa mig gör mig jätteglad. Min analys är att jag under många år varit generös med att dela med mig av smakprov vilket troligen ökat människors intresse av att hjälpa mig i min tur. Jag bad också om hjälp under min förköpskampanj.
Sedan vill jag tro att jag med tio års erfarenhet i bagaget har skapat en attraktiv produkt. Ämnet är också rätt valt. Jag har skrivit fina böcker tidigare, men då har de handlat om andra delar av Sverige där jag mött ett mer blandat mottagande lokalt.
Lycka till!
Med detta vill jag önska alla som läst hela vägen varmt lycka till. När jag skriver superlånga texter brukar jag avrunda med en sammanfattning. Den är att om du vill sälja massor av böcker i år så gör du så här:
- Läs hur andra gjort (googla och läs artiklar/böcker).
- Värdera vem som skrivit olika tips.
- Analysera dina förutsättningar (ambitionsnivå, genre, plattform, budget)
- Gör en marknadsplan utifrån dina förutsättningar. Ta med både vad ska göra och vad du väljer bort (så att du inte faller i fällan att ödsla tid på fel saker).
- Följ din plan i minst ett år.
- Utvärdera hur det gick och modifiera.
- Strunta i vad andra gör.
- Jobba hårt.
- Sträva efter att hela tiden utvecklas och skapa bättre verk.
Som sista punkt: prenumerera på nya tips från mig.
Bilderna i detta inlägg är lite hipp som happ hämtade från mitt Instagram. Vill du se fler, gå till Insta och skriv in taggen #StrövtågiFunäsfjällen.